Pod okiem Marka Ravenhilla

warsztaty dla dramatopisarzy i dramaturgów - Laboratorium Dramatu

Laboratorium Dramatu i Szkoła Dramatu zapraszają na warsztaty dla dramatopisarzy i dramaturgów, które poprowadzi Mark Ravenhill, autor m.in. "Polaroidów" "Produktu" i "Shopping and Fucking". Warsztaty odbędą się w dniach 6 - 10 grudnia 2010 roku w Laboratorium Dramatu przy Olesińskiej 21

Mark Ravenhill jest zaliczany, obok Sary Kane, do najwybitniejszych przedstawicieli pokolenia brutalistów. Twórców tej fali łączyła potrzeba pokazywania społecznych tabu. Wymierzali policzek dobremu samopoczuciu publiczności, ich sztuki były naszpikowane wulgarnym językiem, zawierały opisy stosunków homoseksualnych, gwałtów i stanów upojenia narkotycznego. Nowe dramaty wywołały ostre reakcje i niemal każda premiera kończyła się skandalem. Brutaliści nie chcieli jednak szokować publiczności, lecz pokazać społeczeństwo dotknięte kryzysem wartości. "Ravenhill, przenosił do dramatów najokrutniejsze, patologiczne historie. Sam zarażony HIV obserwował śmierć swojego partnera i złamane biografie najbliższych osób. Przerażenie i wściekłość przelewał na papier" - pisała o dramaturgu Joanna Derkaczew. Mark Ravenhill ostro krytykował również bezideowość polityków ("Polaroidy. Kilka ostrych zdjęć") i ośmieszał wojnę z terroryzmem (monodram "Produkt").

Mark Ravenhill studiował anglistykę i dramat na uniwersytecie w Bristolu. Zadebiutował kilkoma jednoaktówkami w londyńskim Fringe Theatre Finborough. Jego debiutancki dramat "Shopping and Fucking" (1996) stał się sztandarowym utworem brutalizmu. W 1997 Ravenhill został kierownikiem literackim Painesa Plow, gdzie zorganizował zbiorowy projekt pisarski "Sleeping Around". Jest autorem m.in.: "Faust Is Dead", "Mother Clap\'s Molly House", "Handbag", "Some Explicit Polaroids", "The Cut", "Product", "Citizenship", "pool (no water)". Kilka dramatów Ravenhilla było wystawionych w Polsce, m.in.: "Shopping and fucking", "Polaroidy", "pool (no water)".

Warsztaty odbywają się w ramach Klas Mistrzowskich, czyli praktycznych warsztatów z pisania i konstruowania dramatów, które prowadzą doświadczeni autorzy i autorki z Polski i zagranicy. Ich adresatem są zarówno profesjonalni dramatopisarze i dramatopisarki, jak i osoby stawiające pierwsze kroki w dramacie. Program za każdym razem ustalany jest indywidualnie z prowadzącym, mogą to być m.in.: ćwiczenia z podstawowych technik dramaturgicznych, konstrukcji postaci, języka, narracji, jak również dyskusje i wykłady na temat różnych aspektów pracy dramaturga w zespole teatralnym. Klasy mistrzowskie autorek i autorów zagranicznych są tłumaczone symultanicznie.

(-)
Materiały nadesłane
24 listopada 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...