Premiera w Będzinie

"Mroczna gra albo historie dla chłopców" - reż. H. Adamek - Teatr Dzieci Zagłębia

Scena Inicjatyw Twórczych Teatru Dzieci Zagłębia im. Dormana zaprasza 16 czerwca na premierę spektaklu "Mroczna gra albo historie dla chłopców" Carlosa Murillo w reżyserii Henryka Adamka. Spektakl adresowany jest do widzów od lat 16.

Bohaterem "Mrocznej gry" jest Nick - młody student, który zabiera nas w podróż do swej mrocznej przeszłości. Zaczyna snuć opowieść o tym, jak - zainspirowany słowami Pani Spiegel, instruktorki z kółka teatralnego: "Mroczna Gra" to "rodzaj zabawy, w której niektórzy gracze znają reguły, a inni nie". podejmuje ryzykowną grę w cyberprzestrzeni. Miejscem gry jest Internet, odbiorcą - nieświadomy niczego użytkownik Adam. Wyjątkowość tego miejsca, szczególne zasady w nim panujące, a nade wszystko anonimowość i bezkarność, ułatwiają bohaterowi manipulowanie naiwnym Adamem. Nick staje się kimś rodzaju demiurga, kreatora zdarzeń, które ze świata wirtualnego przenikają do prawdziwej rzeczywistości. Co więcej, Nick na potrzeby gry stwarza kilka internetowych tożsamości, popadając - jak najbardziej świadomie - w swoistą "digifrenię" - odpowiednik wirtualnej schizofrenii (nie bez znaczenia jest tutaj jego imię - nick to przecież synonim internetowego pseudonimu).

Sztuka Murillo w intrygujący sposób pokazuje jak cienka może być granica między tym, co realne a wirtualne. Zwraca uwagę na zmiany, jakie zachodzą relacjach międzyludzkich, ale i ostrzega przed ekshibicjonizmem użytkowników Internetu i nadmierną fascynacją ledwo poznanych osób. Dla reżysera spektaklu najistotniejszym zagadnieniem, jakie porusza sztuka jest nieprzeparta chęć zaznaczenia się człowieka w tym świecie w jakikolwiek możliwy sposób. Nick czyni to w sposób okrutny - bawiąc się ludzkimi emocjami za pomocą Internetu i możliwości, jakie owo medium oferuje.

"Mroczna gra" to także sztuka o teatrze - Nick odgrywa przed widzem jedyny w swoim rodzaju spektakl, bawiąc się przy tym znakomicie. Nie jest jednak biernym obserwatorem kreowanej rzeczywistości - jest zarówno twórcą jak i tworzywem, reżyserem i uczestnikiem. W jego opowieści odnajdujemy pastisz różnych stylów wypowiedzi: od komedii przez romans, na thrillerze skończywszy. Konstruując swoją historię kieruje się słowami wspomnianej już Pani Spiegel, która uczyła, że: "Najlepszy teatr to Taki, który stanowi wyzwanie dla publiczności. / Który prowokuje. / Który jest niebezpieczny"

Narracja "Mrocznej gry" skonstruowana jest w konwencji czatu, dzięki czemu jej treść staje się niezwykle atrakcyjna w odbiorze, zwłaszcza dla młodego widza. Linearność akcji zostaje rozbita przez powtórzenia sekwencji, wchodzenie sobie bohaterów w słowo, przeplatanie płaszczyzn czasowych. Opowieść wpisana jest w model szkatułkowy - historie piętrzą się przenikając jedna przez drugą. W sferze plastycznej będzińska inscenizacja nawiązuje do modnej i popularnej wśród internautów gry, polegającej na budowaniu własnych światów za pomocą geometrycznych elementów.

***

Spektakl dofinansowano z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

(-)
Materiał Teatru
15 czerwca 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...