Program

54. Kaliskie Spotkania Teatralne - Festiwal Sztuki Aktorskiej

Tegoroczne, organizowane już po raz 54. - Kaliskie Spotkania Teatralne - Festiwal Sztuki Aktorskiej, odbędą się w dniach 10-16 maja. W ramach festiwalowego konkursu pokazanych zostanie siedem przedstawień zrealizowanych w 2013 i 2014 roku.

Na Dużej Scenie będzie można zobaczyć Płatonowa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego z gdańskiego Teatru Wybrzeże, głośne przedstawienie Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki Bitwa Warszawska 1920 z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Carycę Katarzynę Jolanty Janiczek i Wiktora Rubina z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach oraz Piątą stronę świata według powieści Kazimierza Kutza zrealizowaną w Teatrze Śląskim w Katowicach. Natomiast na Scenie Kameralnej pokazane będzie przedstawienie warszawskiego Teatru Studio Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku Doroty Masłowskiej w reżyserii Agnieszki Glińskiej. Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego - gospodarz KST - na otwarcie festiwalu przedstawi premierę Kupca weneckiego Williama Shakespeare'a w reżyserii Adama Nalepy (DS) oraz jako ostatni spektakl konkursowy Versus według Rodrigo Garcíi w reżyserii Szymona Kaczmarka (SK). Poza konkursem będzie można także obejrzeć przedstawienie absolwentów bytomskiego Wydziału Teatru Tańca PWST w Krakowie Meblościanka (SK), zaś na zakończenie Kaliskich Spotkań Teatralnych gdyński teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej zaprezentuje legendarny musical Skrzypek na dachu w reżyserii Jerzego Gruzy.

Wśród imprez towarzyszących festiwalowi przygotowywane są wystawy plakatów teatralnych Tomasza Wolffa, malarstwa Małgorzaty Stachurskiej oraz fotografii z kaliskich realizacji szekspirowskich. Ponadto przewidziane są projekcje filmu Michała Grzybowskiego Hitler w operze oraz przedstawień Teatru TV nagrodzonych na festiwalu „Dwa teatry - Sopot 2013". Po przedstawieniach zaplanowane są rozmowy z twórcami i wykonawcami.

Program 54. Kaliskich Spotkań Teatralnych

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, „Kupiec Wenecki" Wg Williama Shakespeare'a, reż. Adam Nalepa, 10 maja, godz. 19:00, Duża Scena

Gry z Szekspirem
Gdy zabraliśmy się za adaptację Kupca weneckiego Szekspira, bardzo szybko ujawniła nam się dychotomia pomiędzy tym, jakie problemy i tematy nasuwa nam ta historia, a co literalnie zapisane jest w tekście. Pytanie: „Jak to dziś wystawić?", zmieniło się więc szybko w: „Jak my możemy z Kupcem dzisiaj dyskutować?" Co wciąż wydaje nam się w nim ponadczasowe i uniwersalne, a co budzi nasze wątpliwości, co uważamy dziś za przestarzałe, a z czym w ogóle się nie zgadzamy? Gdyby wziąć po prostu tekst Szekspira i zagrać go „po literach", powstałaby najprawdopodobniej dosyć dziwna i mało śmieszna komedia romantyczna o wyraźnym wydźwięku antysemickim. Gdy jednak zaczerpnąć z oryginału pionki i karty zdarzeń, ale wrzucić je na nową planszę, dodając własne zasady gry, powstaje zupełnie nowy świat, zupełnie nowa rozgrywka. Czy spodobałaby się Szekspirowi? Tak. Nie. Zresztą – kto to może wiedzieć? Ważne, by była bliska nam. By nas śmieszyła, przerażała i dotykała.
Dzisiejsi kupcy
Szekspir osadził swój tekst na weneckim Rialto – tamtejszym centrum handlu i konsumpcji. Dzisiaj gwar targowiska zamienił się raczej w zimny świat akcji i giełdowych inwestycji. Wirtualnymi pieniędzmi można zaś operować wszędzie, zarówno na siłowni, jak i jedząc kolację z przyjaciółmi. Ważne jest tylko, by wszystko, co nas otacza, było markowe i nieprzyzwoicie drogie. Tu liczy się już nie znajomość handlu, a wiedza o tym, co jest na topie. To właśnie taki zewnętrznie piękny, ale pusty świat – inspirowany tym zapisanym w American Psycho Breta Eastona Ellisa – stał się planszą naszej opowieści. A w takim miejscu król może być tylko jeden: Bassanio.
Jakub Roszkowski

Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Anton Czechow, „Płatonow",reż. Grzegorz Wiśniewski, Spektakl zalecany dla widzów dorosłych. 11 maja, godz. 19:00 2 godz. 10 min. (jedna przerwa)/ Duża Scena

Teatr Wybrzeże zaprezentuje dramat Antona Czechowa - wspaniałego, obdarzonego błyskotliwym poczuciem humoru, wnikliwego zmysłem obserwacji rosyjskiego dramatopisarza i lekarza. Płatonow to jego debiutancka sztuka, którą napisał mając zaledwie 21 lat. Ale ukazuje już ona w pełnej rozciągłości geniusz, zmysł obserwacji i wytrawne pióro autora. Mówi się wręcz, że zawierają się w niej zawiązki wszystkich jego późniejszych dzieł. Płatonow - opisujący spotkanie długo niewidzących się przyjaciół i późniejsze konsekwencje tegoż spotkania - to galeria pełnokrwistych, skomplikowanych wewnętrznie postaci. Mimo że sztuka powstała przed 130 laty, obraz namiętności, desperackiego poszukiwania kogoś, albo przynajmniej jakiejś namiastki uczuć w czasie kryzysu, jest boleśnie aktualny, niezwykle bliski naszym czasom.

Spektakl Absolwentów PWST Kraków/Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu we współpracy z Teatrem Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach, Paulina Danecka, Tomasz Jękot „Meblościanka" , reż. Błażej Peszek, 12 maja, godz. 19:00, 1 godz. 5 min. / Scena Kameralna [przedstawienie poza konkursem]

Wyposzczone duchy gwiazd nawiedzają Polskę w poszukiwaniu resztek sławy. Stawiają czoła samotności i wreszcie odnajdują swoją przyziemność. Wszystkie sprawy, które bagatelizowali za życia teraz wracają ze zdwojoną siłą. Co zostało zaniedbane, musi zostać opowiedziane. Pogubione duchy rozliczają się ze swoimi biografiami, odbrązawiają postawione im za życia pomniki i szukają zrozumienia wśród żywych. Rozwibrowane, na nowo w ciałach oddają się fizyczności, ale czy znajdą spokój, czy jedyne, co je spotka i będzie w stanie wysłuchać w polskim domu to meblościanka?

„Naszym celem było stworzenie pełnowymiarowej profesjonalnej produkcji zarówno pod względem artystycznym, jak i organizacyjnym, którą będziemy mogli prezentować na scenach teatralnych w Polsce oraz zagranicą. Wychodząc naprzeciw obecnej sytuacji polityczno-ekonomicznej teatru, realizujemy własny autorski spektakl, korzystając z wiedzy i doświadczenia wyniesionego ze szkoły, międzynarodowych projektów, pracy w zawodowym teatrze oraz w filmie."

Premiera spektaklu odbyła się na scenie Staromiejskiego Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie dzięki wsparciu portalu croudfundingowego Wspieram Kulturę.

Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie, Paweł Demirski, „Bitwa Warszawska 1920", reż. Monika Strzępka, 13 maja, godz. 18:00, 3 godz. (przerwa) / Duża Scena

Spektakl duetu Strzępka / Demirski – jak można się domyślić – to nie historyczny fresk analizujący przyczyny, przebieg i następstwa tak zwanego cudu nad Wisłą, dzięki któremu Polacy powstrzymali Armię Czerwoną. To raczej próba szukania odpowiedzi na pytanie: co właściwie oznacza niepodległość, o co toczyła / toczy się gra, co nasz dziadek / pradziadek miał z tego, że w owym czasie bolszewicy nie weszli w głąb Europy?

W przedstawieniu zobaczymy wcielenia znanych postaci historycznych, takich jak Piłsudski, Witos, Broniewski czy Dzierżyński; pojawi się też postać Polskiej Mamy. Twórców bardziej jednak interesuje współczesna Polska oraz świat, który otacza nas tu i teraz. Świat, w którym pewne mechanizmy przestały już działać, pewne rozwiązania przestały się sprawdzać, a nowe – jeszcze nie zostały znalezione. Jak deklarują, ich celem nie jest jednak kolejna łatwa krytyka narodowych cech, przeciwnie – refleksja, że być może właśnie dzięki nim niektóre rzeczy mogły / mogą zdarzyć się „tylko w Rzeczpospolitej"?

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach projektu "IV edycja festiwalu re_wizje w Małopolsce" ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013

Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Jolanta Janiczak „Caryca Katarzyna", reż. Wiktor Rubin, 14 maja, godz. 18:00, 1 godz. 40 min. / Duża Scena

Spektakl Wiktora Rubina stawia szereg pytań o to, co wyznacza tzw. „historyczną prawdę" i stanowi o niepodważalności pewnych modeli narracji o przeszłości. Przygotowane na podstawie sztuki Jolanty Janiczak przedstawienie problematyzuje nie tylko postać samej legendarnej Carycy Katarzyny, co raczej posługuje się jej losami jako rodzajem metafory, mającej odsłonić mechanizmy pisania i produkowania historii. Ambicją dramatopisarki nie jest bowiem bynajmniej dotarcie do obiektywnej wersji wydarzeń z życia Katarzyny ani stworzenie jej wiarygodnego psychologicznie portretu. Zamiast tego, Rubin i Janiczak uświadamiają widzom, że oficjalne modele historycznych dyskursów są zawsze uwikłane w ideologię i służą legitymizacji władzy, ściśle złączonej z patriarchalnym układem sił.

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych!

Teatr Studio w Warszawie, Dorota Masłowska „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku", reż. Agnieszka Glińska, 14 maja, godz. 20:15, 1 godz. 25 min. / Scena Kameralna

„Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku to krótki, pełen humoru i niekończących się gagów dramat. Dwoje przesympatycznych bohaterów pod wpływem niejasnego impulsu udaje się w niezamierzoną frenetyczną podróż życia po Polsce, pełną śmiesznych przygód, które stopniowo przestają być aż tak śmieszne, a wręcz przeciwnie, całkowicie nieśmieszne, a wręcz straszne. Widz musi się liczyć z tym, że jest to sztuka nie aż tak wesoła, jak może się wydawać, jej bohaterowie nie reprezentują pozytywnych postaw społecznych i psychologicznych, a ta podróż wcale nie musi okazać się podróżą życia, a wręcz przeciwnie."

Dorota Masłowska

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, Kazimierz Kutz, „Piąta strona świata", reż. Robert Talarczyk, 15 maja, godz. 19:00, 2 godz. 15 min. (przerwa) / Duża Scena

Śląsk, a właściwie jego mały zakątek, leżące nad niegdyś graniczną rzeką Brynicą Szopienice. Tam właśnie umieścił akcję swojej debiutanckiej powieści Kazimierz Kutz. Wybitny reżyser filmowy i teatralny (współpracował m. in także z Teatrem Śląskim) zawarł w niej bogaty i barwny obraz życia mieszkańców, pełen zdarzeń codziennych i o dziejowym znaczeniu, rejestrujący miejscowe anegdoty i portrety zwykłych ludzi, z których każdy ma swoją niepowtarzalną historię wartą upamiętnienia. Powstała w ten sposób fascynująca i gęsta od wydarzeń opowieść o miejscu bliskim sercu głównego bohatera, jego „Piątej stronie świata".

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, „Versus" wg Rodrigo Garcíi, 16 maja, godz. 17:00, reż. Szymon Kaczmarek, 1 godz.50 min. / Scena Kameralna

W przedstawieniu Szymona Kaczmarka żarliwe monologi Garcii wypowiadać będą postacie psychopatów i seryjnych morderców – najokrutniejszych krytyków człowieczeństwa i społeczeństwa – potępianych i izolowanych w przestrzeni prawa, ale stanowiących przedmiot fascynacji w przestrzeni naszej zbiorowej wyobraźni, karmiącej się strachem i władzą sądzenia. Według statystyk psychopaci stanowią obecnie od 1 do 2 procent populacji. Jednak czy współczesny świat, w którym cechy psychopatyczne (egoizm, powierzchowny urok, brak empatii i trwałych międzyludzkich więzi) stanowią gwarancję życiowego sukcesu, nie zaczyna psychopatów wychowywać? Czy to, co kiedyś wydawało się wypadkiem przy pracy, nie staje się powoli naczelną regułą? Czy fakt, że tak często kierujemy nasze spojrzenia w stronę psychopatów, jest po prostu częścią odwiecznej fascynacji złem, czy może czymś więcej: badawczym przyglądaniem się kolejnemu stadium ewolucji. Ludzkości, która nadchodzi.

Przedstawienie przeznaczone dla widzów powyżej 16 lat

Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, Jerry Bock, Joseph Stein „Skrzypek na dachu", reż. Jerzy Gruza, 16 maja, godz. 20:00 ,3 godz.10 min. (przerwa) / Duża Scena [przedstawienie poza konkursem]

Główny bohater Tewje, mieszkający wraz z żoną i pięcioma córkami w Anatewce, musi wybierać pomiędzy poszanowaniem tradycji a szczęściem dzieci. Ubogi mleczarz, któremu wiara, nadzieja i modlitwa pozwalają z pogodą ducha znosić wszelkie przeciwności losu i stawiać czoło trudnościom związanym z życiem, dokonuje wyborów i podejmuje decyzje z naturalną pogodą i wiarą w harmonię otaczającego go świata... Musical jest adaptacją powieści Szolema Alejchema, opowiadającej o losach żydowskiej rodziny, skazanej na wygnanie z rodzinnej wsi w carskiej Rosji. Skrzypek na dachu jest także obrazem przemian, upadania tradycji, o której tak wiele się mówi i która nie wytrzymuje konfrontacji z nowymi zjawiskami. Musical Skrzypek na dachu to niekwestionowane arcydzieło gatunku. Po premierze w 1964 roku, która na Broadwayu odniosła olbrzymi sukces, grany jest z wielkim powodzeniem na scenach całego świata.

Imprezy towarzyszące 54. Kaliskim Spotkaniom Teatralnym

Wystawa „Shakespeare w Kaliszu"

Sala Bogusławskiego, Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu
Wystawa czynna 10 maja – 15 czerwca 2014

Wystawa plakatów Tomasza Wolffa

11 maja, godz. 18.00, Malarnia Teatru im. W. Bogusławskiego (wernisaż)
Wystawa czynna 10 – 16 maja 2014

Pokaz filmu Hitler w operze w reżyserii Michała Grzybowskiego
12 maja, godz. 20:30, Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu

Pokaz przedstawień z udziałem laureatów nagród aktorskich XIII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry – Sopot 2013"

Moralność Pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej, scen. i reż. Marcin Wrona, 2013, czas trwania: 87 min.
Bezdech Andrzeja Barta w reżyserii autora, 2013, czas trwania: 75 min.
13 maja, godz. 9:00, Malarnia Teatru im. W. Bogusławskiego

Małgorzata Stachurska - "Elementy"

14 maja, godz. 19.00, Galeria w Hallu CKiS, ul. Łazienna 6 (wernisaż)
Wystawa czynna 14 maja – 8 czerwca 2014
Organizator: Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu

Po przedstawieniach w Malarni odbędą się rozmowy z ich twórcami i wykonawcami, które poprowadzi Kalina Zalewska („Teatr").

(-)
Materiał Festiwalu
2 maja 2014

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia