Spektakle, koncert, debaty, warsztaty

43. Warszawskie Spotkania Teatralne

Spektakle, które w minionym sezonie szczególnie zaznaczyły się na teatralnej mapie Polski, a także koncert, debaty, warsztaty oraz Klub Festiwalowy. Oto 43. Warszawskie Spotkania Teatralne w nowej, odświeżonej formule.

Samobójstwo to najczęstsza przyczyna śmierci dzieci w Polsce, częstsza niż choroba nowotworowa czy wypadek komunikacyjny. Blisko 70% nastolatków LGBTQ+ w Polsce myśli o samobójstwie. W 2020 i 21 roku szerokim echem odbiły się reportaże Janusza Schwertnera, który poprzez opowieści o nastoletnich pacjentach i ich rodzicach, uwikłanych w system dziecięcej opieki psychiatrycznej, wstrząsnął opinią publiczną. To właśnie te materiały, poszerzone o własną pracę dokumentalną, stanowiły punkt wyjścia do tworzenia spektaklu. Jest on próbą przyjrzenia się temu, w jaki sposób w dzisiejszej Polsce opiekujemy się sobą nawzajem. Pragniemy jasno powiedzieć, że prawo do miłości i samostanowienia należy się każdemu, a troska o tych, którzy wołają o pomoc i akceptację, jest odpowiedzialnością nas wszystkich.

Spektakl powstał we współpracy ze stowarzyszeniem Lambda Szczecin w kwestii reprezentacji osób LGBT+, ekspertkami z dziedziny opieki suicydalnej i psychiatrii dziecięcej, Kołem Gospodyń Wiejskich ze wsi Stobno i studentkami Akademii Sztuki w Szczecinie.

Spektakl od 16. roku życia.

Spektakl zawiera sceny nagości, zaburzeń odżywiania i samookaleczania. Jeśli masz myśli samobójcze lub jesteś w kryzysie suicydalnym – zadzwoń pod numer 116 111.
W spektaklu używane są światła stroboskopowe.
„Minuta w ciemności", scen. i reż. Ewa Galica
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie

Punktem wyjścia do stworzenia spektaklu było hasło: posthumanizm. Kluczowa dla tej idei wydała się twórczyniom przedstawienia próba zdefiniowania nowej praktycznej etyki, która obejmie nie tylko człowieka, ale także inne byty: zwierzęta, insekty, wirusy etc. To historia o spotkaniu dwóch gatunków – Człowieka Rozumnego i Żuka Grabarza. Ewa chce pochować swojego męża Adama. Trafia do zakładu pogrzebowego i ku własnemu zaskoczeniu odkrywa, że jest on prowadzony przez... parę Żuków.

„Dodzwoniłeś się do domu pogrzebowego Dzieli Nas Tylko Czas. Zajmujemy się kompleksową obsługą pochówków w obrządku wyznaniowym i świeckim. W naszym asortymencie znajdą Państwo...''.

Sprzedaż wejściówek będzie prowadzona w kasie teatru na godzinę przed rozpoczęciem spektaklu. Ich pula jest ograniczona. Nie ma możliwości wcześniejszej rezerwacji wejściówek.

26 maja o godz. 15.30 odbędzie się się debata „Partycypacja, czyli?".

Społeczności, eksperci doświadczenia, reprezentacje lokalne, środowiskowe, pokoleniowe, w końcu – alternatywne i nieskończone performerskie obecności. Partycypacja – w swych różnorodnych przejawach – staje się coraz częściej dla teatrów instytucjonalnych zasileniem twórczym i społecznym, sposobem budowania relacji i otwierania repertuarowych twierdz na nowe uczestnictwo. Jakie są jej potencjały? Przed jakimi wyzwaniami stawia repertuarowe teatry i w jaki sposób rekonfiguruje instytucjonalne przyzwyczajenia? Jak wpływa na strategie twórcze i gdzie lokują się jej pułapki?

O zjawisku partycypacji w polskim teatrze i o jej nurtach porozmawiają: dramaturg Szymon Adamczak i reżyser Wojtek Rodak (twórcy prezentowanego na WST spektaklu "Kolorowe sny"), pedagożka teatru Marta Gosecka oraz Aleksandra Urban i Natalia Cierniak, kuratorki konferencji naukowej "Kto jest za czwartą ścianą? Teatr partycypacyjny" organizowanej w Akademii Teatralnej w Warszawie.

Prowadzenie: Dorota Kowalkowska

Mała Scena

LIVE STREM debaty obejrzeć można na fanpage'u Warszawskich Spotkań Teatralnych

W sobotę, 27 maja w ramach festiwalu będzie można wziąć udział w warsztacie „Ozłocona" prowadzonym przez Iwonę Demko.

W swojej książce „Wagina. Nowa biografia" Naomi Wolf pisała: To, w jaki sposób dana kultura odnosi się do waginy – z szacunkiem czy brakiem szacunku, z czułością czy z niechęcią – stanowi metaforę traktowania kobiet w danym miejscu i czasie.

Na spotkanie wokół Wilgotnej Pani, słynnej rzeźby stojącej w Teatrze Dramatycznym, zaprasza jej autorka, Iwona Demko.

Warsztaty będą się składały z trzech części. Pierwsza część to wykład dotyczący postrzegania kobiecych narządów płciowych w historii, począwszy od czasów prehistorycznych do współczesności. Druga część to performatywne wypowiedzi osobiste, natomiast ostatnia część będzie działaniem skupionym na wspólnym ozłoceniu wulwy.

