Opera w pigułce

"O Genowefie" - reż. Igor Gorzkowski - Teatr Wielki w Poznaniu

Opera Kieszonkowa Teatru Wielkiego w Poznaniu nadal kroczy z podniesionym czołem. Tym razem za sprawą jedynej opery Roberta Schumanna "Genoveva", w wersji poznańskiej zatytułowanej "O Genowefie"

Próba skameralizowania pełnowymiarowej czteroaktowej opery wybitnego twórcy muzycznego romantyzmu jest wynikiem wymagań takiej sceny, jaką jest Opera Kieszonkowa. Poczynione działania w tym kierunku zaowocowały bardzo ciekawie, ale i z różnorodnymi skutkami. Reżyser Igor Gorzkowski, kojarzony z warszawskim Studiem Teatralnym KOŁO w swym debiucie operowym postawił na kontakt widza z aktorem przebiegający "na odległość oddechu". Obsadę ograniczył do zaledwie trzech postaci, ale mimo wyraźnej teatra-lizacji akcji, nie ucierpiała na czytelności fabuła, choćby dzięki dopowiedzeniom niewidocznej narratorki. Dla pełnej jasności przydałaby się polska wersja tekstów śpiewanych przez artystów i chór.

Zminimalizowana została także scenografia z zachowaniem pierścienia i miecza. Za to tak ważne w fabule lustro, a także zmaterializowane lub nie wszelakie zło zostało przedstawione poprzez bardzo ciekawie usytuowane scenicznie i choreograficznie ukształtowane trio baletowe (świetny układ autorstwa Iwony Pasińskiej).

Mieszane uczucia pozostawiła strona muzyczna "opery w pigułce". Z jednej strony wyraźnie satysfakcjonowało wykonanie wybranych fragmentów - nawet jeśli dyskusyjne co do wyboru - solowych i chóralnych (Genowefa - Roma Jakubowska-Handke, Golo - Michał Marzec, Zygfryd - Tomasz Mazur). Z drugiej strony odchudzenie składu orkiestry i zastosowanie składu kameralnego, mimo wysiłków instrumentalistów i dyrygenta Marcina Sompolińskiego, nie zadowalało brzmieniowo i stylistycznie.

Dwa lata temu Opera w Zurychu dokonała nagrania pełnej wersji "Genowefy". Czyżby więc zapowiedź pewnego renesansu nienależącej przecież do kanonu operowego kompozycji Roberta Schumanna, nawet jeśli weźmie się pod uwagę właśnie przypadającą dwusetną rocznicę urodzin twórcy przepięknych cyklów pieśn

Andrzej Chylewski
Polska Głos Wielkopolski
5 maja 2011

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia