Program

14. Festiwal Teatrów Moraw i Śląska

Zapraszamy serdecznie na 14. Festiwal Teatrów Moraw i Śląska, który odbędzie się w Teatrze Cieszyńskim w Czeskim Cieszynie w dniach 2 – 8 listopada br. Karol Suszka – dyrektor Festiwalu. Festiwal odbywa się pod patronatem wojewody morawsko-śląskiego Miroslava Nováka.

Program

niedziela 2.11

godz. 17.30 J.B. Thomas: Charleyova teta
Těšínské divadlo – Česká scéna

poniedziałek 3.11.

godz. 19.00 A.P. Czechow, M. Gogol: Sala nr 7
Scena Polska Teatru Cieszyńskiego

wtorek 4.11.

godz. 9.00 Hana Volkmerová: Dlouhý, široký a bystrozraký
Loutková scéna Bajka – Těšínské divadlo

godz. 19.00 Kazimierz Kutz: Piąta strona świata
Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego Katowice

środa 5.11.

godz. 10.00 Nikolaj Vasiljevič Gogol: Hráči
Komorní scéna Aréna Ostrava

godz. 19.00 Anna Saavedra: Kuřačky
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

czwartek 6.11.

godz. 10.00 Justine del Carte: Kometa
Slezské divadlo Opava

godz. 19.00 Jaroslav Havlíček: Petrolejové lampy
Divadlo Petra Bezruče Ostrava

piątek 7.11.

godz. 10.00 Alejandro Casona: Drzewa umierają stojąc
Scena Polska Teatru Cieszyńskiego

godz. 19.00 Blanka Fišerová: Pohřbívání
Slovácké divadlo Uherské Hradiště

sobota 8.11.

godz. 10.00 Josef Kolář, Petr Prchal, Marek Eben: Kocourek Modroočko
Divadlo loutek Ostrava

godz. 17.30 Patrik Ouředník: Europeana
Slovenské komorné divadlo Martin

Teatr Cieszyński w Czeskim Cieszynie, ul. Ostrawska 67
www.tdivadlo.cz, info@tdivadlo.cz, scenapolska@tdivadlo.cz
tel. + 420 558 746 022

Bilety można zamawiać w Centrum Informacji, ul. Główna 15, Czeski Cieszyn,
tel: + 420 558 711 866 lub zakupić w kasie w teatrze przed spektaklem.

informacje o polskich spektaklach festiwalowych

A.P Czechow – M. Gogol: Sala nr 7
(poniedziałek 3.11. godz. 19.00)

„Sala nr 7" jest syntezą dwóch tekstów: „Pamiętnik szaleńca" M. Gogola i „Sala nr 6" A. Czechowa. Temat szpitala dla ludzi obłąkanych w literaturze światowej otworzył Gogol, z tym że tradycja teatralna, niestety, traktowała jego bohatera wyłącznie jako pacjenta, zapominając, że przede wszystkim jest to Autor proponowanego tekstu. Natomiast Czechow ów temat zamknął, wyprowadzając na rynek bohaterów literackich nową postać. Tą postacią jest „chory lekarz", który trafia do swojego szpitala. Zobaczyłem możliwość spotkać te dwie osoby w szpitalu, nie zmieniając ani litery w tekście, i to spotkanie zainscenizować. Byłem bardzo ciekawy, do czego to doprowadzi i jak w końcu będzie wyglądało. Teraz widzę, że wynika z tego sposób na życie dla człowieka myślącego „nieprawidłowo". Jeszcze rok temu myślałem, że jest to temat lokalny, rosyjski, ale teraz uważam inaczej. Dzisiaj, kiedy Rosja ukazała swoje prawdziwe oblicze, dla mnie jest ważne pytanie, czy to jest państwo, czy to jest szpital, czy to jest więzienie. Czy może to szpital i więzienie, które zarazem są państwem nazywanym Rosja. Do tego szpitala wkłada się człowieka myślącego inaczej. Zwłaszcza dziś widać to bardzo dobrze, kiedy 80% obywateli Rosji wspiera Putina, a tylko 20% wypowiada się przeciwko wojnie z Ukrainą. Tych 20 procent są ludźmi skazanymi na przymusowy zastrzyk prawidłowego myślenia. Teraz wszyscy widzimy, że przed propozycją owego zastrzyku znalazł się cały świat. Czy z niego się skorzysta, czy go odrzuci – nie wiem, ale staram się być przygotowany na gorsze. Terytorium totalitaryzmu pozostawia człowiekowi wyłącznie drogę wewnętrznej emigracji, która w Rosji zazwyczaj prowadziła do szpitala nazywanego Teatr.
(Oleksander Owerczuk, autor inscenizacji „Sala nr 7")

Kazimierz Kutz: Piąta strona świata
(wtorek 4.11. godz. 19.00)

Śląsk, a właściwie jego mały zakątek, leżące nad niegdyś graniczną rzeką Brynicą Szopienice. Tam właśnie umieścił akcję swojej debiutanckiej powieści Kazimierz Kutz. Wybitny reżyser filmowy i teatralny (współpracował m. in także z Teatrem Śląskim) zawarł w niej bogaty i barwny obraz życia mieszkańców, pełen zdarzeń codziennych i o dziejowym znaczeniu, rejestrujący miejscowe anegdoty i portrety zwykłych ludzi, z których każdy ma swoją niepowtarzalną historię wartą upamiętnienia. Powstała w ten sposób fascynująca i gęsta od wydarzeń opowieść o miejscu bliskim sercu głównego bohatera, jego „Piątej stronie świata".
Śląsk, piąta strona świata, to miejsce, gdzie zacierają się granice, a historia bawi się ludźmi i narodami. Nie sposób zamknąć go w sztywne ramy ani opowiedzieć od początku do końca. Można tylko próbować odsłaniać po kawałku, zestawić z tysiąca zabawnych, tajemniczych i fascynujących ludzkich historii.
Spektakl otrzymał główną nagrodę w 19. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz otrzymał 3 Złote Maski (nagrody Marszałka Województwa Śląskiego: w kategoriach Spektakl Roku, reżyseria - Robert Talarczyk; i główna rola męska - Dariusz Chojnacki).
(tekst Teatru Śląskiego)

Alejandro Casona: Drzewa umierają stojąc
(piątek 7.11. godz. 10.00)

"Drzewa umierają stojąc" to najgłośniejsza ze sztuk hiszpańskiego dramatopisarza Alejandro Casony, napisana w 1949 roku. W latach 60. XX wieku publiczność chętnie oglądała jego sztuki, a aktorzy lubili w nich grać. Dziś dramaty Casony rzadko trafiają na sceny teatrów. A przecież jest w nich i ciepło, i wzruszenie, trochę śmiechu i łez. Prawdy proste i oczywiste, optymistyczna wiara w dobroć i godność człowieka. Niestarzejący się sentymentalizm w dobrym gatunku.

 

(-)
Materiał Teatru
25 października 2014

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia