Performens muzyczny Davida Toopa

Komuna/Warszawa

Komuna/Warszawa zaprasza 31 marca o g. 20 na performance muzyczny: David Toop "Sinister Resonance" - w ramach cyklu: Historie świata w muzyce - edycja 2012.

David Toop przyjedzie do Warszawy z premierą performensu na podstawie swojej znakomitej książki "Sinister Resonance. Mediumship of the Listener". Jest ona analizą przedfonograficznych sposobów reprodukcji dźwięku - głównie w malarstwie i literaturze. Nicolas Maes, Samuel Beckett czy Virginia Woolf są w niej traktowani jako wynalazcy nowych sposobów słuchania wpisanych w patrzenie i czytanie. Posługujemy się nimi do dziś, choć zwykle bezwiednie.

Trudno przecenić znaczenie Davida Toopa dla muzyki eksperymentalnej w Wielkiej Brytanii. Muzyk, kurator, organizator, krytyk i teoretyk muzyki aktywny od początku lat 70. Jego publikacje książkowe - "Ocean of Sound. Aether Talk", "Ambient Sounds and Imaginary Worlds" oraz "Haunted Weather. Music, Silence and Memory" - są kanonicznymi pozycjami dyskursu muzycznego łączącego szczególne wydarzenia w różnych nurtach muzycznych (sztuka dźwięku, ambient, techno, muzyka improwizowana, muzyka współczesna) w oryginalną teorię kultury współczesnej. Regularnie współpracuje z najważniejszymi magazynami muzycznymi na świecie, m.in. The Wire, Leonardo Music Journal, The Face, Village Voice; wykłada m.in. w London College of Communication. Jest autorem niezwykle istotnej płyty dokumentującej historię muzyki eksperymentalnej w Wielkiej Brytanii Not Necessarily English Music. W latach 70. był organizatorem jednych z pierwszych festiwali muzyki ambient; do dziś pozostaje kuratorem odpowiedzialnym m.in. za festiwal Sound Body. Jako muzyk współpracował m.in. z Brianem Eno, Johnem Zornem, Stevem Beresfordem, Johnem Hassellem, Derekiem Bailey.

Performance odbędzie się w ramach cyklu: historie świata w muzyce - edycja 2012

Komuna Otwock - komuna//warszawa w swoich działaniach teatralnych zawsze doceniała i wykorzystywała materię muzyczną. W spektaklach grana jest muzyka na żywo, specjalnie komponowana i odgrywająca wielką rolę dramaturgiczną. W najbliższych latach chcemy część naszej aktywności poświęcić wyłącznie pracy muzycznej. Cykl "Historie świata w muzyce" polega na produkcji i prezentacji specjalnych wydarzeń koncertowych, będących połączeniem performensu i koncertu muzyki współczesnej. W 2011 roku dwa z planowanych pięciu części cyklu stworzyła komuna//warszawa, pozostałe zaproszeni do współpracy artyści z niezależnego środowiska muzycznego: Wojciech Kucharczyk (m.in. lider zespołu Complainer), Tomasz Duda (m.in. Mitch & Mitch) i Anna Zaradny (m.in. Musica Genera). W 2012 roku odbędzie się kolejna część cyklu, 4 wydarzenia pod wspólnym tytułem "Maszyny do słuchania", których kuratorem jest Michał Libera.

W jaki sposób dźwięk mówi? W jaki sposób muzyka opowiada? Jak buduje dramaturgię wypowiedzi i jakiego rodzaju argumentów używa? I przede wszystkim: jak usłyszeć opowieści snute za pomocą dźwięku?

Maszyny do słuchania to wynalazki, które splatają w sobie rozwiązania artystyczne, technologiczne i społeczne uczące nas na nowo słuchać otaczającej rzeczywistości. Zwykle czyta się o nich w książkach historycznych. Ale czasem stają się one także inspiracją dla artystów. W ramach cyklu zaprezentowane zostaną kompozycje, w których to muzycy - a nie historycy - opowiadają historie na temat historii słuchania.

Artyści zaproszeni do udziału w projekcie, we współpracy z kuratorem, stworzą performensy muzyczne specjalnie na okazję swych występów w Warszawie. Będą to wybitni muzycy i teoretycy z Polski i Europy, którzy w swych działań zajmują się integracją sztuk i teorii, która nas interesuje.

(-)
Materiały Organizatorów
22 marca 2012

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia