Podsumowanie

Zagraniczny Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011

Zagraniczny Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 pod hasłem I, CULTURE to największy z dotychczas organizowanych przez Instytut Adama Mickiewicza projektów promocyjnych. Pierwsza Polska Prezydencja była niepowtarzalną okazją do budowania marki Polska i jej pozytywnego wizerunku na arenie międzynarodowej jako kraju nowoczesnego i unikatowego, o bogatym dziedzictwie i kulturze współczesnej - kreatywnego zagłębia Europy.

Mimo, że Polska Prezydencja przypadała na trudny dla krajów Unii okres kryzysu ekonomicznego udało się pozyskać uwagę mediów i liczną publiczność. Polskie prezentacje zobaczyło ponad 19 milionów osób. Wpływowy flamandzki dziennik Knack ocenił, że Rząd polski znakomicie wykorzystał to, co Polska ma do zaoferowanie w sferze kultury rekomendując już w tytule obszernego artykułu „Polska-marka, której można zaufać”. Ukraińscy komentatorzy napisali Nie sposób nie zauważyć, że Polska to pierwsze państwo, które objąwszy to stanowisko [Przewodnictwo w RUE], zaprezentowało tak ambitny i obszerny program kulturalny (Ukraiński Kommersant). Zagraniczny Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 I, CULTURE był koordynowany przez Instytut Adama Mickiewicza na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i obejmował ponad 400 wydarzeń organizowanych w 10 stolicach świata: Bruksela, Berlin, Londyn , Paryż, Madryt, Moskwa, Kijów, Mińsk, Tokio i Pekin. Program realizowany był we współpracy z zagranicznymi partnerami, polskimi instytucjami kultury oraz placówkami Ministerstwa Spraw Zagranicznych - Ambasady, Konsulaty i Instytuty Polskie.

Zagraniczny Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 był projektem bezprecedensowym. Kompleksowy program prezentował to co najciekawsze, twórcze i kreatywne w polskiej muzyce klasycznej i aktualnej, sztukach wizualnych, performatywnych, designie, literaturze, teatrze i filmie. Podobnie jak, przy wcześniejszych projektach Instytutu program przygotowany został we współpracy z partnerami lokalnymi i uczestniczyli w nim zagraniczni kuratorzy (m.in. David Crowley, Elena Filipowic) i artyści (m.in. Sir Neville Marriner, Arabella Steinbacher, Luc Tuymans, Kazuhsa Uchihashi) Trzon programu I, CULTURE oparty został na 6 filarach: Stanisław Lem, Czesław Miłosz, Karol Szymanowski, Przewodnik do Polaków, I CULTURE Puzzle i I Culture Orchestra. Zapewniły one spójną linię programową całego projektu w dużej mierze przygotowanego z uwzględnieniem wymagań poszczególnych rynków, lokalnych kodów kulturowych i oczekiwań publiczności w danych stolicach. Oprócz projektów filarowych w programie znalazły się pokazy najciekawszych spektakli, filmów, koncerty muzyki poważnej i aktualnej oraz wystawy i projekty w przestrzeni publicznej. Wiele z projektów przygotowanych specjalnie z okazji polskiej Prezydencji zyskało ogromne uznanie widzów i krytyków, jak wystawa Power of Fantasy w BOZAR uznana przez Financial Times za wydarzenie roku, bezprecedensowa wystawa „Obok. Polska – Niemcy. 1000 lat historii w sztuce” w Martin Gropius Bau czy retrospektywne wystawy Aliny Szapocznikow i Wilhelma Sasnala. Ważną część programu stanowiły projekty wyłonione w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Polska Prezydencja Promesa 2011. Polskie projekty prezentowane były w miejscach znanych i cenionych przez zagraniczną publiczność jak m.in.: BOZAR (Bruksela), Palacio Real, Teatro Real (Madryt), Royal Festival Hall, Whitechappel, Barbican (Londyn), Klub Pid Inn, Ahashi Concert Hall (Tokio), Konserwatorium Pekińskie, Filharmonia Narodowa (Kijów, Mińsk), Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina, Centrum Meyerholda (Moskwa). Z kolei projekty interdyscyplinarne i projekty w przestrzeni publicznej, prezentowane w centralnych punktach miast lub w metrze pozwalały dotrzeć do szerokiej publiczności. W sumie polskie projekty zobaczyło ponad 19 milionów osób, wśród nich Prezydent RP Bronisław Komorowski, Anna Komorowska, Król Hiszpanii Juan Carlom z małżonką, Księże Belgii Filip i Księżna Matylda, Prezydent Niemiec Christian Wulff, Przewodniczący Rady Europejskiej Herman van Rompuy, Prof. Jerzy Buzek, Komisarze KE, Europarlamentarzyści, dyplomaci, Rita Gombrowicz, słynny japoński projektant Yamamoto Kansai.

Polska prezydencja to nie tylko działania polityczne, ale i kulturalne. Przez ostatnie sześć miesięcy zaprezentowano w największych europejskich stolicach i nie tylko niezwykle bogaty program kulturalny, starając się przybliżyć europejskim odbiorcom polską muzykę sztukę, teatr. Tak Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 ocenia Europosłanka Lidia Geringer de Oedenberg. Równie pozytywnie wypowiadał się o nim Przewodniczący Rady Europejskiej Herman van Rompuy oglądając wystawę „Power of Fantasy” w Brukseli: Jestem naprawdę pod wrażeniem, bo jestem amatorem sztuki współczesnej, a to, co zobaczyłem tutaj, było naprawdę uczuciem, którego nie poznaliśmy i nie znamy, ponieważ są to uczucia epoki postkomunistycznej. Zobaczyłem całą frustrację, ironię, ale też nadzieję tamtej epoki (...). My nie mamy tego rodzaju wrażeń i nie musimy ich wyrażać. Jest duża różnica między tym, co było dziesięć lat temu, podczas organizowania w Brukseli festiwalu Europalia - Polska, który był największym projektem artystycznym po upadku muru berlińskiego, a (okresem) po przystąpieniu Polski do UE. Europalia przedstawiały Polskę jako państwo narodowe, z własną tożsamością – zauważył dyrektor artystyczny BOZAR-u Paul Dujardin - (…) Tu [Power of Fantasy, Bozar] zaś widzimy Polskę jako członka UE, ze swoimi granicami i całą różnorodnością kulturową, którą ze sobą wniosła. Jest tu człowiek z butelką, chęć niezależności intelektualnej, anarchia, Kantor, awangarda" - podkreślił Dujardin. Widzimy tu całą kreatywność i wolność, jaką Polska może dziś dać Europie – podsumował Paul Dujardin. MEDIA Podczas Prezydecji ukazało się ponad 7,5 tys. informacji w europejskich, chińskich i japońskich mediach o polskich wydarzeniach kulturalnych m.in. w tak opiniotwórczych tytułach jak Der Tagespiegel, Le Soir, The Independent, The Times, BBC 3, New Statesman, Mundo Clasico, El Cultura, Svenska Dagbladet, Classical Music Magazine, Muso Magazine, Yunan Daily, China Music Newspaper, El Pais, Guangming Daily, Frankfurter Allgemeine Zeitung, De Morgen, De Standaard, Knack, l’Echo, Khreschatyk, National radio company of Ukraine, Kommersant, The Telegraph, El Mundo, Afisha, Rossiyskaya Gazeta, Izvestia, Libération, Le Figaroscope, Yomiuri Shimbun, Jazz Tokyo. CULTURE.pl Na czas Prezydencji portal Culture.pl stanowił jednocześnie oficjalna stronę polskiego i zagranicznego programu kulturalnego. Można na nim było znaleźć nie tylko zapowiedzi aktualnych wydarzeń, ale także bogato ilustrowane relacje. Jego oglądalność systematycznie rosła - od lipca do grudnia zwiększyła się aż sześciokrotnie. Łącznie odwiedziło go w tym czasie prawie 1 milion użytkowników z całego świata. Rozbudowane multimedia stały się mocną stroną portalu przyciągając nowych użytkowników. Ruszyła również przyjazna dla użytkowników aplikacja Hot culture na I Pad’a i I Phone’a.

Magda Mich
Culture
3 stycznia 2012

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...