Premiera baletu Adolphe'a Adama

"Giselle" - Opera Bałtycka w Gdańsku

13 października w Operze Bałtyckiej odbędzie się premiera baletu Adolphe'a Adama pt. "Giselle" w choreografii Izabeli Sokołowskiej- Boulton, Wojciecha Warszawskiego i Emila Wesołowskiego.

Wystawiona w Paryżu 28 czerwca 1841 w Królewskiej Akademii Muzyki (Operze Paryskiej) "Giselle" inspirowana jest tradycyjnym motywem miłości silniejszej niż śmierć, który sięga do mitu o Orfeuszu i Eurydyce, aby osiągnąć swój szczyt w połowie XIX wieku. Dzieło z muzyką Adolphe Adama jest klasycznym baletem, spotykającym się z nieustannym zachwytem publiczności.

- Bardzo zależy mi na ukazaniu wszystkich niuansów emocjonalnych. Scenografię robimy minimalistyczną. Główną rolę odgrywać będą bowiem gra świateł i barw oraz ruch. Przyznam szczerze, że to niełatwe zadanie - bardzo trudno oderwać się od tych ugruntowanych w tradycji klisz. Ta muzyka jest w ciele i w głowie, powiązana oczywiście z określonym ruchem - zapowiada Emil Wesołowski, twórca choreografii I aktu premiery.

"Giselle" Opery Bałtyckiej to dzieło naszych czasów. Osadzona w nadmorskiej scenerii historia ukazuje wszystkie romantyczne założenia, a realizatorzy pokazują, że są to założenia nieobce również współcześnie.

- Kelnerka Giselle ulega urokowi przystojnego Alberta, który nad morze przyjechał się zabawić. Kiedy jednak dziewczyna odkrywa, że chłopak jest zaręczony, w dodatku z warszawską celebrytką, czuje się oszukana i wykorzystana, w efekcie zaś topi się w morskiej toni - opowiada Wojciech Warszawski, kierownik baletu, odpowiedzialny za choreografię II aktu.

- Jeśli chodzi o napięcie między bohaterami i o cały ciąg przyczynowo skutkowy: są one w dużej mierze zgodne z oryginalnym librettem. Zmieniamy natomiast czas i miejsce, przenosząc opowieść nad współczesne nadmorskie wybrzeże. II akt przygotowaliśmy w oparciu o choreografię Jeana Coralliego i Jules'a Perrota, uwspółcześniając jednak tę estetykę - zapowiada Izabela Sokołowska-Boulton, baletmistrz, twórczyni choreografii II aktu.

(-)
Materiał Opery
11 października 2018
Portrety
Emil Wesołowski

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...