Po konferencji prasowej

Nowy sezon - Opera Krakowska

W siedzibie Baletu i Studia Baletowego Opery Krakowskiej odbyła się konferencja prasowa z okazji inauguracji nowego, 67. sezonu artystycznego oraz otwarcia zmodernizowanego obiektu przy ul. św. Tomasza 37. W konferencji udział wzięli: Bogusław Nowak (Dyrektor Naczelny), Tomasz Tokarczyk (Kierownik Muzyczny), Paula Maciołek (solistka – sopran), Katarzyna Rytysa-Bańbuła (z-ca Dyrektora ds. Organizacyjnych), Wioletta Maciejewska (Kierownik Baletu), Beata Ciechanowska (Kierownik Działu Marketingu i Organizacji Widowni).

Rusza 67. sezon Opery Krakowskiej. Znamy już repertuar na wrzesień, październik i listopad

Spektakle operowe, operetki, premiera, koncert galowy, balet oraz przedstawienia sceny dziecięcej i warsztaty – tak zapowiada się początek 67. sezonu Opery Krakowskiej.

Znamy już repertuar na pierwsze trzy miesiące. Teatr inauguruje nowy sezon Koncertem Galowym. 12 września 2020 r. soliści, Chór i Orkiestra pod batutą Tomasza Tokarczyka wystąpią w Ogrodzie Muzeum Archeologicznego w Krakowie po raz drugi. Pierwszy koncert odbył się 27 czerwca, wieńcząc poprzedni sezon – bilety rozeszły się wówczas w niecałe trzy godziny i prędko pojawiły się prośby o powtórkę. Tym razem Opera proponujenowy program. Złożą się nań fragmenty arcydzieł, których inscenizacje doskonale znane są krakowskiej publiczności, m.in. z „Wesela Figara" Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Cyganerii" Giacomo Pucciniego, czy „Cyrulika sewilskiego" Gioacchino Rossiniego. Wystąpią: Paula Maciołek, Iwona Socha, Monika Korybalska, Michał Kutnik, Jarosław Bielecki, Adam Szerszeń, Adam Sobierajski.

17 września na Dużej scenie zabrzmi „Norma" Vincenzo Belliniego. Z kolei 27września „Madama Butterfly" Giacomo Pucciniego z Agnieszką Kuk i Tomaszem Kukiem w głównych partiach.

W październiku Opera Krakowska zaprosi widzów na bodaj najdłużej wyczekiwaną premierę, czyli „Orfeusza w piekle" Jacquesa Offenbacha. Pierwotnie miała się odbyć 27 marca, lecz wybuch pandemii spowodował przesunięcie terminu – słynny „piekielny galop" z aktu II zabrzmi już 22 października. Spektakl reżyseruje Włodzimierz Nurkowski, za kierownictwo muzyczne odpowiada Tomasz Tokarczyk.

Oprócz „Orfeusza w piekle" w październiku wystawiamy trzykrotnie „Sen nocy letniej", spektakl Giorgio Madii –najnowszy na naszej scenie (premiera w 2019 roku) – z muzyką Felixa Mendelssohna Bartholdy'ego. Na początku miesiąca dwukrotnie zagramy „Carmen"z Moniką Korybalską w tytułowej roli oraz partnerującym jej Pawłem Skałubą, a na końcu „Toskę" Giacomo Pucciniego z operowym małżeństwem Agnieszki i Tomasza Kuków w rolach głównych.

Listopad zapowiada się intensywnie i różnorodnie. Na początku trzy spektakle „Strasznego dworu" Stanisława Moniuszki, następnie „Baron cygański" Johanna Straussa z uwielbianym duetem Iwony Sochy i Adama Sobierajskiego w rolach Safii Sandora Barinkaya, a następnie „Traviata" z Katarzyną Oleś-Blacha, Pawłem Skałubą i Adamem Szerszeniem w rolach głównych.

Wraz ze spektaklami odżywa scena dziecięca oraz warsztaty. Już we wrześniu powracamy z zajęciami muzykoterapeutycznymi dla kobiet w ciąży „Z muzyką od poczęcia". W październiku Opera zaprosi najmłodszych Widzów na „Poranki", czyli fascynującą podróż w świat kulis teatru. Na afiszu nie mogło zabraknąć spektaklu „Ongaku trzy kamienie" w reżyserii i z muzyką Pawła Wójtowicza. 6 listopada po raz pierwszy to przedstawienie zostanie wykonane poza gmachem Opery –w Nowym Sączu. Z kolei Michał Kutnik wcieli się znów w gospodarza muzycznego ogrodu w uwielbianym przez dzieci spektaklu „Pan Tralaliński", który zostanie zaprezentowany w listopadzie.

Balet Opery Krakowskiej wkracza w 67. sezon w zupełnie nowych warunkach. Ukończony został kompleksowy remont i modernizacja zabytkowej siedziby zespołu przy ul. Tomasza 37, w której mieści się również Studio Baletowe Opery Krakowskiej, istniejące od 1963 roku. Tancerze mają teraz do swojej dyspozycji wygodne szatnie, dwie sale prób, pokoje socjalne oraz zaplecze do ćwiczeń i rehabilitacji. Na zainteresowanych dziejami sztuki baletowej w Krakowie czeka na parterze interaktywna wystawa dostępna w języku angielskim i dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami. Mając świadomość zagrożenia epidemicznego, które jeszcze nie minęło, Opera Krakowska dostosowała procedury udziału Widzów w wydarzeniach w taki sposób, by zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa. Widzowie zobowiązani są do zakrywania ust i nosa. Opera zapewnia środki do dezynfekcji rąk, a liczby miejsc na widowni Dużej Sceny oraz Sceny Kameralnej na czwartym piętrze zostają zmniejszone. Goście teatru powinni utrzymywać dystans społeczny, a Opera udostępnia dodatkowe wyjście z budynku. Każdy uczestnik wydarzeń musi złożyć oświadczenie o stanie swojego zdrowia. Można je odebrać i podpisać przy wejściu do teatru, choć dla usprawnienia obsługi zaleca się, by przybyćz wydrukowanym i podpisanym dokumentem. Oświadczenie można pobrać ze strony internetowej Opery. Zespół Opery Krakowskiej ma nadzieję, że w tym sezonie wszystko odbędzie się bez zakłóceń i że wraz z Widzami wspólnie doświadczy jedynych w swoim rodzaju emocji wypływających z uprawiania sztuki na żywo.

Mateusz Ciupka
Materiał nadesłany
8 września 2020

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia