Rozśpiewaj się nad morzem

Sopockie spotkania z pieśnią w Off de Bicz

Od stycznia do marca 2011 roku podczas sesji weekendowych (sobota, niedziela) w Sopockiej Scenie Off de Bicz odbędą się wyjątkowe Warsztaty Głosowe z cenionymi w Polsce mistrzami pieśni

Już w najbliższy wekend (14-16 stycznia) odbędą się „Warsztaty śpiewu tradycyjnego”. Spotkanie poprowadzi Ewa Grochowska – śpiewaczka, nauczycielka śpiewu tradycyjnego, skrzypaczka; wykładowca Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej w Lublinie (przy Fundacji „Muzyka Kresów”), Stypendystka MKiDN w 2006 r., swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem wybitnych specjalistów z Polski i Europy Środkowo – Wschodniej (m.in. Monika Mamińska, Swietłana Własowa, Swietłana Buckaja, Tatiana Sopiłka). Współtwórczyni Kapeli Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej.

Warsztaty śpiewu tradycyjnego z elementami emisji i higieny głosu to warsztaty obejmujące pracę nad emisją głosu i ekspresją głosowo – muzyczną oraz naukę techniki śpiewu otwartym głosem. Oparte są na materiale muzycznym zebranym przeze mnie w czasie badań terenowych i spotkań z wiejskimi śpiewakami, a także na materiałach archiwalnych z lat 50 – tych XX wieku. Istotny jest dla mnie fakt bezpośredniego przekazu, który pozwala nie tylko na nauczenie się wariantów tekstów i melodii ale przede wszystkim na obserwację społecznego i (na ile to możliwe) obrzędowego kontekstu funkcjonowania tych pieśni. W trakcie spotkania ze śpiewakami mamy możliwość zaobserwowania, w jaki sposób przystępują oni do śpiewania: czy wymaga to szczególnego przygotowania i  „nastrojenia się” - jak często mówią sami śpiewacy – na określony rodzaj pieśni w zależności od jej funkcji i gatunku, jaki reprezentuje, czy po prostu człowiek „staje i śpiewa.”

W jaki sposób gospodarować oddechem? Jaka postawa ciała pomaga w pełnym energii, donośnym, dynamicznym śpiewie? Podczas wspólnej pracy, oprócz uczenia się pieśni obrzędowych i lirycznych, pochodzących z różnych regionów Polski (przede wszystkim z Polski centralnej, którą najwięcej się zajmuję, oraz Kurpiów i Lubelszczyzny) będziemy się starać odpowiedzieć na te pytania, wykonując także ćwiczenia poświęcone technice śpiewu i emisji głosu charakterystycznej dla maniery śpiewu “otwartym głosem”, który oprócz walorów funkcjonalnych i estetycznych (mocny, głośny, nasycony dźwięk) ma jeszcze w dzisiejszych czasach znaczenie „magiczne” - obrzędowe. Jest to szczególnie istotne w przypadku obrzędu wesela, do dziś zachowanego w indywidualnej i wspólnej pamięci społeczności wiejskich. Często zdarza się, że wybrane elementy tradycyjnego obrzędu weselnego w nieco zmienionej formie są praktykowane do dziś. Pieśń jest podstawowym składnikiem wesela, rozpoczyna go i kończy, zwraca uwagę na najważniejsze momenty akcji obrzędowej, komentuje i opisuje sytuacje i ludzi biorących udział w spotkaniu, obrzędzie, zabawie. W trakcie pracy będziemy uczyć się wybranych lokalnych stylów i manier wykonawczych, opierając się na konkretnym repertuarze pieśniowym, który zostanie uzgodniony z uczestniczkami.

Swoje umiejętności w tym zakresie doskonalę od roku 1999. Rozpoczynałam pracę pod kierunkiem wybitnych specjalistów (folklorystów i etnomuzykologów) z Polski i Europy Środkowo – Wschodniej (m.in. Monika Mamińska (Lublin), Swietłana Własowa (Moskwa), Swietłana Buckaja (Mińsk), Tatiana Sopiłka (Kijów).

Najcenniejsze jednak są dla mnie doświadczenia zdobywane od ponad 9 lat podczas nauki u najlepszych „nauczycieli” tego stylu, czyli wiejskich śpiewaczek tradycyjnych w Polsce (Mazowsze, Lubelszczyzna) i na Ukrainie (Polesie Równieńskie).

Ewa Grochowska - obecnie współpracuje z Fundacją "Muzyka Kresów" z Lublina przy realizacji programu "Pamięć Tradycji - Suwalszczyzna", prowadząc badania terenowe. Bierze udział w kilku projektach związanych z wokalną i instrumentalną muzyką tradycyjną. Wykładowca Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej przy Fundacji „Muzyka Kresów” w Lublinie, współpracownik Ośrodka „Rozdroża” i Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej (Lublin) oraz Stowarzyszenia „Tratwa” (Olsztyn), współtwórczyni Kapeli Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej. Absolwentka filozofii UMCS w Lublinie, gdzie  doktoryzowała się z mesjanizmu żydowskiego. To drugi, obok kultury tradycyjnej, ważny obszar jej zainteresowań badawczych i osobistych fascynacji. W "Gadkach" publikowała teksty poświęcone tradycji żydowskiej i muzyce klezmerskiej. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2006 roku.

Sesja weekendowa: piątek: 18.00 - 21.00, sobota i niedziela: 12 - 15 i 18 - 20/21
Ilość uczestników: max. 7 os., Koszt: 120zł
Warunki uczestnictwa: Umiejętność odtwarzania podawanych dźwięków, kolejność zgłoszenia oraz wpłata zaliczki (70zł) w siedzibie Sopockiej Sceny Off de BICZ (Teatr na Plaży), al. Mamuszki 2, Sopot

(-)
Materiały Teatru
10 stycznia 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...