Promowanie sztuki alternatywnej

Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna

Pomysł dojrzewał do realizacji długo, a wykluł się oficjalnie rok temu, gdy najciekawsze, niezależne i alternatywne zespoły artystyczne z terenu naszego województwa zjednoczyły się pod nazwą Zachodniopomorskiej OFFensywy Teatralnej.

Jej założyciele ogłosili wówczas, że jej celem są działania w sferze edukacyjnej i animacyjnej, integracja lokalnego środowiska, kształtowanie przestrzeni wymiany myśli i doświadczeń artystycznych oraz promowanie sztuki alternatywnej.

USTALILI też, że każde ważne wydarzenie ze świata sztuki alternatywnej, które będzie się odbywało na terenie naszego województwa, opatrzone zostanie stałym "nadtytułem" oznaczającym działanie w ramach Zachodniopomorskiej OFFensywy Teatralnej. To militarne poniekąd nazewnictwo bierze się bardziej z określenia off odnoszącego się do sztuki "offo wej", alternatywnej, amatorskiej, tworzonej przez młodych ludzi niż do określeń z pól bitewnych rodem, ale ta zbitka słowna mówi też o wspólnym froncie, o trzymaniu się razem.

- Każdy ma swoją ścieżkę, ale każdy ma też swoje przemyślenia i doświadczenia. To one są tą główną karmą. Staramy się w tych trudnych czasach, szczególnie dla artystów niezależnych, trzymać razem i robić ciekawe, wartościowe rzeczy. A nie jest łatwo, bo nasz kraj jest bardzo mocno zinstytucjonalizowany... Dlatego zjednoczyliśmy się pod jednym szyldem, bo wtedy łatwiej jest zawalczyć o sprawy, które dotyczą młodych zespołów teatralnych, muzycznych, działań kulturalnych, edukacyjnych - mówił wtedy jeden z założycieli ZOT Marek Kościółek, szef Teatru Krzyk.

W grudniu 2012 roku grupy zrzeszone w ZOT pokazały swój dorobek i spektakle w Maszewie, gdzie swoją siedzibę ma Krzyk. Poza występami odbyły się dyskusje, koncerty i obchody 10. rocznicy powstania maszewskiego teatru. W tej małej, ale urokliwej miejscowości pokazały się wtedy cenione teatry sceny alternatywnej, m.in.: Teatr Brama, Teatr w Krzywym Zwierciadle, Teatr Uhuru, Teatr Na Chwilę, Teatr Abanoia, Teatr Ego Vu, Grupa Pomarańcze w Uchu na Skarpie Bez Kartki, Teatr Kingdom of Curvy Folk, Teatr Kana.

Najdłuższy staż w tym gronie mają dwa teatry: szczecińska Kana założona przez nieżyjącego już Zygmunta Duczyńskiego, autora wielu kultowych spektakli, i goleniowska Brama prowadzona od początku przez Daniela Jacewicza. Z obu tych teatrów wyszło wiele ciekawych postaci, które założyły swoje teatry w innych miejscowościach. W Gryfinie Janusz i Violina Janiszewscy (wywodzą się z Kany) założyli Teatr Uhuru, który szybko zyskał markę jednego z najlepszych i najciekawszych teatrów w regionie. Z młodymi ludźmi przygotowali wiele zauważonych w kraju spektakli, z których jeden pt.,,Pierogi" stał się wręcz znakiem rozpoznawczym tego teatru.

Z Teatru Brama wyszło także kilka postaci, które założyły własne teatry. Marek Kościółek założył, już ponad 11 lat temu, w niewielkim Maszewie teatr Krzyk. Przez te lata przygotował z nim sporo świetnych przedstawień, m.in. "Wdech", "Szepty", "Głosy". W teatrze Kościółka w głównych rolach występują często... publicystyczne aktualia, które ubrane w teatralne środki zyskują ponadczasowy wymiar. Poza charyzmatycznym szefem to znak rozpoznawczy tego teatru.

Dwa razy krótszy staż ma stepnicki Teatr w Krzywym Zwierciadle założony przez Michała Krzywaźnię, byłego aktora Bramy. Jego spektakle czerpią często inspirację z wielkiej literatury, ale są jednocześnie głosem młodego pokolenia. Krzywaźnia w niewielkiej, liczącej niewiele ponad dwa tysiące mieszkańców, miejscowości potrafił stworzyć naprawdę ciekawy teatr.

To właśnie Krzywaźnia stworzył i zorganizował Letnią Akademię Teatralną, która odbywa się w Stepnicy nad Zalewem Szczecińskim. Jej tegoroczna, ósma już edycja stała się, jak mówią założyciele ZOT... flagowym okrętem Zachodniopomorskiej OFFensywy Teatralnej. Flagowym spektaklem LAT 2013 była "Głębia" nawiązująca luźno, ale nie dosłownie do "2000 mil pomorskiej żeglugi" Juliusza Verne'a. Premiera tego spektaklu odbyła się w miniony czwartek.

Warto dodać, że w akademii wzięły udział także zespoły, które zakładały Zachodniopomorską OFFensywę Teatralną, z Uhuru, Bramą i Krzykiem na czele. Wygląda na to, że ofensywa trwa, a jej twórcy - w końcu wielcy indywidualiści - dostrzegają sens wspólnego działania. To truizm, ale razem zawsze łatwiej...

Marek Osajda
Kurier Szczeciński
7 sierpnia 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...