Premiera w Starym Browarze

"Back to Bone" - Stary Browar / Studio Słodownia +3 w Poznaniu

3 października w Starym Browarze odbędzie się premiera "Back to Bone" - efekt współpracy siedmiorga polskich tancerzy i australijskiej choreografki-improwizatorki, Rosalind Crisp. 5 października obejrzeć będzie można spektakl "Sacre" Davida Wampacha.

Trwa dziesiąty rok działań Fundacji Art Stations. Niniejszym gorąco zapraszamy na kolejną odsłonę naszego jubileuszu - otwarcie tanecznego sezonu! W pierwszy weekend października zainaugurujemy go drugą z trzech premier specjalnie przygotowywanych z okazji dziesięciolecia programu Stary Browar Nowy Taniec.

Światowej sławy australijska choreografka-improwizatorka Rosalind Crisp zaprosiła do współpracy 7 wspaniałych polskich tancerzy i od początku września pracuje nad spektaklem "Back to Bone", którego premiera odbędzie się w piątek 3 października o godz. 19 w Słodowni +2 (drugi pokaz w sobotę 4.10 o 18.00).

W niedzielę natomiast odbędzie się jedyny pokaz prezentowanego na wielu festiwalach świetnego spektaklu "Sacre" - inspirowanego "Świętem wiosny" choreografię francuskiego artysty Davida Wampacha.

W "Back to Bone" mistrzyni choreograficznej improwizacji Rosalind Crisp rozbiera taniec na czynniki pierwsze. Bohaterem spektaklu stają się nie tyle same gesty i kroki, co kluczowa w praktyce choreograficznej i tanecznej Rosalind uważność - zdolność do pozostawania zawsze w teraz, do śledzenia inicjujących poszczególne ruchy impulsów i twórczego wykorzystywania nawet najmniejszych zmian zachodzących w ciele. Nieustanne podejmowanie decyzji już w trakcie samego wykonywania tańca pozwala tancerzowi na stymulację wielu zmysłów naraz i inicjację często niezwykłego ruchu o każdej dynamice, z każdej części ciała, bez wysiłku i bez uprzednio obranego kierunku. Ciało uwalnia się od narzuconych mu wcześniej ograniczających schematów poruszania się i pozbywa napięć, które wstrzymywały swobodny przepływ energii. W tej fascynującej i z pozoru niestabilnej choreograficzno-tanecznej przestrzeni twórczy potencjał uwagi ukazuje się nam w całej okazałości.

W surowej scenerii drugiego poziomu Słodowni to choreograficzne decyzje tancerzy, podejmowane nieustannie tu i teraz, zalśnią najintensywniejszym światłem!

Otwierający taneczny sezon 2014/2015 spektakl "Back to Bone" to druga z trzech produkcji urodzinowych zaplanowanych specjalnie z okazji dziesięciolecia Fundacji Art Stations. Na kolejną autorstwa Isabelle Schad zaprosimy Was w grudniu.

ROSALIND CRISP wychowała się na farmie owiec w Australii. Trenowała w Victorian Ballet School, Melbourne, studiowała technikę release, Body-Mind Centering i improwizację kontaktową w Europejskim Centrum Rozwoju Tańca w Arnhem, w Holandii (dyplom w 1991 roku). Założyła Omeo Dance Studio w Sydney, które stało się miejscem jej choreograficznych poszukiwań, otrzymała wiele nagród, w tym stypendium od Rady Australii. Od 2004 roku jej siedzibą jest Paryż, gdzie jest choreograficznym współpracownikiem Carolyn Carlson w Atelier de Paris. Jej praca jest wspierana przez rząd francuski i prezentowana we Francji, Niemczech, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Australii. Rosalind Crisp tworzy również prace dla innych zespołów, takich jak Berlin Two Fish, Laban Centre/ London, University of Melbourne, HZT Uniwersytet w Berlinie (gdzie jest profesorem). Crisp naucza zarówno w całej Europie, jak i Australii. Jej trwający projekt d a n s e jest priorytetem jej pracy, tworzy go we współpracy z tancerzami swojego zespołu, w szczególności z Céline Debyser i Maxem Fossati, oraz gośćmi takimi jak: Andreas Müller, Andrew Morrish i szwajcarski gitarzysta Hansueli Tischhauser. W 2012 roku Rosalind poprowadziła tygodniowy intensywny warsztat dla polskich tancerzy i choreografów w ramach programu Alternatywnej Akademii Tańca. Zbliżająca się premiera jest naturalnym efektem tego spotkania.

