Poplątani inni

"Kupiec Wenecki" - reż. Gabriel Gietzky - Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego

„Kupiec Wenecki" w wykonaniu Wrocławskiego Teatru Współczesnego to opowieść o ludzkiej chęci wyrównania wszystkiego, co odstaje poza normę.

Szczerze przyznam, że przed sztukami wystawianymi na deskach Wrocławskiego Teatru Współczesnego odczuwam zawsze lekką obawę. Współczesny nie stroni od tematów „psychodelicznych", „wkręcających się" w umysł widza, nie stroni od wulgarności i wyuzdania, a wręcz poczytuje sobie te elementy za zalety. I z pewnością dla części publiczności są to zalety. Dla mnie osobiście – jedynie wówczas, gdy mają swoje uzasadnienie.

Kupiec Wenecki zagrany w WTW mile mnie zaskoczył swoją „gładkością" w porównaniu z innymi sztukami. Jednak gładkość ta nie oznacza „wygładzenia", sztucznej grzeczności czy nudy. Rewelacyjna kreacja Porcji, ciekawie zagrany Antonio i Shylock w niebanalnym wykonaniu to główne zalety tego przedstawienia. Są to równocześnie swoiste centra tej sztuki – główni bohaterowie uwikłani w swoją odmienność. Nie można też zapomnieć o Bassanio – miotającym się między tymi trzema postaciami i od nich uzależnionym – od każdej w inny sposób.

Mistrzowska intryga jest oczywiście zasługą wszem i wobec znanego klasyka. Kreśli on obraz kupca inwestującego w niepewne dobra, bogatego i bezwzględnego Żyda oraz pięknej i kapryśnej panny na wydaniu. Machiną nakręcającą wydarzenia, w których postaci te biorą udział, są: pogarda wobec tego co inne, brak skrupułów i wzajemnego miłosierdzia, braku zrozumienia i porozumienia.

Wartość akcji uwypukla ascetyczna scenografia, wykorzystująca grę świateł i barw, żonglująca symbolicznymi rekwizytami, do których widz musi sobie dopowiedzieć przestrzeń. Dzięki temu zabiegowi uwaga widzów skupia się na tym, co najważniejsze w tej sztuce – na świecie przedstawionym za pomocą słów i gestów.

„Kupiec Wenecki" w wykonaniu WTW porusza problem antysemityzmu, homofobii i wykrzywionej miłości. Przede wszystkim jednak prezentuje ponadczasową opowieść o ludzkiej chęci wyrównania wszystkiego, co odstaje poza normę.

Anna Mazurek
Dziennik Teatralny Wrocław
17 grudnia 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...