Otwarte wykłady o ruchu i tańcu

"Ciało i głos w polskim teatrze i tańcu" - Stary Browar

30 listopada w Starym Browarze odbędą się wykłady Tomasza Rodowicza, Anny Królicy, Tadeusza Kornasia i Jerzego Gurawskiego w ramach cyklu "Ciało i głos w polskim teatrze i tańcu".

Tomasz Rodowicz

Nowa chorea - jedność ruchu, śpiewu i słowa - aktor wielowymiarowy

12:00, Słodownia +2

Tomasz Rodowicz - reżyser, aktor, muzyk, pedagog, swego czasu historyk filozofii i pszczelarz. Urodzony w 1951 roku w Warszawie. Absolwent Wydziału Historii Filozofii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Współzałożyciel pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii dla młodzieży uzależnionej od narkotyków. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974-1979. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice" i jego członek w latach 1977-2003. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA i jego lider od 2004 roku. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi od 2007 roku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retro/Per/Spektywy, kierownik artystyczny i reżyser wydarzenia Oratorium Dance Project CHOREA Łódź 2011 i 2012.

Anna Królica

Analogie. Kantor a współczesna choreografia

13:30, Słodownia +2

Anna Królica - krytyczka, historyczka i teoretyczka tańca. Ukończyła teatrologię oraz rusycystykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, obecnie w Katedrze Dramatu UJ przygotowuje doktorat na temat pamięci i ciała w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Wuppertal Piny Bausch. Prowadzi autorskie zajęcia o tańcu teatralnym na Uniwersytecie Jagiellońskim - wcześniej w Instytucie Kultury Współczesnej, obecnie w Katedrze Performatyki. Jest autorką pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce "Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu" (Tarnów, 2011). W ramach stypendium twórczego MKiDN (2012) przygotowuje książkę, wywiady z młodym pokoleniem choreografów polskich. Przygotowuje też program kuratorski "Maszyna choreograficzna" w Cricotece w Krakowie. Jest także prezeską Fundacji PERFORMA, współzałożycielką (wraz z Witoldem Mrozkiem) i redaktorką funkcjonującego w latach 2006-2011 portalu nowytaniec.pl - opiniotwórczego serwisu o tańcu współczesnym. Była członkinią Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca w latach 2008 i 2012. Od 2011 roku jest przewodniczącą Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Sprawowała funkcję koordynatorki ds. merytorycznych I Kongresu Tańca w 2011 roku. Publikuje w Teatrze, Didaskaliach, Kontekstach oraz portalach www.dwutygodnik.com, www.kulturaenter.pl. Prowadzi również działalność popularyzatorską, jest autorką licznych tekstów towarzyszących wydanej przez Agorę kolekcji DVD "Balet i Taniec" organizatorką warsztatów krytycznych, wykładów, a także - dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury - pierwszego konkursu na pracę dyplomową o tańcu teatralnym.

Tadeusz Kornaś

O polskim teatrze alternatywnym i jego "tanecznych" praktykach

15:00, Słodownia +2

Tadeusz Kornaś. Pracuje w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 1997-2009 redaktor Gazety Teatralnej "Didaskalia" (w latach 2004-2008 redaktor naczelny). Opublikował m. in.: Włodzimierz Staniewski i Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice (Homini, 2004), Between Anthropology and Politics. Two Strands of Polish Alternative Theatre (Instytut Teatralny, 2007), Aniołom i światu widowisko (Homini, 2009), Schola Teatru Węgajty. Dramat liturgiczny (Homini 2012).

Prof. Jerzy Gurawski

Jak Kantor i Grotowski w przestrzeni teatralnej się kotłowali, poruszali i tańczyli i jak to powstawało

16:30, Słodownia +2

Prof. Jerzy Gurawski urodził się w 1935, we Lwowie. W latach 50-tych zamieszkał w Krakowie, gdzie studiował architekturę, od początku interesując się przestrzenią teatralną. W roku 1960 podjął współpracę z Jerzym Grotowskim, u którego znalazł zrozumienie dla swojej koncepcji przestrzeni spektaklu jako fizycznie i za każdym razem odmiennie zaaranżowanej relacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami wydarzenia teatralnego. W opolskim "Teatrze 13 rzędów", a potem w teatrze "Laboratorium" współpracował przy realizacji wszystkich spektakli w latach 1960-68; wśród nich takich jak: "Akropolis" (wraz z Józefem Szajną) czy "Książę Niezłomny". Później odnosi sukcesy jako architekt, uprawia też rysunek i akwarelę; od początku lat 80-tych prowadzi wykłady i prezentacje na temat przestrzeni teatralnej na całym świecie.

(-)
Materiał organizatora
30 listopada 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...