Piekło wybitego zęba

"Bóg mordu" - reż. Lech Mackiewicz - Lubuski Teatr w Zielonej Górze

Nic wielkiego: wybity ząb, bójka w parku, trochę krwi. Chłopięce czasy mają swoje prawa. Problem zaczyna się wtedy, gdy do gry wchodzą rodzice.

Sterowana, kurtuazyjna rozmowa zamienia się z czasem w piekło. Yasmina Reza, autorka tekstu, ukazuje komunikacyjną śmierć świata. Czwórka dorosłych ludzi, zamiast rozwiązać problem swoich dzieci, zaczyna toczyć niekontrolowaną rozgrywkę. Tytułowy mord dokonuje się na poziomie języka. A stąd do nienawiści tylko jeden krok.

Szeroka widownia zna tekst Rezy dzięki filmowej „Rzezi" Romana Polańskiego. To jednak przestrzeń sceniczna umożliwia najwłaściwszy ogląd przedstawionych przez dramatopisarkę znaczeń i napięć.

„Boga mordu" znamy dzisiaj głównie z filmu. To Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz i John C. Reilly zagrali właśnie rodziców w Rzezi Romana Polańskiego. Reżyser „Chinatown" i „Pianisty" zauważył w tekście Rezy potencjał kinowy. Film podzielił widownię. Nie wytrzymał może próby ekranu.

Wracamy więc z tekstem do pierwotnej przestrzeni, w której widziała swój tekst Reza.

Kinga Górska
Materiał Teatru
14 marca 2018
Portrety
Lech Mackiewicz

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia