Ostatnie spektakle w Teatrze Druga Strefa

"Wariat i zakonnica" - reż. Sylwester Biraga - Teatr Druga Strefa

Po sukcesach jesiennego tournée Poznań-Kraków-Chernihov-St. Petersburg spektakl „Wariat i zakonnica” Witkacego w reżyserii Sylwestra Biragi zostanie przedstawiony warszawskiej publiczności po raz ostatni na deskach Teatru Druga Strefa w następujących dniach: 22 listopada (piątek) godz. 20:00 oraz 23 listopada (sobota) godz.20:00.

Przestrzeń spektaklu to cela zakładu dla umysłowo chorych. Główny bohater, Walpurg, to poeta. Buntuje się przeciwko wiążącemu jednostkę systemowi. Artysta tęskni jednak do śmierci, gdyż narzucone przez jego katów ograniczenia i lekarstwa zrobiły z niego tylko „żywego trupa". Według Walpurga, nieskończenie dobre społeczeństwo, „dba o to, by nie przestał się męczyć przedwcześnie". Dramatyczne napięcie powstałe poprzez zestawienie twórczego umysłu poety - wariata i narzucanego mu środowiska, zyskuje na sile dzięki jego relacji z opiekunką - zakonnicą. Kobieta, widząc w nim nie tylko pacjenta ale i mężczyznę sama zaczyna kwestionować świat do tej pory przyjmowany za normalny. Spektakl oparty jest na prostych, ale mocnych symbolach, wyszukanej oprawie muzycznej i multimedialnym przekazie dopełniającym twierdzenie – „świat, który widzimy to świat, który istnieje."

Spektakl spotkał się już z przychylna krytyką. Bronisław Tumiłowicz z „Przeglądu" pisał: „Wariat i zakonnica" w takim ujęciu jest spektaklem bardzo ambitnym, filozoficznym i choć wysmakowanym wizualnie, to bez cienia komercjalnej mgiełki." Jowita Kubiak z portalu dlalejdis.pl poleca spektakl pisząc iż jest to „znakomite psychologiczne studium umysłowego zniewolenia człowieka, jego zatracenia się w swoich obsesjach, zagubienia w labiryntach własnej niezmierzonej psychiki, a przy tym wyrazista krytyka stworzonej przez Zygmunta Freuda psychoanalizy." Do pochwał dołączyło też Zwierciadło. Jego recenzentka Magdalena Bartnik pisze: „Oglądając najnowszy spektakl Teatru Druga Strefa, trudno oprzeć się skojarzeniu z estetyką międzywojnia. Na myśl przychodzi też „czysta forma", która z pewnością nadal jest aktualna w kontekście dialogu z Witkacowskimi koncepcjami. A dialog ten widoczny jest najbardziej w stylistyce spektaklu, która nawiązuje do nurtów sztuki z początku XX wieku."

(-)
Materiał Teatru
18 listopada 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...