Opera Lubelska - pismo do Zarządu Województwa Lubelskiego

Csk Pracownicy

Szanowni Państwo,
Wciąż nie mamy żadnej informacji o założeniach nowego planu utworzenia Opery Lubelskiej i wykorzystaniu Sali Operowej CSK.
Przesyłamy w załączeniu pismo, które dziś pracownicy CSK przy akceptacji związków zawodowych FL złożyli do Urzędu Marszałkowskiego.

Dziękujemy, że jesteście z nami!

Lublin, 12 czerwca 2023 r.

Zarząd Województwa Lubelskiego

Szanowni Panowie,
już 50 dzień trwa niewyobrażalny chaos, zamęt oraz dezorganizacja w trzech największych instytucjach kultury w województwie lubelskim, czyli: Filharmonii Lubelskiej, Teatrze Muzycznym i Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, wywołane planem tzw. "fuzji" wyżej wymienionych placówek. Zarówno pracownicy tychże instytucji, jak i opinia publiczna dowiedzieli się o planach "fuzji" dzięki nagraniu ze spotkania z Zarządami Zakładowych Organizacji Związków Zawodowych w Teatrze Muzycznym z dyrektorką Teatru Muzycznego, na którym autorka tej fuzji Kamila Lendzion referuje szczegóły tego planu.

W rzeczonym nagraniu Kamila Lendzion powołując się na wpływy w Zarządzie Województwa Lubelskiego, głównie na Marszałka Województwa lubelskiego - Jarosława Stawiarskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Piotra Glińskiego, ogłasza się jedynym dyrektorem opery, która ma powstać na bazie tych trzech instytucji kultury i marzeń pani dyrektor. To w tym nagraniu, z ust pani dyrektor padają znamienne już słowa: „Jedynym dyrektorem nowej połączonej instytucji Opery i Filharmonii Lubelskiej będę ja".

Zapowiada zwolnienia pracowników, obcięcie pensji, nie kryje, że nie zapłaciła swoim artystom za pracę w październiku 2022 roku w Chełmie, na imprezie zorganizowanej przez powiat chełmski zatytułowanej Zasłużony dla Powiatu Chełmskiego. Roztacza wizje powołania opery na przykładzie Opery Podlaskiej, która, jak mówią eksperci, stanowi antywzór takiej instytucji. Jednym słowem kompromituje placówkę, którą zarządza jak i cały Samorząd Województwa, swojego Organizatora, jak również deprecjonuje działalność Filharmonii Lubelskiej, która w przyszłym roku świętować będzie 80 lat swojego istnienia a także największej instytucji kultury w województwie lubelskim, czyli Centrum Spotkania Kultur.

Dnia 25 kwietnia dyrektor Kamila Lendzion oświadczyła związkowcom, że wystąpiła z wnioskiem o połączenie trzech naszych instytucji w nową Operę i Filharmonię na czele z nią jako nowym dyrektorem. Natomiast, wniosek do Zarządu Województwa w tej sprawie wpłynął dzień po (26 kwietna br.) spotkaniu ze związkami zawodowymi. Jak ustaliliśmy, 24 kwietnia 2023 r. niemal bezpośrednio przed spotkaniem ze Związkami Teatru Muzycznego i przed złożeniem projektu Zarządowi Województwa odbyła się krótkie wyjazdowe spotkanie z Dyrektor Naczelną OiFP ECS w Białymstoku, z udziałem Pani Lendzion i Panią Dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Marszałkowskiego Katarzyną Kędzierską z Panią prof. Violettą Bielecką, która negatywnie odniosła się do przedstawionego jej podczas rozmowy pomysłu utworzenia w Lublinie nowej połączonej instytucji na bazie trzech dotychczas działających instytucji.
-
Wszystkie fachowe opinie tego pomysłu, jakie nadesłali i przekazywali w różnych formach pisemnie Zarządowi Województw oraz w udzielanych wywiadach i publikowanych komentarzach najwybitniejsi twórcy muzyczni, dyrygenci i wieloletni dyrektorzy filharmonii, teatrów muzycznych a wśród nich i oper i ich organizacje, krytycy i publicyści muzyczni i opisujący sprawę dziennikarze są wyłącznie negatywne.

Jakby tego było mało zanim zostało ujawnione nagranie udzielając odpowiedzi dziennikarzom co do przebiegu spotkania ze związkowcami, kłamała, pomimo, że zapis z nagrania jest w tej kwestii jednoznaczny. Pani Kamila Lendzion w ostatnim czasie, posunęła się także do próby zastraszenia związkowców z Teatru Muzycznego, grożąc im dyscyplinarnym zwolnieniem z pracy za to, że mieli odwagę stanąć w obronie swojej instytucji. Pani Kamila Lendzion w swoim planie utworzenia opery powołuje się, także na nazwiska artystów, którzy mieliby wystąpić w pierwszej premierze w nowej operze, a którzy nigdy z Panią Kamilą o takiej współpracy nie rozmawiali. Przedstawiony tutaj pokrótce ciąg wydarzeń prowadzi nas do nieodpartego wniosku, że to sama Pani Lendzion, wobec permanentnego braku środków budżetowych i nieradzenia sobie z pozyskiwaniem dodatkowych funduszy i z kierowaniem TML roztoczyła przed Panem Marszałkiem i członkami Zarządu Województwa i Urzędem Marszałkowskim nierealne, nieprofesjonalne i co gorsza szkodliwe wizje "fuzji". A jej jedynym celem jest przejęcie środków finansowych, spełnienie swoich prywatnych marzeń oraz podporządkowanie sobie pracowników wszystkich trzech instytucji. Podjęliśmy wspólnie (pracownicy: FL, TML, CSK) działania interwencyjne i protestacyjne oraz niezbędne działania w celu wyjaśnienia i powstrzymania tego projektu, do którego mogło dojść w wyniku wprowadzenia Zarządu Województwa w błąd.

