Patos i horror

"Jolanta" - reż. Mariusz Treliński - Teatr Maryjski w Petersburgu, Rosja

Dwa wybitne dzieła muzyczne w ciągu jednego wieczoru wystawiła Opera Narodowa w Warszawie jako próbę generalną przed pierwszą polską realizacją w Nowym Jorku, w najważniejszej na świecie Metropolitan Opera.

Wybrano romantyczną bajkę Piotra Czajkowskiego o księżniczce Jolancie, kończącą się happy endem i wielkim hymnem na cześć Boga, oraz ekspresjonistyczny horror z freudowskimi podtekstami, "Zamek Sinobrodego" Beli Bartoka. Twórcy przedstawienia postanowili przynajmniej prowizorycznie połączyć obie historie, ale wypadło nieco sztucznie - ojciec Jolanty i książę Sinobrody mają czarną protezę prawej dłoni, a w scenografii wykorzystano te same drzewa wyrwane z korzeniami, jednak dobrze zagrana przez naszą orkiestrę muzyka niezawodnie rozdziela charakterem obie opery. Doskonałe są śpiewaczki Tatiana Monogarova jako Jolanta oraz Nadja Michael jako Judyta. Ta ostatnia odsłania nie tylko tajemnice zamku, ale i ponętne ciało. Zastanawiają natomiast książę i hrabia, którzy wchodzą na scenę z nartami, choć nie ma śniegu...

Bronisław Tumiłowicz
Przegląd
9 stycznia 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...