Przestrzenie Sztuki: Teatralny weekend

Przestrzenie Sztuki - Centrum Kultury w Lublinie - 17-20 września 2020 r.

W dniach 17-20 września 2020 r. pokażemy w centrum Lublina kilkanaście spektakli teatralnych w ramach weekendu Przestrzenie Sztuki – Teatr, koordynowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Program Teatralnego weekendu powstał dla publiczności teatralnej, która w czasie izolacji została pozbawiona kontaktu na żywo ze spektaklami i artystami.

Przestrzenie Sztuki to nowatorski program Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, skierowany do miłośników i twórców teatralnych, rozwijany pod opieką Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Idea projektu opiera się na wsparciu już istniejących ośrodków kultury, które mają stać się ogólnopolskimi, interdyscyplinarnymi centrami. Program opiera się na czterech filarach: artystycznym, edukacyjnym, społecznym i prozdrowotnym.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

___

 

PROGRAM:
17.09 / czwartek
godz.18:00: neTTheatre i Brzeski Teatr Dramatu „Dziady. Twierdza Brześć", reż. Paweł Passini - projekcja zapisu wideo spektaklu / plac Litewski
18.09 / piątek
godz. 18:00: Premiera: Teatr Witrynowy, Pracownia Sztuczka „Smocza Wieża"
nietypowe losy znanych bohaterów w formie teatru witrynowego / plac przed Centrum Kultury
godz. 18:30: Scena InVitro „A recipe for Leonard Cohen", reż. Łukasz Witt-Michałowski – spektakl muzyczny z utworami Leonarda Cohena / plac Litewski
godz. 20:00: Scena InVitro – „Zły", reż. Łukasz Witt-Michałowski – prawdziwa lubelska historia o przemianie przestępcy / plac Litewski / spektakl dla widzów dorosłych

19.09 / sobota
godz. 14:00: Premiera: Teatr Witrynowy, Pracownia Sztuczka „Z koparką wśród zwierząt" – dylematy ekologiczne od małego / plac przed Centrum Kultury
godz. 15:00: Teatr Lukla „Krótkie impro bajki" – improwizowane opowieści dla dorosłych z muzyką na żywo / plac Litewski
godz. 17:00: Premiera: Poławiacze Pereł Improv Teatr „SztukMistrz" – historia bohatera powieści Singera w formie improwizacji teatralnej / plac Litewski
godz. 18:00: Teatr Witrynowy, Pracownia Sztuczka „Z koparką wśród zwierząt" – dylematy ekologiczne od małego / plac przed Centrum Kultury
godz. 19:00: Centrum Kultury w Lublinie / Teatr H. Ch. Andersena „Bajki Wilde – o Jaskółce, Księciu, Olbrzymie i niesamowitych Rakietach" – opowieści z morałem dla dzieci i dorosłych / plac Litewski
godz. 21:00: Teatr Imperialny „Rytuał Przodków" – spektakl inspirowany tajemniczym obrzędem Dziadów w wykonaniu studentów teatrologii UMCS i ACK „Chatka Żaka"/ plac Lecha Kaczyńskiego

20.09 / niedziela
godz. 13:00: Czytelnia Dramatu – „Brak sensu, Aniołek, Żyrafa i stołek" – wesoła i mądra opowieść o poszukiwaniu sensu w życiu / plac Litewski
godz. 14:00: Teatr Witrynowy, Pracownia Sztuczka „Z koparką wśród zwierząt" – dylematy ekologiczne od małego / plac przed Centrum Kultury
godz. 15:00: Teatr H. Ch. Andersena „Dziób w dziób" – komedia dla całej rodziny, która uczy empatii / plac Litewski
godz. 17:00: Teatr Witrynowy, Pracownia Sztuczka „Smocza Wieża" – nietypowe losy znanych bohaterów w formie teatru witrynowego / plac przed Centrum Kultury
godz. 18:30: Teatr Muzyczny w Lublinie „Nasze przeboje" – od operetki, przez musical po muzykę rozrywkową / plac Litewski

O SPEKTAKLACH:

neTTheatre i Brzeski Teatr Dramatu – „Dziady. Twierdza Brześć" – projekcja zapisu wideo spektaklu
Spektakl „Dziady. Twierdza Brześć" był realizowany przez zespół netTheatre pod wodzą reżysera Pawła Passiniego z aktorami Brzeskiego Akademickiego Teatru Dramy. Gdy Brzeski Teatr zaprosił polskiego reżysera do współpracy, poproszono, by realizacja była oparta na polskiej klasyce. Passini zaproponował „Dziady" Adama Mickiewicza. W odpowiedzi usłyszał, że to nie polska, lecz białoruska klasyka. W tym momencie stało się jasne, że udało się dotknąć ważnego punktu naszego wspólnego dziedzictwa, a wszystko co do tej pory w Polsce budowaliśmy wokół dramatu Mickiewicza, to jak go interpretowaliśmy, będzie trzeba zweryfikować, w nowym dla „Dziadów" kontekście. Nowym – gdyż jak się okazało, „Dziady", choć klasyka, nie są szeroko znane w Białorusi, a niektóre ich części jeszcze nigdy nie były tu wystawiane.
reżyseria i muzyka: Paweł Passini; dramaturg: Patrycja Dołowy; scenografia i kostiumy: Elena Lola Loli; wizualizacje: Maria Porzyc; tłumaczenie: Serge Minskevich, Siergiej Kawalou; asystent Reżysera: Grzegosz Grecas; koorynator: Marina Dashuk

Teatr Witrynowy, Pracownia Sztuczka „Smocza Wieża"
Spektakl porusza zagadnienie przełamywania stereotypów oraz problem oceniania drugiego człowieka przez pryzmat wyglądu, pochodzenia czy religii.
Aby prosto, lecz nie banalnie ukazać ten problem młodym widzom, artyści wykorzystują motyw księżniczki w wieży. Historia trudnej i nietypowej przyjaźni księżniczki i smoka, w którą wkrada się bohaterski rycerz. Spektakl wykorzystuje konwencję teatru dell'arte, dzięki czemu ważne treści i dość trudny temat podane są w sposób lekki, a nawet zabawny. Typowe postaci bajkowe zyskują nietypowe rysy charakteru, by oswoić z tematyką odmienności.
obsada: Kinga Matusiak-Lasecka, Daniel Lasecki, Łukasz Staniewski
Spektakl został wytypowany w konkursie na Teatr Witrynowy w ramach III Festiwalu Sztuki Sensorycznej Pajdokracja 2020. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Scena InVitro „A recipe for Leonard Cohen"
Zaskakująca historia z życia Leonarda Cohena w wyjątkowym, muzycznym spektaklu Łukasza Witt-Michałowskiego. Spektakl opiera się na prawdziwej historii piosenkarza Leonarda Cohena, który w latach 90. zaszył się na 5 lat w buddyjskim klasztorze. Autor piosenek „Hallelujah" czy „Dance me to the end of love" przyjął imię Jikan – ten, który milczy. W naszej opowieści na górze Mount Baldy odwiedzają go największe gwiazdy światowej muzyki, a ich zaskakujące opowieści o Cohenie są oparte na autentycznych wypowiedziach. Jak wpłynęła na nich znajomość z kanadyjskim bardem? Do czego ich zainspirowała?
„A recipe..." dopełniają nowe, odkrywcze aranżacje utworów wykonywanych na żywo oraz nieoczywistego humoru kanadyjskiego barda.
W 1994 roku Leonard Cohen opuścił show business i cywilizację, żeby zaszyć się w klasztorze Zen na górze Mount Baldy w Kalifornii. Został mnichem Zen, otrzymując japońskie imię Jikan. Po spędzeniu 5 lat życia w klasztorze, porzucił go dla Kobiety.
Ciało i Mistyka – dwa światy Cohena...
Łukasz Witt-Michałowski, reżyser
reżyseria: Łukasz Witt-Michałowski; scenariusz: Łukasz Witt-Michałowski; obsada: Matylda Damięcka (wokal); Tomasz Deutryk (perkusja); Max Kowalski (kontrabas); Tomasz Kraśkiewicz (gitara elektryczna, gitara akustyczna); Mateusz Gurgul (akordeon); Daniel Moński(instrumenty perkusyjne); Łukasz Witt – Michałowski (wokal); scenografia: Piotr Bednarski, Łukasz Witt-Michałowski; kostiumy: ElBruzda; projekt plakatu: Matylda Damięcka; projekcje: Bart Wolniewicz; reżyseria światła: Marcin „Kabat" Kowalczuk; reżyseria dźwięku: Andrzej „Czopper" Czop; opieka techniczna: Michał „Misiek" Mirgos; tłumaczenie tekstów utworów: Daniel Wyszogrodzki Maciej Zembaty

Scena InVitro „Zły"
To autobiograficzna opowieść Dariusza Jeża, który zanim zabłysnął na deskach teatru, był wysoką figurą lubelskiego półświatka. Tytułowy „Zły" w przeszłości zajmował się działalnością przestępczą, za którą otrzymał i odsiedział kilkuletni wyrok. Dzięki spotkaniu ze sztuką odmienił swoje życie i obecnie jest aktorem. Spektakl prowadzi nas przez pasmo przemian, jakim ulega życie ex-gangstera przypadające na okres transformacji Polski. Widzowie obserwują, jak wraz z przejściem z komunizmu w demokrację zmienia się podejście głównego bohatera do świata. Od dziecięcej naiwności i sumienia każącego naprawiać wyrządzone zło po brak litości i zimne wyrachowanie.
reżyseria: Łukasz Witt-Michałowski; scenariusz: Dariusz Jeż, Grzegorz Kondrasiuk; obsada: Przemysław Buksiński, Dariusz Jeż, Jarosław Tomica; scenografia: Dariusz Jeż; opracowanie graficzne: Lech Mazurek

Teatr Witrynowy, Pracownia Sztuczka „Z koparką wśród zwierząt"
Historia o koparce będzie pretekstem do dialogu i wspólnego poszukiwania rozwiązań w temacie modernizacji infrastruktury i ekologii. Niemalże każde dziecko ma trudność z pogodzeniem fascynacji maszynami i ich możliwościami technicznymi, a bezgraniczną miłością do natury, w szczególności do magii lasu i mieszkających w nim dzikich zwierząt. Często dzieci nie widzą rozwiązania, a ich pytania są trywializowanie przez dorosłych. Samym dorosłym idee modernizacji infrastruktury i ekologii zdają się czasem nie do pogodzenia, na korzyść tych pierwszych. W spektaklu prześledzimy losy koparki, której główny problem brzmi: Kopać czy nie kopać?
Twórcom spektaklu zależy, aby wspierać umiejętność krytycznego, konstruktywnego myślenia, sztukę dialogu, aktywizować postawę obywatelską od najmłodszych lat oraz utrwalać pozytywne nastawienie do przyrody.
autorki: Magdalena Kwaśna, Paula Krać
Spektakl został wytypowany w konkursie na Teatr Witrynowy w ramach III festiwalu sztuki sensorycznej Pajdokracja 2020. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Teatr Lukla „Krótkie impro bajki"
Jak zmienić rzeczywistość w bajkę, a bajkę w rzeczywistość? Czy w dorosłym jeszcze znajduje się pierwiastek dziecka? Czy na występie teatralnym wypada krzyczeć? Jeśli zastanawiasz się nad odpowiedzią, koniecznie przyjdź na spektakl inspirowany bajkami naszego dzieciństwa Teatr Lukla wyimprowizuje bajki dla dorosłych, szukając inspiracji w waszych głowach.
Zagramy dla was znane i lubiane gry impro w konwencji bajek dla dorosłych, okraszone muzyką na żywo, do której wymyślimy bajkowe piosenki.
obsada: Barbara Szarwiło, Piotr Bublewicz, Bogusław Byrski, Adam Organista; muzyka: Karolina Hordyjewicz; wizualizacje: Małgorzata Osieleniec; czas trwania: 60 minut

Poławiacze Pereł Improv Teatr „SztukMistrz"
Improwizowana historia Jaszy Mazura tytułowego bohatera powieści I. B. Singera „ Sztukmistrz z Lublina. Przyjdź i poznaj historię najsłynniejszego lubelskiego magika i akrobaty, którą opowiedzą Poławiaczy Pereł Improv Teatr.

