Plany artystyczne na sezon 2017/2018

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu

Pierwsza część nowego sezonu w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego, którego dyrekcję od 1 września obejmie Bartosz Zaczykiewicz, będzie stała pod znakiem młodych reżyserów:

Adam Biernacki wyreżyseruje polską prapremierę sztuki wyróżnionej jedną z najważniejszych literackich iberoamerykańskich nagród poetyckich imienia Braci Machado (Premio Hermanos Machado). 7 minut, której autorem jest Hiszpan David Desola, to balansująca na granicy komedii, dramatu i teatru absurdu kameralna metafora ludzkiego losu, zbudowana z codziennych małych czynności na tle zderzenia pokoleń. Premiera planowana na początku listopada na Scenie Malarnia.

Beniamin Bukowski przygotuje Podwyżkę Georgesa Pereca (premiera na początku grudnia na Scenie Kameralnej). Praktycznie nieznany w Polsce utwór francuskiego pisarza, eseisty i twórcy eksperymentalnych filmów zgodnie z wymownym tytułem porusza kwestię bliską większości widzów, niezależnie od tego, czy pracują w korporacji, czy są samozatrudnieni, a nawet bezrobotni. Perec tworzy oryginalną formę sceniczną, opartą na kombinatoryce i zestawieniu powszednich, zabawnych dialogów wypowiadanych przez bohaterów będących pozornie abstrakcyjnymi pojęciami. Z mieszanki prostych scenek analizujących biurowe sytuacje powstaje mądra groteska, bardzo aktualnie odnosząca się do naszej rzeczywistości tu i teraz, mimo że sztuka została napisana pod koniec lat 60-tych XX w.

Koniec roku to spektakl Judyty Berłowskiej (reżyseria) i Amadeusza Nosala (tekst) pod roboczym tytułem Podpalacze, inspirowany współczesną powieścią dla młodzieży Moja siostra wojowniczka Marine Carteron. Utwór francuskiej autorki (będący częścią większego cyklu pt. Podpalacze książek) określany jest mianem „Kodu Leonarda da Vinci dla nastolatków", lecz tematyka przedstawienia będzie poruszać istotniejsze u Carteron zagadnienie budzenia się w młodym bohaterze poczucia odpowiedzialności za los najbliższych sobie ludzi, będące w sposób nieoczywisty może najważniejszym elementem procesu dojrzewania. Immanentną częścią spektaklu będzie cykl oryginalnych działań o charakterze edukacyjnym.

Listę jesiennych premier sztuk współczesnych uzupełni jeszcze realizacja Kolacji dla głupca Francisa Vebera (Duża Scena, listopad), znakomitej francuskiej komedii, którą przygotuje Bartosz Zaczykiewicz w scenografii kaliszanina, Wojtka Stefaniaka.

Osnowę drugiej części sezonu będą stanowić realizacje klasyki światowej przygotowane przez twórców średniego pokolenia:
W lutym najmłodsi widzowie zobaczą Kopciuszka w niezbyt często wystawianej wersji Eugeniusza Szwarca, którego baśni zbudowane z bogatej faktury znaczeń w równym stopniu mogą być adresowane do dorosłych (Duża Scena, reż. Bartosz Zaczykiewicz). Na przełomie kwietnia i maja odbędzie się premiera Na wschód od Edenu wg powieści Johna Steinbecka, arcydzielnego studium ludzkiej egzystencji oglądanej przez pryzmat Kainowego poczucia winy. Adaptacja Radosława Paczochy w reżyserii Michała Kotańskiego ukaże się na Scenie Kameralnej. Natomiast pod koniec czerwca na Dużej Scenie planowana jest inscenizacja jednego z najwybitniejszych dramatów w historii literatury, wielkiej tragedii Pedro Calderona de la Barca Życie jest snem, którą przygotuje Wawrzyniec Kostrzewski.

 

(-)
Materiał Teatru
8 września 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...