Opera na inaugurację

"Król Roger" na inaugurację polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Król Roger zwany "dramatem sycylijskim" jest drugą operą Szymanowskiego, po ukończonej w 1913 r. Hagith. Korzeni Króla Rogera należy szukać w podróżach, które kompozytor odbywał w latach 1910-14 na południe Europy - do Włoch, na Sycylię oraz do Afryki Północnej. Pomysł napisania opery powstał w 1918 r. podczas spotkania z Jarosławem Iwaszkiewiczem, który opracował libretto.

Król Roger Karola Szymanowskiego w inscenizacji angielskiego reżysera operowego Davida Pountneya zostanie zaprezentowany w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej podczas inauguracji polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Premiera - 1 lipca; kolejne spektakle 3 i 5 lipca 2011 r.

Premiera Króla Rogera - opery, której akcja została umiejscowiona w XII-wiecznym królestwie Sycylii za panowania Rogera II z rodu normandzkiego - odbyła się 19 czerwca 1926 r. w warszawskim Teatrze Wielkim, w reżyserii Adolfa Popławskiego i pod batutą Emila Młynarskiego.

Reżyser David Pountney zwrócił uwagę podczas konferencji prasowej w Warszawie na bogactwo partytury Króla Rogera. To bogactwo muzyczne wynika z fascynacji Szymanowskiego bizantyjskim stylem architektury, jej bogactwem, ornamentyką - ocenił. Pountney zauważył, że podczas reżyserowania dzieł operowych stara się, aby scenografia nie rywalizowała nigdy z muzyką. Aby nie współzawodniczyć z bogatą, żywą, muzyką Szymanowskiego wybraliśmy bardzo stonowany, spokojny język plastyczny spektaklu - podkreślił. Autorem scenografii jest Raimund Bauer.

Decydując się na pracę z tym scenografem reżyser - jak wspomniał - dokonał pewnego wyboru estetycznego. Wiedziałem, że Raimund wprowadzi do dzieła estetykę chłodną, wyobcowaną. Takie podejście jest moim zdaniem lepsze niż dopasowanie do bogatej warstwy muzycznej równie bogatej metaforyki wizualnej - podkreślił. Zdaniem reżysera najważniejszą cechą całego dzieła, także scenografii jest wieloznaczność, ukryty sens i enigmatyczność dzieła. Szczególnie tajemniczy jest koniec opery. Właściwie każdy może go interpretować inaczej - zauważył.

Projekt jest współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach zagranicznego programu kulturalnego polskiej prezydencji. Szef Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn tłumaczył, że zdecydowano się na wybór opery Szymanowskiego, bo jest on jedną z ikon - obok m.in. Stanisława Lema i Czesława Miłosza, na których oparto program prezydencji.

Premiera inscenizacji Pountneya odbyła się 23 lipca 2009 r. na Festiwalu w Bregencji. W rolę Króla Rogera wcielili się: Mikołaj Zalasiński. Olga Pasiecznik wykona partię Roksany. W obsadzie znaleźli się także Karol Kozłowski (Edrisi), Will Hartmann (Pasterz), Mieczysław Milun (Archiereios) i Agnieszka Rehlis (Diakonissa).

Sponsorem premiery jest Bank Pekao SA. Minister kultury i dziedzictwa narodowego uhonorował Bank Pekao nagrodą Mecenasa Roku 2011. Wyróżnienie to przyznawane jest za wspieranie przedsięwzięć kulturalnych tylko jednej instytucji w każdym roku. Potwierdzeniem zaangażowania Banku Pekao w promocję kultury jest sponsorowanie gali z okazji prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej. Odbędzie się ona 1 lipca 2011 roku wraz z premierą Króla Rogera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

PAP
Materiały Teatru
24 czerwca 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...