Centrum Kultury w Lublinie / Teatr H. Ch. Andersena „Bajki Wilde – o Jaskółce, Księciu, Olbrzymie i niesamowitych Rakietach"
To szkatułkowa kompilacja wybranych bajek Wilde'a i jednocześnie pierwszą w Polsce próbę ujęcia kilku utworów pisarza w jednym spektaklu. Artyści przenoszą akcję opowieści daleko w przyszłość, odkrywając ich ponadczasowość i podkreślając niezniszczalny charakter prawd ludzkiej natury. W spektaklu wykorzystującym kilka form wypowiedzi (teatr lalkowy, aktora, przedmiotu czy teatr cieni), podążymy w podróż za niesforną Jaskółką o dobrym sercu, poznamy historię pewnego Olbrzyma Ludojada i Samoluba, a przy okazji wylecimy w powietrze razem z Plejadą Kolorowych Rakiet. Osią spajającą baśnie jest grupa przyjaciół, narratorów, przybyłych do nas z tajemniczego miejsca, o którym wiemy jedno – jest ono dzikie.
Bajki Oscara Wilde'a nie są tak znane, jak inne dzieła irlandzkiego pisarza, jednak wywierają duże wrażenie na każdym, kto się z nimi zetknie. Są to wzruszające utwory pisane oryginalnym językiem o uniwersalnych wartościach jak przyjaźń, miłość i poświęcenie, a także o ludzkiej niesprawiedliwości, chciwości – czyli innymi słowy o świecie, w którym na każdą szlachetność przypada jakaś szpetność. W tym odwiecznym konflikcie tkwi prawda i siła, a wraz z nimi – morał.
Wilde wyraźnie koresponduje z Ch. H. Andersenem, przetwarzając niektóre kanoniczne motywy jego utworów. Jednak w przeciwieństwie do duńskiego pisarza wypełnia swoje opowieści satyrą i paradoksem, styl jego można dziś określić realizmem magicznym. Wyraźnie pobrzmiewają w nim, charakterystyczne dla autora krasomówcy, elegancja i finezja.
Spektakl kierowany do widzów dorosłych oraz dzieci od 8. roku życia.
Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie.
reżyseria i adaptacja: Daniel Adamczyk; scenografia i kostiumy: Iwona Bandzarewicz; obsada: Piotr Bublewicz, Gabriela Jaskuła, Kacper Kubiec, Kinga Matusiak, Adam Organista, Mirella Rogoza – Biel, Natalia Sacharczuk, Bartosz Siwek, Katarzyna Staniewska, Łukasz Staniewski; muzyka: Szczepan Pospieszalski; wizualizacje: Tomasz Gawroński; choreografia: Beata Mysiak; koordynator: Anita Struk, Edmund Kuryluk; czas trwania: 120 min. z przerwą

Teatr Imperialny „Rytuał Przodków"
„Rytuał Przodków" to próba adaptacji jednego z najstarszych i najbardziej tajemniczych obrzędów naszej zapomnianej dziś, słowiańskiej kultury - Dziadów.
Punkt wyjścia do kompozycji stanowi mickiewiczowski opis obrzędu, na którego kanwie rozciąga się muzyczna opowieść, pełna pieśni, splatająca w sobie historię kilku dusz przybyłych do naszego świata.
Scena - miejsce święte dla aktorów, na czas widowiska staje się miejscem rytuału, pełnym ceremonialnych przedmiotów, jedzenia i napojów potrzebnych do tego, aby uczta między żywymi i umarłymi mogła się odbyć. Najważniejsze w całym obrzędzie jest światło świec, które jak latarnia morska dla dusz wskazuje drogę podróżnikom z zaświatów do miejsca spotkania.
W tym widowisku aktorzy stają się guślarzami dziadów, każdy z nich jest medium, które udostępnia swoje ciało i głos, aby dać przemówić duchom zmarłych. A może jest odwrotnie? Może to historie zmarłych dają powód żywym do mówienia?
Spektakl stworzyli Ekaterina Sharapova, Przemysław Mrowiński, Tomasz Tyczyński, Bartosz Kumor, Krystian Basiński, Joanna Jakubczak, Justyna Sadczuk, Weronika Superson, Anna Mou Burzak, Karolina Kaszlikowska, Daniel Grabowski, Kamil Żarek, Milena Mnich, Klaudia Klauzińska, Aleksandra Klimek, członkowie Teatru Imperialnego działającego w Akademickim Centrum Kultury UMCS Chatka Żaka.

Czytelnia Dramatu „Brak sensu, Aniołek, Żyrafa i stołek"
„Jeżeli komukolwiek może się coś złego przytrafić, to właśnie jej się przytrafi, taki urok żyrafi" obwieszcza wesoło Kameleon. Żyrafa jest pechowa, odkąd pamięta, a zwierzęta całej Afryki chowają się przed nią, aby nie ściągnąć na siebie jakiejś ałajćki lub większego niedajszef nieszczęścia. Pewnego dnia jednak stanie się coś nieoczekiwanego, co sprawi, że Żyrafa spotka wyjątkowych kompanów, dla których nie będzie kulą u nogi. Razem wyruszą na pewną wyprawę... Wesoła i mądra opowieść o przyjaźni i poszukiwaniu sensu w życiu. Spektakl od 3 do 93 roku życia... W drogę!
Każdemu przypisany jest jakiś sens, tylko nie każdy go odnajduje.
- Marta Guśniowska – autorka tekstu
reżyseria: Daniel Adamczyk; obsada: Anna Dudziak-Klempka, Ewelina Kamińska / Magda Stec -Turowicz,
Justyna Kazek, Dariusz Jeż, Marcin Mrowca, Jan Tuźnik; scenografia: Daniel Adamczyk, Celestyna Kostrubiec;
oprawa muzyczna: Marcin Mrowca; światło: Krzysztof „Brzydal" Cybula; wykonanie scenografii: PiotrWodzyński; produkcja: Aleksandra Kuczyńska-Zonik

Teatr H Ch. Andersena „Dziób w dziób"
Historia porusza bardzo aktualne tematy budowania poczucia wspólnoty, miejsca dla inności w grupie i konfliktu wartości. Opowieść toczy się wokół przygód Bandy honorowych gołębi, które walczą z podwórkową kotką Dolores, podejrzewając ją o zjedzenie ich towarzysza Janusza. Plany krzyżuje im pojawienie się wróbla Przemka, który bardzo chciałby dołączyć do Bandy i stać się jednym z gołębi. Jednak czy wróbel może kiedykolwiek zostać gołębiem? Historia porusza bardzo aktualne tematy budowania poczucia wspólnoty, miejsca dla inności w grupie i konfliktu wartości. Wciągająca akcja i komediowy nastrój utworu sprawiają, że jest on przeznaczony dla widzów w różnym wieku. Za inscenizację dramatu odpowiedzialna jest reżyserka Elżbieta Depta, mająca doświadczenie w pracy w teatrach dramatycznych w Warszawie, Bydgoszczy, Gnieźnie i Kielcach, laureatka Nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Za oprawę scenograficzną i wykonanie lalek jest odpowiedzialne młode małżeństwo-tandem artystyczny - Agata Andrusyszyn-Chwastek scenografka nagrodzona główną nagrodą na Festiwalu Nowej Scenografii 2016 oraz Patryk Chwastek artysta malarz, którego prace prezentowane były w galeriach w Polsce i za granicą. Ich pomysł na scenografię polega na stworzeniu jej z rzeczy z recyklingu, zebranych na potrzeby spektaklu.
Na podstawie dramatu Maliny Prześlugi
reżyseria: Elżbieta Depta; scenografia: Agata Andrusyszyn-Chwastek; projekty lalek: Patryk Chwastek; muzyka: Łukasz Maciej Szymborski; obsada: Piotr Bublewicz, Bożena Dragun, Jacek Dragun, Roma Drozdówna, Kacper Kubiec, Bartosz Siwek, Katarzyna Staniewska, Maria Wąsiel; czas trwania: 90 min

Teatr Muzyczny w Lublinie „Nasze przeboje"
Teatr Muzyczny w Lublinie ma ponad 70-letnią tradycję. Podczas koncertu na Placu Litewskim zaprezentuje utwory ze spektakli, które zbudowały jego markę i od kilkunastu lat mają swoją wierną publiczność. Usłyszymy muzykę z takich spektakli jak „Baron cygański", „Księżniczka czardasza" i „Skrzypek na dachu". Dowodem tego, że teatr chce ciągle zaskakiwać swoich widzów i odpowiadać na ich potrzeby są przedstawienia z dwóch ostatnich sezonów: operetka „Kraina uśmiechu", musical „Hallo Szpicbródka" i widowisko muzyczne „Od Opola do San Remo". Publiczność będzie miała również wyjątkową okazję obejrzenia przedpremierowo fragmentów spektakli, na które zaprosimy w nowym sezonie: „Piosenka jest dobra na wszystko" z utworami z Kabaretu Starszych Panów i „Historia tańca", w którym zaprezentujemy taniec z różnych okresów i kręgów kulturowych. Wieczór na Placu Litewskim będzie dowodem na to, że Teatr Muzyczny w Lublinie jest jedyną tego typu instytucją w regionie, prezentującą cały przekrój sztuk scenicznych: od klasycznej operetki przez musical czerpiący z filmu aż po rozrywkę na wysokim poziomie. Pokażemy też, jak ogromny potencjał tkwi w tancerzach naszego baletu, którzy po latach przerwy otrzymują już drugi (po „Czajkowskim") autonomiczny spektakl.
Wystąpią soliści, tancerze oraz muzycy Teatru Muzycznego w Lublinie pod kierownictwem Przemysława Fiugajskiego. Koncert poprowadzi Kamila Lendzion – Dyrektor Teatru Muzycznego w Lublinie.

Małgorzata Szumska
Materiał nadesłany
15 września 2020

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia