Program

Konferencja „Mulitzmysłowe narzędzia w tworzeniu narracji kulturowych" - Teatr Ludowy

Program konferencji:

10:30 – 11:00 Rejestracja uczestników
11:00 – 11:10 Inauguracja konferencji

Część I
11:10 – 11:40 Wielokanałowa projekcja dźwięku w teatrze - symulacja czy kreacja przestrzeni akustycznej? – dr Karol Nepelski (Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie)
11:40 – 12:00 przerwa kawowa
12:00 – 12:30  Odzyskiwania ciała. Ruch w projektach multisensorycznych – Katarzyna Peplińska (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu)
12:30 – 13:00  Umiejętne opowiadanie. Techniki tworzenia narracji w pracy z osobami niewidomymi i słabo widzącymi. – Michał Pabian (Teatr Nowy w Poznaniu)

13:00 – 13:40 przerwa obiadowa
Część II
13:40 – 15:40 Zmysłowa wiedza i antropologia eksperymentalna – prof. UAM, dra Agata Stanisz (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
15:40 – 15:50 przerwa
15:50 – 16:20 Ciało jako oś świata. Poznawanie intuicyjne i zgoda na zmiany. – Anna Cirocka 16:20 – 16:50 „Touchtour" – wielozmysłowe poznawanie świata – Kamila Albin ((Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego)
16:50 – 17:20 Czego performatyk może się nauczyć od osób niewidomych i słabowidzących. Notatki z warsztatów – Mateusz Chaberski (Katedra Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego)

Prelegenci:

Karol Nepelski - kompozytor. W latach 2001-2002 studiował na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, po czym porzucił studia techniczne i od 2002 zaczął się uczyć kompozycji na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Marka Stachowskiego. Tytuł magistra z wyróżnieniem uzyskał w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Bujarskiego, a tytuł doktora w klasie prof. dr hc. Krzysztofa Pendereckiego; obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Krakowie; w 2005 roku studiował w Staatliche Musikhochschule Stuttgart; otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyróżniające osiągnięcia w nauce oraz "Stypendium dla wybitnych młodych naukowców" przyznawane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Współpracował z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, Uniwersytetem Jagiellońskim, a od roku 2006 także z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie. W 2008 roku zdobył I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Marka Stachowskiego za kompozycję "Feu Eternel" na orkiestrę symfoniczną oraz przebywał w Bourges (Francja) jako kompozytor–rezydent. W 2009 roku realizował kompozycję komputerową (performance) w studiu NOTAM w Oslo. W 2012 roku był zaproszony na warsztaty Composers Collider przez zespół musikFabrik, a 2017 był kompozytorem-rezydentem London Philharmonic Orchestra. Jako pedagog prowadził wykłady m. in. w Rotterdamie, Kijowie i Budapeszcie. Jest autorem muzyki instrumentalnej, scenicznej (opera i dramat), muzyki do filmu. Zajmuje się także muzyką elektroakustyczną, twórczością audio-video, a także performansem.

Katarzyna Peplinska-Pietrzak - pedagożka teatru, inicjatorka performansów, koordynatorka projektów. Pracuje w Teatrze im. Wilama Horzycy, gdzie zajmuje się m.in. edukacją teatralną i dostępnością teatru dla widzów z niepełnosprawnością wzroku. Uczestniczka II roku kursu choreografii eksperymentalnej.

Michał Pabian – dramaturg, twórca adaptacji teatralnych, językoznawca. Na stałe związany z Teatrem Nowym w Poznaniu . Interesuje się kolażem literackim i strategiami „mówienia" w dramatycznych formach scenicznych. Współpracował z Marcinem Liberem, Cezim Studniakiem, Wojtkiem Klemmem, Natalią Korczakowską, Małgorzatą Warsicką, Piotrem Kruszczyńskim. W 2019 otrzymał nagrodę za najlepszą adaptację „Beniowskiego" Juliusza Słowackiego w finale konkursu Klasyka Żywa. Oddany czytelnik i recenzent literacki, mieszka na warszawskiej Pradze z tysiącami swoich książek w nieswoim mieszkaniu.

Agata Stanisz - profesorka w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM w Poznaniu, reprezentantka nieistniejącej od 2019 roku w Polsce dyscypliny – etnologii i antropologii społecznej. Field recordistka, badaczka dróg ekspresowych i autostrad, autorka dźwiękowych projektów internetowych takich jak Transportodrone, Miasto Dźwięków czy Antropofon. Prowadzi warsztaty w nurcie antropologii dźwięków. Propagatorka otwartej kultury i uwalniania wiedzy naukowej.

Anna Cirocka - historyk sztuki. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego. Interesuje się sztuką renesansu włoskiego, dziejami religii przedchrześcijańskiej Europy, symboliką oraz antyczną i renesansową teorią sztuki. Prowadzi bloga annacirocka.blogspot.com. Autorka audiodeskrypcji dzieł sztuki dla osób niewidomych i niedowidzących. Prowadzi warsztaty artystyczne opierające się na pozawzrokowym odczuwaniu sztuki. Prowadzi szkolenia dla wolontariuszy i oprowadza osoby niewidome po wystawach sztuki i historycznych miejscach w Gdańsku i Florencji. Współpracuje z fundacjami AUDIODESKRYPCJA, NIEZŁA SZTUKA, STARE DE FACTO, WSPÓLNOTA GDAŃSKA oraz współczesnymi artystami jako autorka katalogów ich wystaw. Publikuję dla magazynów GAZZETTA ITALIA i LENTE. Obserwuje współczesny rynek sztuki i kolekcjonuję współczesną sztukę – malarstwo i ceramikę.

Kamila Albin - doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka socjologii na Akademii Górniczo-Hutniczej. Uczestniczy w projektach badawczych dotyczących różnych aspektów niepełnosprawności, realizowanych na Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Warszawskim. Uczestniczyła m.in. w projekcie „Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności", „Open Art - sztuka współczesna dla wszystkich", „Tożsamość i status tłumaczy z dysfunkcją wzroku", „AudioMovie – Kino dla Wszystkich". Poza pracą naukową konsultuje audiodeskrypcje dla Fundacji „Siódmy zmysł" i prowadzi szkolenia w zakresie świadomości niepełnosprawności, udostępniania kultury osobom niewidomym, obsługi klienta z dysfunkcją wzroku.

Mateusz Chaberski - doktorant w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Jego zainteresowania naukowe obejmują badania nad performatywnością, teorię asamblaży, badania nad afektami i studia nad antropocenem. Zastępca Dyrektora Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego i redaktor inicjujący. W 2015 roku opublikował książkę „Doświadczenie (syn)estetyczne. Performatywne aspekty przedstawień site-specific" (Kraków: Księgarnia Akademicka). W 2019 roku opublikował książkę „Asamblaże, asamblaże. Doświadczenie w zamglonym antropocenie" (Kraków: Księgarnia Akademicka).
Konferencja jest częścią projektu „Przewodnicy zmysłów", realizowanego w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Edukacja kulturalna", z Funduszu Promocji Kultury, przy wsparciu Urzędu Miasta Krakowa.

2 grudnia 2019, godz.: 10:30 – 17:30, Miejsce: Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, ul. Lipowa 4

Udział w konferencji jest bezpłatny. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja za pośrednictwem formularza:
https://docs.google.com/forms/d/1na3PKIh0AN9qp6aodF0YsdmNneFth7v70_fFrvrdJgE/edit

Beata Strama
Materiał organizatora
23 listopada 2019

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia