Pomysłodalnia na dobry początek

3. Festiwal Off-Północna w Łodzi

Zaskakujące interpretacje, wydawałoby się oczywistych, piosenek o miłości i aktorskie zderzenie z legendą Charlie Chaplina. Pierwszy weekend OFF/ON – wirtualnej odsłony Festiwalu OFF-Północna – to dwa spektakle trójmiejskiej fundacji Pomysłodalnia: „This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy" oraz „Być jak Charlie Chaplin". Powrót do archiwalnych spektakli i rozmowy z artystami, to pomysł Teatru Muzycznego w Łodzi na festiwal w czasie kwarantanny. Start już 17 kwietnia.

 

Po świętach w Teatrze Muzycznym w Łodzi rozpocząć się miała czwarta już odsłona Festiwalu OFF-Północna.

– Z żalem podjęliśmy decyzję o jej przełożeniu na przyszły rok – przyznaje Grażyna Posmykiewicz, dyrektor Teatru Muzycznego w Łodzi. – Poprzednie edycje cieszyły się dużą i wciąż rosnącą popularnością, upewniając nas, że spotkania z repertuarem spoza głównego nurtu to znakomita propozycja dla naszej publiczności, dlatego postanowiliśmy wrócić do wybranych spektakli z ubiegłych lat – tłumaczy.

Wirtualny projekt festiwalowy OFF/ON, w ramach którego zaprezentowane zostaną przedstawienia z poprzednich edycji festiwalu, rozpocznie się 17 kwietnia, a więc w weekend, od którego miał trwać festiwal.

– Zaprosimy fanów repertuaru z nurtu off do podróży w czasie – zapowiada Krzysztof Wawrzyniak, kierownik artystyczny festiwalu. – Proponujemy ponowne spotkanie z najciekawszymi tytułami i twórcami z ostatnich trzech lat – wyjaśnia.

Archiwalne spektakle opublikowane zostaną na blogu Muzyczny Wirtualnie (tmlodz.com), który stał się internetową siedzibą teatru na czas, kiedy jego widownia zamknięta jest dla publiczności. W każdy weekend zobaczyć będzie można dwa tytuły. W piątek, 17 kwietnia, o g. 17.50 zaplanowana jest krótka inauguracja – wstęp od organizatorów przypominający ideę festiwalu. Po niej, o g. 18.00, opublikowany zostanie pierwszy spektakl „This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy". Na scenie dwoje czołowych solistów Teatru Muzycznego w Gdyni – Renia Gosławska i Krzysztof Wojciechowski. Oboje awangardowi, twórczy, wszechstronnie uzdolnieni, multiinstrumentaliści, z imponującym dorobkiem artystycznym. Ich spektakl złożony z aranżacji znanych utworów, często rozwiniętych o spontaniczne improwizacje, pokazuje ich nowe sensy, dalekie od stereotypowych wyobrażeń rozumienie miłości: innych partnerów, nowe sytuacje, nieoczekiwane zakończenia i konteksty. Rozmowę z realizatorami spektaklu będzie można obejrzeć również w piątek o g. 19.30.

Kolejny dzień to publikacja spektaklu „Być jak Charlie Chaplin" – zaplanowana na g. 18.00 i spotkanie online z jego twórcami – o g. 19.30.
Monodram w wykonaniu Mateusza Deskiewicza, aktora Teatru Muzycznego w Gdyni, to brawurowa próba zmierzenia się z legendą. Najsłynniejszy komik kina niemego jest od dawna ikoną popkultury, a melonik, laseczka oraz charakterystyczny wąsik to jego szeroko rozpoznawalne atrybuty. I właściwie niewiele więcej wiadomo na temat tego wybitnego artysty – dalej pojawiają się już tylko pytania i wątpliwości. Do dziś próbuje się ustalić, kim był ten genialny aktor, scenarzysta i reżyser. Scenariusz Piotra Wyszomirskiego, napisany współczesnym językiem, konfrontuje osobę i twórczość Chaplina z kondycją dzisiejszego aktora. Porusza nieoczywiste tematy, nie stroniąc od krytycznego spojrzenia na rzeczywistość. Tekst przygotowany został dla konkretnego aktora i daje szerokie pole do ukazania jego scenicznych możliwości.

Oba tytuły prezentowane były przez fundację Pomysłodalnia w ramach OFF-Północna 2017, a każdy z nich będzie można oglądać przez 48 godzin w platformie YouTube, w osobnej zakładce na blogu Muzyczny Wirtualnie oraz na oficjalnej stronie festiwalu. Szczegóły kolejnych weekendów programu wirtualnej edycji festiwalu prezentowane będą na stronie www.offpolnocna.com.

Co z tegorocznym programem? Kilkanaście wydarzeń zebranych pod wspólnym hasłem „Bądź sobą mimo wszystko", podobnie jak rozstrzygnięcie III edycji Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty, przesunięte zostały na rok 2021. Zakupione bilety i karnety nie tracą ważności, jeśli jednak ktoś chciałby dokonać zwrotu, to może to zrobić, jednak nie wcześniej niż w dniu, kiedy dane wydarzenie miało się odbyć.

Joanna Karpińska
Materiał organizatora
9 kwietnia 2020

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia