Podwójna premiera

"Cesarz Atlantydy" - "Głosy Holokaustu" - reż. Beata Redo-Dobber - Opera Krakowska

W Operze Krakowskiej przygotowywana jest nowa premiera, składająca się z dwóch różnych dzieł: opery "Cesarz Atlantydy" Viktora Ullmanna oraz oratorium "Głosy Holokaustu" Davida Eddlemana.

Oba utwory, które wyreżyserowała Beata Redo-Dobber, będzie można zobaczyć 17 kwietnia w Nowym Sączu, podczas inauguracji Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari oraz 19 i 20 kwietnia w Operze Krakowskiej.

- "Cesarz Atlantydy" był w Polsce pokazywany tylko w Operze Kameralnej 25 lat temu, natomiast oratorium "Głosy Holokaustu" zabrzmi w naszym kraju po raz pierwszy - mówił wczoraj Bogusław Nowak, dyrektor Opery Krakowskiej.

Opera "Cesarz Atlantydy" powstała w 1944 r. w obozie w Terezinie. Miesiąc po zakończeniu pisania kompozytor i librecista Peter Kien zostali wywiezieni do Auschwitz, gdzie zginęli. Partytura po latach została odnaleziona w Londynie. Premiera odbyła się w 1975 r. w Amsterdamie.

- Dla mnie jest to utwór uniwersalny, ukazujący przede wszystkim dramat człowieka - mówi Beata Redo-Dobber. - Walka między dobrem a złem cały czas trwa. To jest opowieść o karuzeli życia, w której wszyscy bierzemy udział - podkreśla.  

"Głosy Holokaustu" oratorium, którego prawykonanie miało miejsce w 1995 r. w Nowym Jorku, jest utworem skomponowanym do tekstów biblijnych, pieśni i modlitw w języku jidysz, hebrajskim i angielskim.
(AH)

(AMS)
Dziennik Polski
15 kwietnia 2009

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia