Przyjaźń mimo wszystko

"Psiakość. musical o zwierzęcej miłości" - reż. Mariola Ordak-Świątkiewicz - Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

Opowieść Marty Guśniowskiej o porzuconym w lesie kundlu, który szuka pomocy wśród dzikich zwierząt uczy zaufania i przyjaźni najmłodszych widzów. Co więcej uderza w ważny problem społeczny pozostawiania domowych milusińskich na pastwę losu z dala od miast i innych ludzi. Całość opowiedziana w prosty, wymowny i przyjemny sposób tworzy muzyczne widowisko, które z powodzeniem trafia do najmłodszej publiczności Opolskiego Teatru Lalki i Aktora.

Psiakość, główny bohater opowieści jest wiernym i oddanym swojemu Panu kundelkiem. Niestety jego lojalność i zaangażowanie w przyjaźń nie zostaje doceniona przez nową partnerkę właściciela, czego efektem jest wywiezienie pieska poza miasto. Zanim bohater zda sobie jednak z tego sprawę (na początku myśli, że zgubił się w trakcie zbierania grzybów), szybko poznaje mieszkańców lasu czyli dzika, szalonego lisa, gapowatego misia, sowę mądrą głowę oraz Wilczkę – marzycielkę, która chce poznać świat. Psiakość choć z powodzeniem odnajduje się w tym towarzystwie, nadal tęskni za swoim przyjacielem – w końcu nie wierzy, że mógłby go porzucić. Postanawia więc wyruszyć w podróż i odnaleźć swój dom. Z pomocą przychodzi mu wspomniana wcześniej Wilczka, która dzięki tej podróży chce coś zmienić w swoim, nudnym leśnym życiu, przy okazji zaspokajając ukrywaną samotność. Wyprawie zwierząt towarzyszą przeróżne przygody. Po drodze spotykają między innymi zabawnego zaskrońca, zakochanego w sobie koguta „debeściaka", bobra leniucha oraz napaloną żabę, która swym seksapilem kusi kundelka, jednocześnie budząc zazdrość w Wilczce. Gdy pełna zawirowań podróż doprowadza milusińskich do celu, sprawy stają się jeszcze trudniejsze. Na ich drodze staje miejski gang szczurów, który ostatecznie zostaje pokonany siłą przyjaźni bohaterów. Całość choć nie kończy się upragnionym powrotem do domu wnosi w życie zwierząt coś o wiele cenniejszego.

Reżyserka spektaklu Mariola Ordak-Świątkiewicz na kanwie bajki Guśniowskiej tworzy świat prosty i przyjazny. Gdzie mimo wielu potknięć i problemów bohaterowie cenią sobie każdą chwilę spędzoną razem. Choć nie zdają sobie z tego sprawy, rodzi się między nimi bardzo silne uczucie. Samotność, która im doskwiera popycha ich w sidła przyjaźni, bez względu na ich cele. Bajka uczy tego, jak ważna w życiu jest bliskość innych osób, wzajemne zaufanie i możliwość polegania na kimś bliskim. Historia bohaterów przypomina, że w życiu często możemy spotykać na swej drodze kłody, które ciężko będzie nam przekroczyć bez pomocy innych. Wszystkie te wartości przekazane są w prosty i wymowny sposób, co jest bardzo ważne, jeśli chodzi o teatr skierowany do najmłodszych widzów.

Starannie zbudowana scenografia jest bardzko praktyczna. Mimo tego, iż tło historii dość szybko się zmienia rozwiązania wprowadzone na scenę zapewniają ciągłość wydarzeń. Ustawiony na środku ruchomy pociąg symbolizujący podróż, wraz z biegiem wydarzeń zmienia się w kurnik pełen zwariowanych kur lub jezioro, które napotykają na swojej drodze bohaterowie. Za pomocą pracy świateł i wprowadzanych kolejno rekwizytów publiczność przemierza drogę pełną przygód towarzysząc zwierzakom. Dodatkowo ciekawym rozwiązaniem wydaje się być wielki ekran ustawiony z tyłu sceny, na którym widzowie mają okazje oglądać starannie wykonane animacje, z udziałem bohaterów. Filmy te stanowią perełkę spektaklu, szczególnie dla osób dorosłych.

Dużą zaletą przedstawienia jest także znakomity i zgrany zespół aktorski. Kukły przypominające do złudzenia postacie z Ulicy Sezamkowej są nie tylko przedłużeniem rąk aktorów, ale swoistym uzupełnieniem ich kreacji. Aktorzy nie chowają się w ich cieniu, udając zwierzęta lecz swoją grą nadają im dodatkowych cech. Ponadto kolejnym atutem są utwory, które wykonują wprowadzając na scenę odrobinę romantyzmu i melodyjności. Całość stanowi dobrą propozycję dla najmłodszych widzów, z której dzieciaki nie tylko wyjdą rozbawione i pełne dobrej energii, ale także z wiedzą na temat najważniejszych w życiu wartości.

Katarzyna Majewska
Dziennik Teatralny Opole
28 grudnia 2012

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...