Opowiedzieć świat na nowo

"Anatomia słowa" - Studenckie Koło Ilustracji FEMEK przy WSU J. Kochanowskiego w Kielcach - kuratorka. Alicja Wieczorek - Galeria Domu Środowisk Twórczych

"Anatomia słowa" to wystawa Studenckiego Koła Ilustracji FEMEK działającego przy Wydziale Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Kuratorką i koordynatorką projektu jest dr Alicja Wieczorek, malarka, rysowniczka i ilustratorka, wykładowczyni Wydziału Sztuki UJK.

Prace zaprezentowane na ścianach Galerii Domu Środowisk Twórczych to ilustracje do wybranych tekstów literackich takich autorów jak m.in. Franz Kafka, Antoine de Saint Exupery, czy Olga Tokarczuk.

Wystawa jest różnorodna w aspekcie warsztatowym: od kredek akwarelowych, przez suche pastele, kolaż rysunkowy, cyfrowy, digital painting, po przeważającą grafikę cyfrową. Książki zostały wybrane głosem serca, zatem literatura nie nadaje wspólnej narracji, świetnie natomiast robi to plastyka. Dominuje czerń i biel, skoncentrowanie na pojedynczym obiekcie stwarza atmosferę wyizolowanej, chłodnej i surowej rzeczywistości, a także, ciszy.

Prace urozmaicone kolorem tętnią życiem, ich ekspresja i dynamizm wchłaniają odbiorcę w swoje literackie uniwersum, pozwalają się usłyszeć i odczuć inny świat. Ilustracje wyróżniające się szczególnym poziomem immersyjności to Allium L Mai Kucharzak, Sowa Natalii Bafli, Świniopas Renaty Garncarskiej, Pan Gąsienica dr Alicji Wieczorek, Samotność Magdaleny Marciniak, Wicehrabia przepołowiony Antoniny Jasztal. Powolne spalanie Ilony Oczkowicz wyróżniam za proste, a jednocześnie nietuzinkowe i wielowymiarowe ujęcie tematu. Prace Rust Life Yu Kufei, Więzień labiryntu Dominiki Męciny, Starman Natalii Kwiecień prezentują się raczej jako plakaty, co dowodzi, że ilustracja nie musi być dopełnieniem literatury, że z powodzeniem może funkcjonować samodzielnie. Niezatytułowane ilustracje Rozalii Kozub charakteryzują się niezwykle silnym oddziaływaniem metaforyczności. Prace przedstawiają dzika i sarnę, ale patrząc na nie, odczuwam pewnego rodzaju przymus odczytywania wyższych treści zaklętych w kolorze i oczach zwierząt. Ilustracje Agnieszki Malinowskiej mogłyby znaleźć się zarówno w elementarzu przyrodniczym, jak i albumie tatuatorskim.

W ramach wystawy zaprojektowano zakładki do książek z fragmentami wystawianych prac i cytatami z ilustrowanych książek, zamiast jednorazowych i nietrwałych ulotek.

Tworzenie ilustacji to, chcąc niechcąc, wchodzenie w wyobraźnię czytelnika i autora. Należy więc pamiętać o tworzeniu kolejnych przestrzeni interpretacyjnych, tak by nadać szerszy wymiar i głębię zarówno wizualiom, jak i literaturze. Skąd wiedzieć, które wartości należy obecnie anektować? Te, których nam brakuje, rzecz jasna. A jak to robić? Tak, jakbyśmy opowiadali świat na nowo.

Ewa Kot
Dziennik Teatralny Toruń
18 maja 2023

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...