Oskaras Koršunovas w chorzowskim Teatrze Rozrywki

Spektakle w ramach Festiwalu Ars cameralis

Na Islandii przygotowaliśmy bardzo plastyczną, bajkową metaforę. BURZA daje się interpretować na wiele sposobów; w tamtej inscenizacji wyspa była teatrem, a sam Prospero – reżyserem. Po premierze zdałem sobie sprawę, że w przygotowałem ciekawą baśniową opowieść, ale coś mi umknęło, czegoś mi w spektaklu brakuje. Gdy wróciłem z Islandii – na marginesie: też wyspy – do Wilna, to wróciłem też do BURZY Szekspira – opowiada reżyser

Kanwą dla nowego spektaklu okazał się polityczny kontekst Litwy, do niedawna – Litewskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej. Związek Sowiecki był pełen takich wysp, jak ta z BURZY, na które zsyłani byli często niepogodzeni z systemem artyści.
Szekspirowski klasyk posłużył więc Koršunovasowi do obliczenia rachunku zysków i strat upadłego ustroju, przeprowadzenia wiwisekcji społeczeństwa, funkcjonującego w totalitarnym systemie.

Oskaras Koršunovas zadebiutował jeszcze w czasie studiów na Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru, biorąc na warsztat teksty Daniila Kharmsa oraz Aleksandra Vvedenskiego, rosyjskich pisarzy awangardy z początku XX wieku. Powstała wówczas trylogia – Być Tam To Być Tu, Starucha oraz Witaj Nowy Roku Sonii (1990-1994) – zdobyła uznanie w kraju i za granicą, wprowadzając na litewską scenę nieznane przed upadkiem Żelaznej Kurtyny rozwiązania dramaturgiczne. Koršunovas stał się symbolem nowego litewskiego teatru, który ukształtował się nie tylko dzięki eksperymentalnym formom scenicznym, lecz również pod wpływem zainteresowania aktualną problematyką społeczno-polityczną. Reżyser zwrócił się ku współczesnemu sobie społeczeństwu, poszukującemu nowej tożsamości w czasach transformacji.

Od 1990 roku Oskaras Koršunovas wystawił około 30 sztuk, zarówno w teatrach litewskich, jak i zagranicznych. Przedstawienia reżyserowane przez Koršunovasa pojawiały się w trakcie tras na wielu międzynarodowych festiwalach w Europie, Ameryce, Azji i Australii. W ostatnich latach nawiązał bliskie kontakty z sąsiadującymi krajami: Polską, Łotwą, Rosją, Finlandią, Szwecją i Norwegią. W Sztokholmskim Królewskim Teatrze Dramatycznym oraz w Narodowym Teatrze w Oslo Koršunovas wystawiał dzieła Jona Fosse'go, Sary Kane oraz swoich ulubionych rosyjskich modernistów z ruchu Oberiu, sięgał również do klasyków, Williama Szekspira i Augusta Strindberga. W 2006 roku Oskaras Koršunovas otrzymał prestiżową nagrodę Europejskiej Unii Teatrów za Nową Rzeczywistość Teatru.

MIRANDA reżyseria: Oskaras Koršunovas,
scenografia: Dainius Liskevicius
czas trwania
100 min bez przerwy

Bilet normalny: 50zł  Bilet ulgowy: 35zł

NA DNIE reżyseria: Oskaras Koršunovas,
scenografia: Dainius Liskevicius, Oskaras Koršunovasczas trwania
75 min bez przerwy

Bilet normalny: 50zł Bilet ulgowy: 35zł

Miejsca nienumerowane/ Widownia na scenie

 

 

(-)
Materiał Teatru
19 listopada 2012

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia