Relacja z dnia piątego festiwalu

II Festiwal Transatlantyk

Piąty dzień Transatlantyk Festival Poznań upłynął pod znakiem konkursu Transatlantyk Instant Composition Contest, na którym młodzi kompozytorzy prezentowali umiejętności improwizacji do obrazu i… odporność na stres. Gorąco było także w Multikinie 51 – większość wieczornych seansów była wyprzedana do ostatniego miejsca.

Konkurs dla młodych pianistów był wydarzeniem szczególnym... i unikatowym, bo podobnym konkursem nie może pochwalić się żaden festiwal na świecie. W tym roku w zmaganiach wzięło udział dziewiętnastu mężczyzn i dwie kobiety. Każdy występ dostarczył niebywałych emocji. Uczestnicy prześcigali się w pomysłach muzycznych - niektórzy uciekali do stosowania efektów rytmicznych. Wielu z nich improwizowało do filmu po raz pierwszy w życiu! Wyniki poznamy podczas Gali Zamknięcia Festiwalu. A młodych kompozytorów oceniało jury w składzie: kompozytorzy Marc Marder, Leszek Możdżer i Dave Porter, dyrektor muzyczny festiwalu Sundance Peter Golub oraz producent Zachary Matz.

Znakomici goście odwiedzili wczoraj Centrum Kultury Zamek z okazji warsztatów Master Classes i paneli dyskusyjnych. Specjalista od miksowania dźwięku, trzykrotny laureat Oscara David MacMillan omawiał konkretne sytuacje na planie zdjęciowym, w których nagrywanie dźwięku może przysparzać kłopotów. Wśród nich były m.in. sceny kręcone w jadącym samochodzie, czy takie, gdzie dźwięk trzeba było zarejestrować w hałaśliwym otoczeniu. Zaproponowane rozwiązania pochodziły z filmów, przy których zaangażowany był on sam. Były to m.in. "Speed: niebezpieczna szybkość", "Urodzeni mordercy" i "Apollo 13".

Tomasz Kowalczyk z Alvernia Studios zaczął swoje spotkanie od przybliżenia, czym się zajmuje studio, które reprezentuje, po czym wyjaśnił czym jest motion capture oraz omówił zasady jego działania.

Spotkanie z dwoma braćmi: Jackiem Borcuchem (reżyserem) i Danielem Bloomem (kompozytorem) w całości opierało się na relacji twórców z publicznością. Goście postanowili, że reszta uczestników powinna współtworzyć to spotkanie, dlatego odbyło się ono w formie swobodnej wymiany zdań. To był strzał w dziesiątkę, gdyż pytań było naprawdę wiele, a poruszane tematy dotyczyły nie tylko współpracy reżysera z kompozytorem, ale oscylowały wokół wszystkiego, co związane jest z filmem i jego tworzeniem. Mogliśmy dowiedzieć się m.in. o tym, jak polski romantyzm i Leśmian inspirują Daniela Blooma, jak Jacek Borcuch tworzy dialogi do swych filmów, dlaczego Daniel woli, gdy reżyser, dla którego pisze, ma dobry słuch i zna się na muzyce oraz jak braterska relacja wpływa na ich współpracę.

Jacek Szymczak i Robert Woźniak zaprezentowali rewolucyjne rozwiązania w świecie filmowania cyfrowego - canonowski system Cinema EOS, który oferuje niewielkich rozmiarów i wielkość sprzęt, zapewniający imponującą jakość nagrań. W czasie prezentacji można było zobaczyć imponujący film w slow motion, zrealizowany przy wykorzystaniu innowacyjnych lamp LEDowych.

Jak dotrzeć z naszymi filmowymi marzeniami do publiczności kinowej? Film "Pan Krowa" ("The Moo Man") zrealizowany i sfinansowany przez Andy Heathcote'a i Heike Bachelier jest tego znakomitym przykładem. Na wtorkowych warsztatach twórcy opowiadali uczestnikom o tym, jak doszło do premiery dokumentu na festiwalu Sundance, wydania DVD oraz dystrybucji na Wyspach Brytyjskich. Zachęcali także do zbierania funduszy poprzez platformę Kickstarter, która umożliwiła realizację ich artystycznych marzeń.

Stephen Hook, ekofarmer i bohater filmu "Pan Krowa" oraz Jeremy Seifert, reżyser dokumentu "GMO/OMG" w czasie panelu dyskusyjnego opowiedzieli o kontrowersjach związanych z działaniami wielkich korporacji spożywczych. Wniosek spotkania był przewrotny: wielkie firmy, choć twierdzą że są w stanie rozwiązać problem głodu na świecie, w istocie stosują zbyt drogie metody wytwarzania pożywienia, by do tego dokonać. Czy w przyszłości czeka nas powrót do małych, rodzinnych farm?

Odbywający się w Kinie Łóżkowym wykład Jarosława Kuźniara miał charakter swobodnej wymiany myśli między prowadzącym a przybyłymi uczestnikami. Dziennikarz był zainteresowany opinią słuchaczy na temat współczesnych mediów oraz roli, jaką odgrywają w ich życiu. Sam opowiadał wiele o swojej
fascynacji nowymi mediami z Twitterem na czele.

Sporo działo się także w Multikinie 51 – rzadko zdarza się, żeby pokazy w dni powszednie przyciągały na sale tylu widzów. Tymczasem ponad połowa wieczornych seansów była wyprzedana do ostatniego miejsca! Miejsc zabrakło m.in. na „Pozycji dziecka", „Gangsterze", „Panu Krowie", „Na własne ryzyko", „Where the trail ends"... W pokazie filmu „Betty i Coretta" wzięli udział twórcy obrazu: scenarzysta Shem Bitterman i producent Larry Sanitsky. Obaj panowie porozmawiali po seansie z widzami, którzy pytali ich m.in. o to, co zafascynowało ich w postaciach głównych bohaterek filmu, Betty Shabazz i Coretcie King – wdowach po Malcolmie X i Martinie Lutherze Kingu.

Czwarta podróż przez Kino Kulinarne odbyła się pod przewodnictwem Jeremy'ego Seiferta – autora filmu GMO/OMG, który przemierzył Stany Zjednoczone w poszukiwaniu odpowiedzi na to, czym właściwie jest Żywność Genetycznie Modyfikowana. Wyjątkową kolację przygotował Tomasz Trąbski – jeden z 50 najlepszych szefów kuchni w Polsce, szef kuchni Concordia Taste Restaurant w Poznaniu.

Mobilne Kino ŠKODA zagościło na Grunwaldzie gromadząc znów liczną publiczność, która wyjątkowo polubiła ten cykl filmowy

Festiwalowy wtorek zakończyły pokazy w Kinie Łóżkowym (m.in. nominowany do Oscara „Kochanek królowej") oraz impreza Silent Disco w Klubie Festiwalowym.

(-)
Materiał Festiwalu
9 sierpnia 2013

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia