Relacja z trzeciego dnia

38. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi

Od poniedziałku trwa wielkie święto szkół teatralnych. Niby w Łodzi, ale nie ukrywajmy – w sieci. Jednak zainteresowania nie brakuje. Widać w przestrzeni internetu zaciekłe dyskusje, udostępnienia recenzji i wydarzeń oraz ciekawość, co wydarzy się dalej.

W środę 25 listopada swoje pięć minut miała Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie. Na stronie festiwalu, przez całą dobę, można było obejrzeć spektakl – „Święta Joanna". Tego dnia w programie widniał również spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego specjalności wokalno-aktorskiej - „Wood, czyli...Nieznośna lekkość mikrofonu" w reżyserii Anny Radwan. To historia piątki młodych aktorów, którzy walczą o swoje marzenia z niezwykle zawziętą na nich rzeczywistością. Próbując postawić się na ich miejscu - to mało optymistyczne spojrzenie na czekającą ich przyszłość. Jednak spektakl nie został tego dnia udostępniony ze względu na brak zgody właścicieli praw autorskich do piosenek, które były nierozerwalną tkanką tego muzycznego show. Pozostaje czekać na otwarcie teatrów, by móc zobaczyć to wszystko na żywo. Jak widać problemy młodych artystów „na fali".

„Święta Joanna" w reżyserii Moniki Strzępki to spektakl, obok którego nie można przejść obojętnie. Akcja jest połączeniem dwóch rzeczywistości tej współczesnej i czasów, w których żyła Joanna d'Arc. W rolę głównej bohaterki wcielają się kolejno aktorki, by pokazać, że wszyscy jesteśmy „Joannami" i walczymy o coś wbrew wszystkiemu. Każdego dnia, ktoś płonie na stosie: nienawiści, dyskryminacji i niezrozumienia, a świat trawi się w ogniu, który wykrzesał człowiek. W spektaklu wykorzystano archaiczne tłumaczenie tekstu w połączeniu ze współczesnym językiem. Jest to dosyć nietypowe rozwiązanie, które miało uświadomić, że ludzka moralność nie za bardzo zmieniła się z biegiem czasu.

Ostatni podpunkt w programie dnia to klub festiwalowy online, czyli rozmowy, które rozwiewają wątpliwości, albo wręcz przeciwnie - doprowadzają do zadawania sobie kolejnych pytań. W środowy wieczór nie było inaczej. Z głową, w której wszystko się jeszcze kotłowało, punktualnie o godzinie dwudziestej, wzięłam udział w transmisji z dyskusji. W rozmowie wzięli udział reprezentanci obydwu spektakli, dzięki temu widzowie mogli dowiedzieć się jak wyglądała praca przy produkcji wokalno-aktorskiej, której retransmisji niestety zabrakło. Podczas rozmowy padło wiele dosyć szczegółowych pytań o współpracę z reżyserem oraz o indywidualne podejścia do tematu spektaklu i roli.

Maria Krawczyk
Dziennik Teatralny Łódź
26 listopada 2020

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...