Premiera w Centrum Dialogu

"Bas-Sheve - Batszeba" - reż. Joshua Horowitz - Triangle Orchestra

Jidyszowej opery autorstwa Henocha Kona "Bas-Sheve - Batszeba" w wykonaniu Triangle Orchestra będzie można wysłuchać w Łodzi. Polska premiera muzycznego widowiska przygotowanego przez młodych artystów z Polski, Francji i Niemiec zostanie wystawiona w środę w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana.


Jak podkreśliła Justyna Tomaszewska z Centrum Dialogu, "Batszeba" to jedyna zachowana jidyszowa opera z Europy autorstwa urodzonego w Łodzi kompozytora żydowskiego pochodzenia Henocha Kona. Swoją premierę miała ona w 1924 r. w Teatrze Idy Kamińskiej w Warszawie.

- Opowiada ona biblijną historię króla Dawida pożądającego Batszeby (jid. Bas-Sheve), żony swojego sługi Uriasza. Tragiczna aura otacza wszystkich bohaterów tej opowieści o nadużyciach władzy i lojalności, niesprawiedliwej karze oraz pojednaniu - wyjaśniła Tomaszewska.

W Centrum Dialogu w Łodzi po raz pierwszy w Polsce będzie można wysłuchać opery w aranżacji amerykańskiego kompozytora Joshuy Horowitza. Wykona ją Triangle Orchestra Project, którzy tworzą młodzi muzycy z Polski, Francji i Niemiec. Występy w Paryżu, Weimarze i Łodzi są zwieńczeniem ich intensywnych prób. Jest to bowiem wspólne przedsięwzięcie Yiddish Summer Weimar, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana i MCY w Paryżu.

Wstęp na muzyczne widowisko, które rozpocznie się o godz. 19 jest wolny. Wykonanie opery poprzedzi wykład dr Diany Matut o życiu i twórczości kompozytora, przeplatany utworami Kona.

Henoch Kon (1890-1972) urodził się w Łodzi; ukończył Wyższą Szkołę Muzyczną w Berlinie, a po wojnie żył przez jakiś czas w Paryżu. Kompozytor i znany ze sceny kabaretowej autor Mosze Broderson występowali w całym kraju. Wiedzieli, jak przykuć uwagę publiczności, prowokując zarówno momenty głębokiego milczenia, jak i gromkiego śmiechu. Projekt aranżacji orkiestrowej opery jest urzeczywistnieniem pierwotnych planów Kona, których przed laty nie był w stanie zrealizować. Brakowało mu bowiem środków, by zatrudnić orkiestrę, w związku z czym kompozytor sam wykonywał partię basu i równocześnie akompaniował na fortepianie. W drugiej połowie lat 30. XX wieku Kon skomponował muzykę do trzech polskich filmów fabularnych.

Bartłomiej Pawlak
Kurier PAP
20 sierpnia 2019
Portrety
Joshua Horowitz

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia