Pisarz i kobiety

"Namiętności" - reż: Izabella Cywińska - 1. Teatr Konesera

Trudno żyć pisarzowi, którego nieustannie się posądza o bycie ideałem. Kolejne osoby przychodzą do jego mieszkani,a oczekując cudów. On niewiele robi, ale na szczęście cuda same się zdarzają.

Widz zostaje postawiony w samym środku mieszkania pisarza - drewniane, podniszczone drzwi, stolik, wieszak oraz łóżko z ułożonymi pod nim książkami są całym dobytkiem bohatera. Za tymi przedmiotami znajduje się potężna ściana skonstruowana z niezliczonej ilości drzwiczek, okienek oraz schodów, które prawdopodobnie nie mają końca. Widz podczas spektaklu będzie zaskakiwany przez kolejne postacie wychodzące z różnych zakamarków tej potężnej konstrukcji, zajmującej całą tylnią ścianę sceny.

„Namiętności” Teatru Ateneum jest spektaklem składającym się z sytuacji zaczerpniętych z opowiadań Isaac Bashevis Singera. W mieszkaniu bohatera - pisarza pojawiają się trzy kobiety, z których każda niesie ze sobą niezwykłą historię i inny rodzaj „namiętności”. Humor zawarty w dziele Singera zostaje skutecznie przeniesiony na scenę i wygrany przez niezwykłą obsadę. Wyczucie czasu i trafność gestów oraz ekspresji sprawiły, iż prawie nie odczuwamy mijania czasu. W spektaklu pojawia się parada niezwykłych postaci od zagubionej dziedziczki po kobietę z brodą. Aktorzy nawet w najmniejszych rolach potrafią skutecznie skoncentrować w kilku zdaniach esencje charakteru postaci. Widoczne jest to w scenie kłótni pisarza z rodziną kolejnego gościa. Kilka chwil po wejściu kobiety ubranej w biały strój, która dzięki książkom pisarza odkryła bratnią duszę rozdzwaniają się telefony. Najpierw dzwoni mąż przypominając o chorym dziecku, potem kolejny raz ostrzegając przed romansem z jego żoną. Kolejne podniesienie słuchawki wprowadza matkę, która ostrzega przed związkiem z jej córką i wychwala pisarza pragnąć umówić się z nim na spotkanie. W kilka chwil ukazane zostaje chaos jaki przychodzi do pisarza wraz z przekroczeniem progu drzwi przez kobietę.

Prezentowane sytuacje przeplatane są piosenkami, które wykonuje chór duchów wychodzących z różnych zakamarków ściennej konstrukcji. Zwiewnie i delikatnie wyciszają sytuacje wprowadzają metafizyczne spojrzenie na każdą zabawną scenę. W momencie gdy rozbrzmiewają dźwięki muzyki, a z nimi przychodzą słowa przenosimy się z mieszkania pisarza, gdzie kolejne zdarzenia wydają się do sfery zadumy nad życiem człowieka. Rytmiczna struktura spektaklu wprowadza widza w uproszczony odbiór wskazując mu momenty, gdzie może się śmiać i wzruszać.

Spektakl Teatru Ateneum próbuje przenieść bogate w opisy wydarzenia z opowiadań Singera na scenę, nie tracąc ich niezwykłego klimatu. Podobnie jak podczas czytania, widz zostaje wciągnięty w chaos ludzkiego życia. Wprowadzenie piosenek służy do wdrożenia w życie metafizyki, której jest pełno w dziełach Singera. Język jego prozy jest tworem specyficznym, w którym potrafi przejść od realistycznej dokładności opisywanej sytuacji do metafizycznej podróży. Widz otrzymuje świetnie zagraną mieszankę sytuacji wziętych z jego utworów, które utraciły fascynujące opisy na rzecz onirycznych pieśni.

Widz zanurzony w niezwykłym świecie zostaje dopiero zbudzony gdy zaczyna bić brawa. Spektakl „Namiętności” Teatru Ateneum jest niezwykle przyjemnym spektaklem, który skutecznie wciąga widza w klimaty prozy Singera.

Justyna Stasiowska
Dziennik Teatralny
19 listopada 2010

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...