Premierowy maj w Centrum Sztuki Włączającej

PREMIEROWY MAJ W CENTRUM SZTUKI WŁĄCZAJĄCEJ / TEATR 21

Tegoroczny maj mija w Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 bardzo intensywnie, bo pod znakiem premier. Spotykamy się z wami w przestrzeniach kinowych podczas festiwalu Millennium Docs Against Gravity, w parku Praskim, w zaprzyjaźnionych instytucjach kulturalnych, w Poznaniu podczas Biennale Sztuki Dziecka, aż wreszcie - w naszej siedzibie na Pradze przy Skoczylasa 10/12.

Maj jest też dla nas miesiącem radosnym - nasze działania artystyczne zostały dostrzeżone i wyróżnione przez komisję CEB Award for Social Cohesion 2023. Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 znalazło się wśród dziewięciu europejskich projektów, nominowanych przez CEB (Bank Rozwoju Rady Europy), które dotyczą działania na rzecz polepszenia sytuacji oraz integracji różnych społeczności w 42 krajach członkowskich CEB. Ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się 8. czerwca w Atenach.

Maj otwieramy polską premierą filmu dokumentalnego "Rewolucja 21" w reżyserii Martyny Peszko, który odbywa się w ramach 20. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity 17. maja o 18:30 w Kinotece. "Rewolucja 21" jest zapisem prób do spektaklu "Rewolucja, której nie było" w reżyserii Justyny Sobczyk, stanowiącego wyrazisty komentarz do protestu z 2018 roku osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodziców. Film skłania do namysłu nad sprawczością protestu i sprawdza możliwość przeprowadzenia rewolucji w ramach teatru i jest jednocześnie możliwością poznania metod pracy Teatru 21.

W weekend, 20. i 21.maja o 19:00 w ramach programu POKAŻ JĘZYK zapraszamy na performans "To nie ja skradłem show" Daniela Kotowskiego, który odbędzie się w niewykorzystywanej dotąd przestrzeni dawnego wybiegu dla niedźwiedzi brunatnych na terenie Miejskiego Ogrodu Zoologicznego w Warszawie. Performer zręcznie łączy konteksty wpisane nie tylko w warszawskie zoo, lecz także w Pragę Północ, rozmontowując mechanizmy władzy, przemocy i biopolityki, wymierzone w grupy mniejszościowe i nadwidoczne. W "To nie ja skradłem show" ciało staje się sceną, polem rozgrywającego się widowiska - migający performer przyjmują rolę obiektu artystycznego, który przyciąga spojrzenia i obnaża bezwstydne "gapienie się" widzów i widzek. To podglądanie i bycie źródłem przyjemności jest punktem wyjścia dla twórcy, odsłaniającego przed widownią popędowy charakter ich wzrokowych reakcji i uświadamia, że sami mogą być także tak oglądani przez innych.

Niezmiennie zapraszamy na wydarzenia cykliczne oraz spektakle Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21.

Zachęcamy także do udziału w spotkaniach gościnnych i cyklicznych, które odbywają się w Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21. Nasz bogaty repertuar wychodzi naprzeciw potrzebom przedstawicielom i przedstawicielkom różnych społeczności.

W sobotę 27 maja o 15.00 warto odwiedzić naszą siedzibę przy Skoczylasa. Tego dnia będziemy gościć Teatr Opera Buffa, kilkunastoosobową niezależną grupę artystyczną osób ze schizofrenią, założoną przez Katarzynę Wińską. W "Travelsin" aktorzy i sympatycy trupy wystąpią w roli travel influencerów – przemierzających na nowo odkryte, zrekonstruowane i zdekonstruowane wiejskie, miejskie i kosmiczne okolice, nawiązując z nimi intymny dialog. Osoby uczestniczące w sobotnim wydarzeniu będą współpasażerami jednej z podróżniczych historii Opery Buffa – Odysei Weinbacha.

Od 28 maja o 15.00, w co drugą niedzielę, zapraszamy młodzież w wieku okołolicealnym (14-22) do udziału w zajęciach organizowanych przez Queerowe Kółko Szydełkowania. Ideą warsztatów jest, w atmosferze wzajemnego szacunku, stworzenie inkluzywnej i bezpiecznej przestrzeni dla młodych osób queerowych. Wydarzenie jest przyjazne także dla osób w kryzysie psychicznym – na miejscu znajdują się karty komunikacyjne oraz fidget toys, z których, w razie konieczności, można korzystać w dowolnym momencie. Do udziału w warsztatach mogą przystąpić zarówno osoby mające duże doświadczenie w szydełkowaniu, jak i te pragnące zgłębić jego tajniki. Każde spotkanie spotkanie trwa 3 godziny.

Zachęcamy również do zapoznania się z naszymi spektaklami w zaprzyjaźnionych teatrach i instytucjach kulturalnych.

23. maja o 12.30 i 18.00 oraz 24 maja o 12.30 w Zachęcie wracamy ze znanymi i lubianymi "Trollami" w reżyserii Justyny Sobczyk. "Trolle" to interaktywne zdarzenie teatralne dla uczniów i nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej. Spektakl powstał w 2020 roku w ramach sezonu GAP SIĘ! realizowanego we współpracy z Zachętą.

W dniach 26-28 maja o 19.00 w TR Warszawa gramy "Rodzinę" w reżyserii Justyny Sobczyk. W "Rodzinie" połączono dwa zespoły teatralne - Teatru 21 i TR Warszawy - aby zbadać współczesne rozumienie znaczenia bliskości, więzów krwi oraz relacji sąsiedzkich, subwersyjnie wpisując je w znane z seriali klisze i przestarzałe fantazje. W pełen komedii i polotu sposób spektakl upłynnia role w rodzinie i proponuje nowe modele zawierania wspólnot.

Pod koniec miesiąca, 30 i 31 maja o 19.00, zapraszamy do Teatru Komuna Warszawa na spektakl "Libido Romantico" w reżyserii Justyny Wielgus, znajdującego się wśród finalistów 5 Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off". "Libido Romantico" jest próbą reinterpretacji oraz uwspółcześnienia kanonicznych "Ballad i romansów" Adama Mickiewicza oraz umieszczenia ich w perspektywie osób z niepełnosprawnością. Pragniemy poszerzyć pole społecznej widzialności potrzeb osób z niepełnosprawnościami związanych z cielesnością, seksualnością, prawem do posiadania, wyrażania i realizowania uczuć. Mocno i bezkompromisowo wybrzmiewające głosy aktorów i aktorek sytuują się tu dokładnie na przecięciu romantycznego postulatu żądającego demokracji uczuć i ucisku związanego z odmową prawa do, chociażby, legalizacji związków osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Na koniec zapraszamy na pokaz "Królestw" w reżyserii Justyny Sobczyk, odbywający się 31 maja o 18.00 w ramach Biennale Sztuki Dziecka w Poznaniu. Przedstawienie powstało we współpracy Teatru 21 i Teatru Guliwer na podstawie tworzonych podczas pierwszej fali pandemii historii Marty Stańczyk, aktorki w spektrum autyzmu związanej z Teatrem 21. Jest to jednocześnie pierwszy spektakl w historii Teatru Guliwer stworzony na podstawie tekstu osoby nieneurotypowej. Oryginalnemu tekstowi towarzyszą ilustracje obrazujące przygody bohaterek. Materiały te stały się dla twórców spektaklu inspiracją do spojrzenia na świat każdej istoty jak na osobne królestwo. Fabuła jest pretekstem do uważnej obserwacji naszej planety, dostrzegania potrzeb i różnorodności jej mieszkańców.

Aleksandra Mahmud
Materiał Teatru
17 maja 2023

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia