Oświadczenie Jadwigi Majewskiej ws. współpracy

Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego KRoki w Krakowie

"Nie jestem już kuratorką krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki - festiwalu, który zainicjowałam w 2013 roku oraz współtworzyłam" - Jadwiga Majewska, teoretyk, krytyk i kurator tańca, informuje o powodach zakończenia współpracy z festiwalem.

Szanowni Państwo, Szacowni Artyści, Drodzy Przyjaciele,

ponieważ wciąż zwracają się do mnie, jako kuratorki festiwalu KRoki artyści, menadżerowie, Instytuty oraz instytucje czy redakcje, aby wyjaśnić sytuację pozwalam sobie, za pośrednictwem portali e-teatr.pl oraz taniecpolska.pl, opublikować informację oraz jedyne oświadczenie w tej sprawie.

Otóż niniejszym informuję że nie jestem już kuratorką krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki - festiwalu, który zainicjowałam w 2013 roku oraz współtworzyłam wraz z Katarzyną Bester i pod patronatem Iwony Kempy, kierownika Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie przez kolejne trzy lata.

Od pierwszej jego edycji w marcu 2013 roku aż do ostatniej, zeszłorocznej (maj 2015) pracowałam nad KRokami, jak sądzę z sukcesem, a na pewno z poczuciem osobistej satysfakcji i pożytkiem dla artystów i miłośników tańca i teatru w Krakowie i w Polsce.

W drugiej połowie zeszłego roku, nie wiedząc nawet o tym, straciłam jakikolwiek związek z wydarzeniem, które kiedyś powołałam do życia w moim mieście, mieście o tak mocnej tradycji tanecznej, nie posiadającym do tej pory znaczącego dużego międzynarodowego festiwalu tańca współczesnego. Ani nie zrezygnowałam, ani nie zostałam z tej funkcji zwolniona. Moja dotychczasowa praca, wkład merytoryczny i organizacyjny, zaangażowanie, a przede wszystkim sama idea festiwalu zostały po prostu zignorowane przez moje dotychczasowe współpracowniczki, a ja zostałam bez uprzedzenia wykluczona z prac nad przyszłą edycją tego wydarzenia.

Dotychczas, mimo różnic poglądów, udawało nam się we trójkę współtworzyć spójny i możliwy do zrealizowania w ramach ograniczonych środków program. Tym razem jednak moje dotychczasowe współpracowniczki same ułożyły program, wykluczając z niego polskie spektakle, nie informując mnie o tym, i bez mojej aprobaty złożyły na jego podstawie wniosek do MKiDN w celu uzyskania funduszy na jego realizację. W tym czasie nie zaproponowano mi żadnych konsultacji, zlekceważono moje wcześniejsze prośby o spotkanie, nie poinformowano o zaprzestaniu współpracy. Niniejsze publiczne oświadczenie poprzedziłam listem osobistym, prezentującym moje stanowisko i domagającym się wyjaśnień, na który nie uzyskałam odpowiedzi. Nie wiem, czym kierowały się obie Panie, ponieważ docierały do mnie zewsząd jedynie głosy uznania i aprobaty mojej dotychczasowej pracy, a Iwona Kempa, od drugiej edycji dyrektor festiwalu, nie miała do niej nigdy zastrzeżeń.

Utożsamiałam się z tym festiwalem, bo wystąpiłam z inicjatywą jego powołania, nadałam mu kształt programowy i wzorcową formułę jego pierwszej, całkowicie polskiej, edycji, choć oczywiście z koordynacyjnym, znaczącym, co trzeba przyznać, wsparciem Katarzyny Bester, opierając ją na moim doświadczeniu, wiedzy i długo budowanej sieci osobistych kontaktów w Polsce i na świecie.

Nie ukrywam, że poczułam się głęboko dotknięta. Mam poczucie, że zostałam zmuszona do rozstania się z własnym dziełem.

Szanowni Państwo, Szacowni Artyści, Drodzy Przyjaciele,

serdecznie pozdrawiam, i życzę wszystkim jasnego spojrzenia w nowy rok,

Jadwiga Majewska

(-)
Materiał własny
27 stycznia 2016

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia