Premiera długo wyczekiwana

"Eugeniusz i Tatiana – Zakręt" - reż. Pia Partum - Opera na Zamku

6 marca o 19.00 pokażemy spektakl "Eugeniusz i Tatiana – Zakręt" w reżyserii Pii Partum i pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka na motywach „Eugeniusza Oniegina", opery Piotra Czajkowskiego.

"Pobocze autostrady... Spotkania przy drodze kochanków. Ich pełne desperacji emocje i rozmowy... Kłótnie i wyznania miłości. Płacz za kierownicą, przydrożny papieros czy kawa... Współczesny pejzaż emocjonalny – skrzyżowany z poetycką i nostalgiczną przyrodą w tle... Zima, suche trawy, wiatr, mgły czy deszcz... Współczesny "Oniegin". Pozbawiony XIX wiecznego konwenansu, pojedynków, niezbyt już aktualnego obowiązku wychodzenia za mąż.... "Oniegin", z którego wypreparowujemy i poddajemy analizie jedynie najgłębsze uczucia jego głównych bohaterów. Ich zaskakująco ponadczasowe i tak dobrze nam znane burzliwe meandry – zakręty uczuć... Wzajemne, wieczne mijanie się, rozmijanie w miłości – niczym w "Śnie nocy letniej" Szekspira. "Oniegin" – filmowy, nam współczesny - bliższy?"

"Pomyślałam, że powrót do tej opery teraz, będzie jak otworzenie szuflady z drogocennymi pamiątkami. Namiastką normalności. Teraz, kiedy chorujemy, kiedy jesteśmy w zamknięciu, kiedy pożera nas tęsknota i samotność. I mimo, że okoliczności zmuszają nas do poczynienia dużego skrótu, to intuicyjnie czuję, że warto będzie się z tym klasycznym dziełem – operą li tylko o miłości – zetknąć. Ta opera da się skrócić tak, by jej nie „uszkodzić", i by nie zrobić z niej tylko streszczenia. Poza skrótem libretta istnieje również jej inna wersja muzyczna – jest partytura rozpisana na zmniejszoną liczbę instrumentów. I właśnie dlatego uważam, że to dobry tytuł na przeprowadzenie tego naszego eksperymentu. Skrótów oper na ogół się przecież nie robi – ten nurt „wyzwoliła" epidemia.

Do tej pory uważano to za świętokradztwo. (...) Nie przestawiam w libretcie niczego. Tylko tnę... Z przyczyn epidemicznych usunięte zostały wszystkie sceny zbiorowe. Tej epidemicznej rzeczywistości nie wykorzystałam jednak do tego, żeby zrobić bryk i li tylko streszczenie oryginalnego dzieła. Postanowiłam tę sytuację wykorzystać, aby powstało coś odrębnego od opery Czajkowskiego samej w sobie. Postanowiłam nawet coś dodać. Często te miejsca, które musieliśmy wyciąć (a nad tymi momentami długo dyskutowaliśmy z kierownikiem muzycznym i dyrektorem artystycznym Opery na Zamku Jerzym Wołosiukiem), będą wypełnione przeze mnie scenami rozegranymi w ciszy albo z dźwiękami dodanymi, dźwiękami spoza partytury opery".

Kolejny spektakl – w niedzielę 7 marca o 18.00.
Projekt plakatu do spektaklu "Eugeniusz i Tatiana – Zakręt": Agata Pełechaty

Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Opera na Zamku
3 marca 2021
Portrety
Pia Partum

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...