Reminiscencje, czyli teatralny demontaż

35. Krakowskie Reminiscencje Teatralne

W czwartek rozpoczynają się 35. Krakowskie Reminiscencje Teatralne - w programie pięć przedstawień, filmy, koncert, dyskusje.

Hasło tegorocznej edycji brzmi "Demontaż utopii". Chodzi nie tylko o zbiorowe utopie, jak komunizm - któremu będzie się przyglądać niemiecki zespół Rimini Protokoll w przedstawieniu "Karol Marks. Kapitał tom I" - ale i o utopie o węższym zasięgu, indywidualne.

Alvis Hermanis i jego aktorzy z ryskiego Jaunais Rigas Teatris w spektaklu bez słów "Soud of Silence" (podtytuł: "Koncert Simona i Garfunkela, który nie odbył się w Rydze w 1968 roku") opowiedzą o latach 60. w prowincjonalnej Rydze. Pippo Delbono w spektaklu "La Rabbia" odwołuje się do twórczości i osobowości Piera Paola Pasoliniego, a zwłaszcza jego wizji sztuki i aktorstwa, rozumianego jako zawód wymagający gotowości do ekstremalnego zaangażowania.

W czwartek będzie można obejrzeć filmy autorstwa Rimini Protokoll ("Kampania wyborcza Wallenstein") i Pippo Delbono ("Strach"), a w piątek - wykład performatywny przygotowany przez Pawła Mościckiego i Igora Stokfiszewskiego z "Krytyki Politycznej" na temat relacji między pracą, płacą, stylem życia i światopoglądem. Towarzyszyć mu będzie pokaz filmów Artura Żmijewskiego.

W niedzielę pokazane zostaną dwa spektakle polskie - "V(F) ICD-10. Transformacje" Artura Pałygi w reżyserii Pawła Łysaka oraz "Małe narracje" Wojtka Ziemilskiego. Bohaterami sztuki Pałygi są ludzie upośledzeni, a tematem - polska transformacja ustrojowa. Ziemilski opowiada o ujawnionej niedawno sprawie współpracy jego dziadka, Wojciecha Dzieduszyckiego, z organami bezpieczeństwa PRL-u.

Tomasz Kireńczuk, krytyk teatralny, poleca spektakl "La Rabbia"

"La Rabbia" rozpoczyna monolog, w którym Pippo Delbono daje do zrozumienia, że zadedykowany Pasoliniemu spektakl jest nie tylko hołdem dla jednego z najwybitniejszych artystów włoskich XX w., ale głównie rodzajem wspomnienia epoki Pasoliniego, na którą przypadała młodość artysty. Spektakl złożony z autorskich tekstów Delbono, a także cytatów z Pasoliniego, Rimbauda, Geneta i Chaplina nie jest jednak sentymentalną opowieścią o przeszłości, a raczej wykrzyczanym protestem przeciwko rzeczywistości. Pippo Delbono znany z tego, że w swoich spektaklach odważnie wykorzystuje wątki autobiograficzne (homoseksualizm, tragiczna śmierć kochanka, AIDS), mówi w pierwszej osobie o niezgodzie na otaczającą nas przemoc, ograniczenia wolności osobistej itd. Odnosząc się do postaci Pasoliniego, zadaje też pytanie o granice twórczości, o granice dzielące prawdę życia i prawdę sceny.

Bilety i karnety

Bilety na spektakle zagraniczne - 35 i 45 zł, na pozostałe wydarzenia od 10 do 30 zł. Na filmy wstęp wolny. Karnet - 135 zł. Rezerwacja biletów: bilety@krt-festival.pllub przez www.krt-festival.pl. Sprzedaż biletów w CK Rotunda (ul. Oleandry 1) w godz. 10-13 i 16-19 oraz przed spektaklami.

Program

czwartek
godz. 18 film "Kampania wyborcza Wallenstein" reż. Rimini Protokoll (Rotunda)
godz. 19.00 film "Strach" reż. Pippo Delbono (Rotunda)

piątek
godz. 18 "Krytyka Polityczna" prezentuje: "Praca i płaca" (Rotunda)
godz. 20 Rimini Protokoll "Karol Marks: Kapitał, tom I" (Rotunda)
Po spektaklu spotkanie z artystami, prowadzenie: Roman Pawłowski
godz. 23 koncert zespołu Napszykłat (Rotunda)

sobota
godz. 18 Jaunais Rigas Teatris "Sound of Silence", reż. Alvis Hermanis (Łaźnia Nowa)
Po spektaklu spotkanie z artystami, prowadzenie: Anna R. Burzyńska

niedziela
godz. 16 Teatr Studio "Mała narracja" reż. Wojtek Ziemilski (PWST)
godz. 17 Teatr Polski w Bydgoszczy "V (F) ICD-10. Transformacje", reż. Paweł Łysak (Hala Sokoła)
godz. 19 Compagnia Pippo Delbono "La Rabbia" (Wściekłość) reż. Pippo Delbono (Rotunda)
Po spektaklu spotkanie z artystami, prowadzenie: Tomasz Kireńczuk

Joanna Targoń
Gazeta Wyborcza Kraków
20 kwietnia 2010

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia