Skąpiec w czasach kryzysu

"Skąpiec" - reż. Marián Pecko - Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

Pieniądze czy uczucia? Co ma większą wartość dla Harpagona, tytułowego skąpca z Molierowskiej komedii? Odpowiedź znajdziemy w tarnowskiej inscenizacji sztuki "Skąpiec", którą przygotowuje słowacki reżyser Marián Pecko. Premiera już 6 kwietnia.

"Skąpiec" Moliera to chyba jedna z bardziej znanych francuskich komedii. Wystawiono ją po raz pierwszy we wrześniu 1668 roku, a w roli Harpagona - głównego bohatera, wystąpił sam Molier.

Kim jest Harpagon? Pogodnym staruszkiem przyzwyczajonym do oszczędzania? A może bezwzględnym lichwiarzem i okrutnikiem, który życie i szczęście swoich najbliższych podporządkowuje wymiarowi materialnemu? Co ma dla niego większą wartość - pieniądze czy uczucia?

Harpagon jest ojcem dwójki dzieci - Elizy i Kleanta. Eliza jest zakochana w biednym Walerym, Kleant - w ubogiej Mariannie. Harpagon ma jednak wobec dzieci pewne plany... Do gry dołączą między innymi stary i bogaty Anzelm, swatka Frozyna, kłamstwa i przede wszystkim pieniądze.

Pieniądze i wszelkie ziemskie bogactwa kuszą wielu nieprzerwanie od wieków, przysłaniając im to, co najważniejsze - bliskich i uczucia, prowadząc do zguby i osamotnienia. Jak odczytywać "Skąpca" w czasach kryzysu, kiedy każdy z nas uwikłany jest w kapitalistyczne zależności, każdy pożąda rzeczy? Z tym zadaniem zmierzyć się musi reżyser Marián Pecko, który przygotowuje tarnowską premierę "Skąpca". Korzysta z tłumaczeń francuskiego tekstu, których przed laty dokonali Józef Narzymski i Tadeusz Boy-Żeleński.

Słowacki reżyser Marián Pecko ma 56 lat. Z teatrem związany jest od 1977 roku, reżyseruje od 1988 r. Nim zajął się reżyserią, pracował jako brygadier sceny, bileter, oświetleniowiec, sprzedawca biletów, aktor i wreszcie dyrektor artystyczny teatru. Pisał też muzykę i teksty do spektakli. Jest twórcą między innymi obsypanej nagrodami "Iwony, księżniczki Burgunda" Witolda Gombrowicza, zrealizowanej w 2009 roku w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora. Przygotował ponad sto premier w różnych krajach europejskich; z sukcesami pracuje w teatrze lalkowym, dramatycznym, operze, a jego realizacje nagradzane są na międzynarodowych festiwalach teatralnych.

Beata Stelmach- Kutrzuba
Temi
4 kwietnia 2014

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...