On i Ona pod okiem Wielkiego Brata

"2084" - reż. Michał Siegoczyński - Teatr Na Woli

"A teraz obróć się i jeszcze raz popatrz w lustro. Widzisz tę ohydę? To właśnie ostatni człowiek. Tak wygląda ludzkość, jeśli ty ją reprezentujesz" - słyszy Winston z "1984" George\'a Orwella w ministerstwie miłości. W "2084" bohaterowie sami poddają się wiwisekcji. Spektakl Michała Siegoczyńskiego w sobotę w Lubelskim Salonie Artystycznym

U Orwella każde ministerstwo ma w nazwie to, co ma za zadanie unicestwić. Urzędnicy ministerstwa miłości mają przed sobą misję totalną: Zniszczyć ludzkość. Sto lat później nie potrzeba urzędów. Za cały totalitaryzm w "2084" wystarczy teza, że uczucie trwa trzy lata.

W spektaklu kochankowie poddają się walkowerem na oczach publiczności. Młodziutka Ola (Aleksandra Bednarz) i starszy od niej Krzysiek (Krzysztof Prałat) mogą pokłócić się na przykład o jajecznicę. Ich słowa potrafią być również okrutne. To naturalne, skoro ich związek znajduje się w schyłkowej fazie. Dlatego w kwestii zasadniczej panuje zgoda - skoro okres trzyletniej przydatności bezlitośnie dobiega końca, to trzeba mu wyznaczyć graniczną datę. To właśnie tytułowy rok 2084, a dokładnie styczeń.

Odtwórcy głównych ról nie zdążyli się opatrzeć publiczności. Aleksandra Bednarz skończyła łódzką PWSFTviT w 2007 roku. Zadebiutowała rok wcześniej w "Pawiu królowej" w reżyserii Łukasza Kosa. Krzysztof Prałat, aktor Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, występował także w śmiesznych reklamach napoju. Oboje trafili na listę trzynastu najzdolniejszych w rankingu "Zawzięta trzynastka" Dziennika.

"Aktorski duet - Aleksandra Bednarz i Krzysztof Prałat -zasłużenie zbiera nagrody za swoje role. A sam spektakl? Robi wrażenie sposobem opowiadania o miłości jak o epidemii, z którą... trzeba walczyć. Taki sobie przyczynek do rozważań o uczuciowej mizerii w życiu nas współczesnych" -pisze Renata Sas w "Expresie Ilustrowanym".

Spektakl zdobył nagrody aktorskie i nagrodę za reżyserię w XV Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Sylwia Hejno
Polska Kurier Lubelski
8 kwietnia 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...