Spotkajmy się w galerii Teatru Dramatycznego, gdzie stoi posąg Wilgotnej Pani
Uwaga: liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Zapisy przyjmujemy pod adresem: klubfestiwalowy@warszawskie.org

O godz. 21.00 organizatorzy zapraszają na spektakl Teatru Współczesnego w Szczecinie - „Dotyk za dotyk. Dansing" wg koncepcji i w choreografii Katarzyny Sikory.

Wyobraź sobie, że jesteś na dansingu... Co przyciąga Twoją uwagę? Co Cię onieśmiela? Co zawstydza? Co motywuje i skłania do dotknięcia drugiej osoby?

Ukradkowe spojrzenia i mrugnięcia, popisy taneczne i gry towarzyskie, piosenki o miłości, flirt i żart. Znajdzie się tu też miejsce na melancholię.

Chcemy przywrócić ideę „tańca w parach" – bezpośrednią relację i patrzenie sobie w oczy. Wspólny taniec, współodczuwanie i współgranie stanowią dla nas podstawę tego wydarzenia. Czy uda nam się stworzyć „wspólnotę jednego wieczoru"?

Zapraszamy na międzypokoleniową odsłonę dansingu w teatrze. Zawirujmy w tanecznym uścisku, niech podłoga zadrży, niech zabłysną reflektory, a parkiet zapłonie ogniem naszych ciał. Niech żyje bal! Idąc za myślą Erin Manning: „Dotyk wywołuje wydarzenie, dotyk tworzy zdarzenie". Zatańczymy?

Foyer Dużej Sceny

Czas trwania: 1 h 30 min (bez przerwy)

Sprzedaż wejściówek będzie prowadzona w kasie teatru na godzinę przed rozpoczęciem spektaklu. Ich pula jest ograniczona. Nie ma możliwości wcześniejszej rezerwacji wejściówek.

Bezpośrednio po szczecińskim spektaklu w Kulturalnej odbędzie się dj set „Dansing u Zamilskiej". Wstęp wolny.

ZAMILSKA - na co dzień producentka muzyki elektronicznej, przez jeden wieczór przejmie dowodzenie parkietem jako najgorszy wodzirej nieokiełznanej imprezy. Zero DJ'skich umiejętności, maksimum znajomości waszych muzycznych guilty pleasure. W zestawie między innymi: Rihanna, MIA, biedatechno, dziki rave, TikTokowe hity i cringowe piosenki. Wszystko to, czego słuchacie po kryjomu na domówkach i kasujecie z historii wyszukiwań. Spełnienie waszych najdzikszych instynktów. Dwie godziny najgorszego DJ'setu, który przejdzie do historii.

28 maja, w niedzielę, będzie można zobaczyć spektakl „Śmierć Jana Pawła II" w reż. Jakuba Skrzywanka z Teatru Polskiego w Poznaniu.

2 kwietnia 2005 roku o 21.37 papieski lekarz Renato Buzzonetti stwierdził zgon Jana Pawła II. W jednej chwili całe życie społeczne i kulturalne stanęło w miejscu. Spektakl jest oparty na dokumentacji medycznej i wspomnieniach najbliższych współpracowników, w tym S. Dziwisza i M. Mokrzyckiego. Inspiracją jest m.in.: film Alberta Serry Śmierć Ludwika XIV. Przyglądamy się ostatnim chwilom życia Karola Wojtyły i pytamy: czy wobec śmierci i choroby jesteśmy równi?, gdzie jest granica w ukazywaniu choroby i cierpienia? czym się ona staje, kiedy wszystko to co prywatne, staje się publicznym? Są to szczególnie ważne pytania w społeczeństwie, które wciąż nie pogodziło się ze śmiercią Jana Pawła II – tego być może ostatniego Boga na ziemi.

Czas trwania spektaklu: 2h (bez przerwy)

Sprzedaż wejściówek będzie prowadzona w kasie teatru na godzinę przed rozpoczęciem spektaklu. Ich pula jest ograniczona. Nie ma możliwości wcześniejszej rezerwacji wejściówek.

28 maja o godz. 16.00 i 19.30

Duża Scena

Spektakl od 16. roku życia.

Spektakl zawiera sceny, które w sposób naturalistyczny ukazują chorobę i umieranie. U niektórych widzów i widzek sceny te mogą wywołać trudne emocje.

Po spektaklu granym o g. 19.30 w foyer Dużej Sceny odbędzie się spotkanie z twórcami. Spotkanie poprowadzi Jan Czapliński.

W ramach Klubu festiwalowego można wziąć udział w wydarzeniu „Miś Jogi" - praktyka jogi z Michałem Buszewiczem.

Reżyser, dramaturg oraz certyfikowany instruktor jogi Michał Buszewicz zaprasza na niedzielną jogę – spokojną, poranną pracę z własnym oddechem. Poziom zajęć odpowiedni również dla (bardzo) początkujących!

Foyer Dużej Sceny

28 maja, g. 13.00-14.30

Uwaga: liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Zapisy przyjmujemy pod adresem: klubfestiwalowy@warszawskie.org
Więcej informacji, repertuar i bilety dostępne są na stronie festiwalu.
Organizator: Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie
Współorganizator: M.st. Warszawa, STUDIO teatrgaleria
Warszawskie Spotkania Teatralne realizowane są dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy.

(-)
Materiał organizatora
26 maja 2023

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia