Po raz pierwszy w Hiszpanii

"Anhelli. Wołanie" - prowadzenie projektu: Jarosław Fret - Teatr ZAR we Wrocławiu

Teatr ZAR zaprezentuje po raz pierwszy w Hiszpanii ostatnią część tryptyku teatralnego - Anhelli. Wołanie. Premierowy pokaz spektaklu - osnutego na motywach dzieła Juliusza Słowackiego - odbędzie się w miejscu szczególnym. Wykonywanym przez wrocławski zespół hymnom bizantyjskim, sardyńskim, gruzińskim i prawosławnym fragmentom liturgicznym przysłuchiwać się będą mieszkańcy starej części Belchite - miasteczka noszącego do dziś ślady wojny domowej.

Dynamika dźwięku, leżącą u podstaw pracy Teatru ZAR,  ma dać miejscu i jego obecnym mieszkańcom, życiodajny oddech. Widzom zgromadzonym w ruinach XVIII-wiecznego Convento San Augustín, znajdującego się w historycznej części Belchite (Pueblo Viejo), aktorzy-muzycy Teatru ZAR zaprezentują spektakl Anhelli. Wołanie 21 i 22 października 2011 roku.

Miejsce wybrane przez lidera zespołu Jarosława Freta na premierowe wykonanie ostatniej części tryptyku Ewangelie dzieciństwa (część I: Uwertura. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa, część II: Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie, cześć III: Anhelli. Wołanie) ma znaczenie szczególne nie tylko dla historii Hiszpanii, ale i dla historii całej Europy. Stara, nieodbudowana do   dziś część miasteczka Belchite nosi bowiem wciąż ślady hiszpańskiej wojny domowej, pozostając  niemym „pomnikiem pamięci”.

Drzemiąca w Pueblo Viejo historia stała się dla Jarosława Freta i jego aktorów źródłem inspiracji. Poruszony tragicznymi wydarzeniami sprzed laty, tak opisał swoje wrażenia po pierwszej podróży do Belchite: „Od pierwszej chwili kiedy tu przyjechałem, rozpoznaję w ruinach starego miasta zatrzymany w teraźniejszości akord przeszłości. Wielki kamienny akord. W naszej pracy zwykliśmy postrzegać każdego człowieka jako dźwięk, wibrację, będącą częścią zbiorowej harmonii. Nasz spektakl to w swej istocie próba wpisania dźwięków, które niesiemy i którymi jesteśmy w akord ciszy w Belchite”.

Spektakl w ruinach wspaniałego niegdyś Convento San Augustín ma stać się teatralnym i muzycznym „memento”, aby przywołać mieszkańcom miasta i potomkom ofiar pamięć o nie tak odległej jeszcze wojnie. Jarosław Fret dodaje: „Wchodząc w ruiny Belchite jesteśmy przekonani, że teatr jak kolumna dźwięków wesprze sklepienie z ciszy, zatrzymując czas pomiędzy przeszłością a przyszłością”.

Projekt jest realizowany we współpracy z Urzędem Miasta w Belchite (Ayuntamiento de Belchite) i z Urzędem Miasta w Saragossie (Ayuntamiento de Zaragoza).

Kolejnym miejscem na szlaku podróży Teatru ZAR do Hiszpanii będzie Madryt. W ramach projektu „Performer, Performatyka: Perspektywy” (24-30 października), realizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego i wpisanego do Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji, zespół Jarosława Freta zaprezentuje spektakl Anhelli. Wołanie na deskach Teatro de La Abadía.

Magda Sadura
Materiały Instytutu
19 października 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...