Wbrew powtarzanym niesprawdzonym opiniom, stałe korzystanie z największej w tym budynku sceny nazywanej na wyrost Salą Operową, bez trudnego, zarówno projektowo i inwestycyjnie projektu oraz bez przerwania jej eksploatacji na czas przebudowy, nie uda się stworzyć odpowiedniej przestrzeni pod względem technicznym i akustycznym do realizacji dużych spektakli operowych. A tylko takie mogłyby przyciągnąć niezbędną do zapełnienia miejsc na tej sali odpowiednią liczbę widzów. Koszty obsad odpowiednio licznych zespołów artystów wykonawców własnych i gościnnych powinny zostać przynajmniej wstępnie policzone i skalkulowane. Żadne z tych zadań, gdyby nawet przyjąć zamiar całkowicie nieprzygotowanego pomysłu Pani Lendzion nie jest możliwe do wdrożenia i realizacji, ani w bieżącym, ani w przyszłym roku budżetowym i artystycznym.

W związku z tym po raz kolejny apelujemy do Zarządu Województwa w sprawie natychmiastowego odwołania Dyrektor Lendzion z zajmowanego stanowiska i rozpisania konkursu na nowego szefa tej jednostki. W związku z licznymi nieprawidłowościami ujawnionymi m.in. na ostatnim sejmiku województwa lubelskiego domagamy się pilnej, kompleksowej kontroli w Teatrze Muzycznym w Lublinie. Zaniechania wszczętej procedury mającej na celu zwolnienie dwóch związkowców z TML a także wypłacenia zaległych wypłat artystom z TML i zapewnienia tancerzom dostępu do wody. Domagamy się także rozpisania konkursu na nowego dyrektora Filharmonii Lubelskiej.
W dniu 1 czerwca 2023 r. wysłaliśmy do Pana Bałabana pismo z prośbą, by zechciał się ustosunkować do pytań, które pojawiły się po ujawnieniu w sieci tzw. nagrań Lendzion.

1. Jak to jest możliwe, że dyrektor jednej samorządowej instytucji kultury finansowanej z pieniędzy podatników może wpaść na pomysł wrogiego przejęcia przyjęcia go dwóch innych instytucji kultury na podstawie tak rażąco nieprofesjonalnego projektu i dostaje na to pozwolenie? A ponadto, co należy teraz jeszcze dodać w świetle naszej obecnej pełniejszej wiedzy, dlaczego ten projekt zostaje od razu przyjęty, bez konsultacji i specjalistycznych analiz i opinii jako podstawa uchwały zamiarowej Zarządu Województwa i przekazany do przyjęcia Sejmikowi? Kiedy ten absurdalny plan zaczął być realizowany?
2. Jeśli rzeczywiście byłaby uzasadniona potrzeba fuzji instytucji to powinien tym się zajmować organ prowadzący. Dlaczego tak się nie stało a tak ważną kwestię zlecono instytucji, która wyłącznie na tym skorzysta?
3. Czy takim wyróżnia się TML od dwóch pozostałych instytucji, jakie ma osiągnięcia np. w Polsce i za zagranicą, wynik frekwencji, wynik finansowy?
4. Czy wydane zostały jakieś fundusze publiczne na rzekome analizy? Jeśli tak to kto je zlecił, kto za nie zapłacił, jak została wyłoniona ewentualna firma, które je przeprowadziła?
5. Kto mówi prawdę: Dyrektor Lendzion, że Zarząd podjął decyzję, czy Pan, że nie zapadły?
6. Czy ministerstwo kultury, a konkretnie premier Piotr Gliński wiedział, że dyr. Lendzion powołuje się na nie i twierdzi, że jego resort zgodził się na powstanie opery?
7. I pytanie najważniejsze dlaczego cały ten proceder odbywał się niezgodnie z procedurą?
Do dziś nie otrzymaliśmy na te pytania odpowiedzi.
W związku z tym, wnioskujemy jak wyżej.
Z wyrazami szacunku

ORGANIZACJA ZAKŁADOWA
NSZZ SOLIDARNOŚĆ Filharmonii Lubelskiej 20-029 Lublin, ul. M.C. Skłodowskiej 5 tel. (81) 531 51 20
Poly Dockbook
опомок Готови вымер Związku Zahodowego Polskich Autysha Muzykaw
Owkiostrougel U
W załączeniu: Pełny raport
Związek Zawodowy Pracowników CSK,,Kultura" Plac Teatralny 1, 20-029 Lublin NIP: 7123444519 REGON: 523597770 KRS: 0000997120
Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ

(-)
Materiał nadesłany
14 czerwca 2023

Książka tygodnia

Małe cnoty
Wydawnictwo Filtry w Warszawie
Natalia Ginzburg

Trailer tygodnia