Stary Browar Nowy Taniec

3 i 4.10. 2014

ROSALIND CRISP

BACK TO BONE

5.10.2014 (ND.), g.19.00 , Stary Browar, Studio Słodownia +3

DAVID WAMPACH (FRANCJA)

SACRE

Ekstremalne przeżycie - kobieta i mężczyzna pozbawiają się nawzajem tchu. W ten sposób francuski choreograf David Wampach rozpoczyna swój spektakl inspirowany "Świętem wiosny" Wacława Niżyńskiego. W "SACRE" z oryginału klasycznego pozostają zaledwie ślady - kilka schematów ruchów i kilka nut muzyki Strawińskiego. Otoczeni minimalistyczną scenografią, która jest odrobinę groteskowa i straszna, dwoje tancerzy (Wampach i Tamar Shelef) tak usilnie pracują nad hiperwentylacją, że nawet publiczność traci oddech.

"Święto wiosny" Strawińskiego i w choreografii Niżyńskiego miało swoją premierę w 1913 r. wywołując pierwszy na taką skalę taneczny skandal w historii. Dziś jest jednym z podstawowych punktów odniesienia dla współczesnego tańca i choreografii. Tym, co interesuje Davida Wampacha w kontekście oryginalnego utworu, jest fakt, że przywołuje on "rytuał, ceremonię, stan ekstazy i upojenia [...]".

David Wampach rozpoczął swą karierę od studiów na Wydziale Nauk Medycznych w Montpellier, podczas których dość szybko zainteresował się sztukami performatywnymi - najpierw teatrem, a później tańcem. Rozpoczął karierę od współpracy z Company Coline z Istres (1999), ze światowej sławy choreografką Mathilde Monnier w Montpellier (2000) oraz w projektach brukselskiej szkoły P.A.R.T.S Anne Teresy de Keersmaeker (2001). W latach 2004-2006 brał również udział w warsztatach kultury choreograficznej prowadzonych przez Laurence'a Louppego. W 2011 r. wypracowane przez niego podejście do tańca, zapożyczone z teatru i sztuk plastycznych, zostało włączone do programu działań Association Achles.

David Wampach choreografuje od 2003 roku. Wśród jego prac znajduja się miedzy innymi: solo "CIRCONSCIS" (2004), radykalne, hipnotyczne trio do muzyki metronomicznej - "BASCULE" (2005), "QUATORZE" (2007), duet z pianistą Aurélienem Richardem - "AUTO" (2008), "BATTERIE" (2008) oraz "BATTEMENT" (2009). W 2011 r. mierzył się z baletowa tradycja i stworzył dwa nowe utwory: "CASSETTE" - latynoską wersję baletu "Dziadek do orzechów", oraz pokazywany w wielu krajach na świecie "SACRE" - interpretację "Święta wiosny". W tym samym roku był rezydentem w Villa Kujoyama w Kioto, gdzie spędził sześć miesięcy. W 2012 r. napisał i wyreżyserował swój pierwszy film krótkometrażowy pt. "RITE", który jest kontynuacją spektaklu "SACRE". Jego ostatnia praca to solo "TOUR" stworzone w 2013 roku.

David Wampach regularnie współpracuje z artystami reprezentującymi różne dziedziny sztuki: z reżyserem Guillaumem Vincentem, pisarzem Jeromem Gamem oraz grupą tanczną Rumba is Compas. W 2014 r. został zaproszony jako mentor programu danceWEB w raamch Impulstanz Festival Wiedniu.

Tamar Shelef kształciła się przez trzy lata w Rambert School of Dance w Londonynie, po ukończeniu której pracowała z Bat Dor Company w Izraelu, a następnie na 5 lat dołączyła do Grand Theatre de Genve. W 1992 r. zamieszkała we Francji, gdzie przez trzy lata była członkiem zespołu światowej sławy choreografa Anjelina Preljocaj. Od tamtej pory współpracuje także z innymi choreografami - Joelem Borgesem, Maite Fossen, Christianem Rizzem i Alainem Buffardem oraz z artystką wizualną Iris Sarah Schiller i reżyserem Julienem Combeyem. Po "QUATORZE" (2007), "SACRE" jest drugim projektem Davida Wampacha, w którym Tamar Shelef bierze udział.

(-)
Materiał Teatru
4 października 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...