Spektakle, koncerty symfoniczne, kameralne i oratoryjne

28. Festiwal Mozartowski w Warszawie

Już za dwa tygodnie rozpocznie się 28. Festiwal Mozartowski w Warszawie. W programie, na który składa się blisko 60 wydarzeń: spektakli operowych, koncertów symfonicznych, kameralnych i oratoryjnych, nie zabraknie spektakli przygotowanych specjalnie z myślą o najmłodszych widzach.

Bez wątpienia o atrakcyjności tegorocznej edycji Festiwalu stanowi lista gwiazd, które znalazły się w programie. Bohaterką Wielkiej Gali Operowej, która zainauguruje Festiwal 16 czerwca (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego), będzie sopranistka Verónica Cangemi. Wraz z barytonem Arturem Jandą oraz Zespołem Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, wykonają słynne mozartowskie arie i duety. Koncert poprowadzi brazylijski dyrygent — Josè Maria Florêncio.

Mało kto wie, że ta dzisiaj uznawana za jeden z najlepszych głosów świata artystka, planowała zostać...wiolonczelistką. To na tym instrumencie Cangemi rozpoczęła muzyczną edukację, a po jej ukończeniu grała w Mendoza Symphony Orchestra. Jednak nagle wszystko zmieniło się jak w filmowym scenariuszu, bowiem po wygraniu Argentina National Singing Competition ostatecznie skupiła się na karierze śpiewaczki. Studiowała w londyńskiej Akademii Królewskiej u Heather Harper. Zdobyła następnie pierwsze nagrody w Concurso Francisco Viñas w Barcelonie oraz w ramach Buenos Aires Mozart Competition. W Europie zadebiutowała w „Armide" Christopha Willibalda Glucka we współpracy z Les Musiciens du Louvre pod dyrekcją samego Marca Minkowskiego. Współpracowała z takimi zespołami jak Les Arts Florissants, Il Giardino Armonico, Freiburg Baroque Orchestra czy dyrygentami jak René Jacobs, William Christie i sir Neville Marriner. Koncertowała w Paryżu (w Radio France, Théâtre des Champs Élysées, Opéra-Comique), w Teatro Comunale we Florencji, Teatro Colón, Vlaamse Opera, Bayerische Staatsoper, Staatsoper Unter den Linden, Teatro Real w Madrycie, a także w Salzburgu, Grazu, Innsbrucku, Lizbonie i wielu innych. Nagrania z jej udziałem zdobyły wiele wyróżnień, m.in. Diapason d'Or i Orpheé d'Or w 1998 za operę „Ariodante" Jerzego Fryderyka Händla zarejestrowaną dla Deutsche Grammophon, jak i Diapason d'Or z 2006 za „Griseldę" Domenico Scarlattiego wydaną przez Naïve. W czasie Gali Operowej otwierającej 28. Festiwal Mozartowski usłyszymy w wykonaniu Argentynki prawdziwe perły – arie i duety z oper „Cosi fan tutte", „Don Giovanni", „Wesele Figara", „Czarodziejski flet", „Idomeneo". Nie zabraknie też mozartowskich uwertur.

Tegoroczny festiwal odwiedzi dwóch skrzypków, którzy od lat podbijają serca melomanów. 4 lipca zagra Charlie Siem (Zamek Królewski). Ma 32 lata i jest jednym z czołowych młodych skrzypków naszych czasów, artystą wszechstronnym, wskazywanym jako przykład wirtuoza XXI wieku. Jest również artystą niezwykle przebojowym, spontanicznością i naturalnością podbijającym serca publiczności. Równolegle z karierą muzyczną prowadzi karierę...modela. Urodzony w Londynie artysta zaczął grać na skrzypcach w wieku trzech lat pod wrażeniem gry Yehudi Menuhina. Wszechstronnie wykształcony absolwent Eton College oraz muzykologii na uniwersytecie w Cambridge, w latach 1998-2004 studiował skrzypce u Izaaka Raszkowskiego w Londynie w Royal College of Music, a od 2004 r. prowadzi go od strony wirtuozowskiego warsztatu i interpretacji inny mistrz wiolinistyki, światowej sławy skrzypek - Shlomo Mintz. Siem wystąpił z najlepszymi na świecie orkiestrami i zespołami kameralnymi, w tym Filharmonią Bergen, Camerata Salzburg, Czeską Orkiestrą Narodową, Israel Philharmonic, London Symphony, Moscow Philharmonic, Oslo Philharmonic, Rotterdam Philharmonic i Royal Philharmonic Orchestra. Współpracował z czołowymi dyrygentami, takimi jak: Charles Dutoit, Edward Gardner, Zubin Mehta, Yannick Nézet-Séguin, Sir Roger Norrington, Libor Pešek i Yuri Simonov.

Natomiast 13 lipca w Bazylice Archikatedralnej św. Jana w Warszawie, zagra Giuliano Carmignola, artysta od lat wpisany w poczet najwybitniejszych wirtuozów naszych czasów. Włoski skrzypek urodził się w Treviso, gdzie jego grający również na skrzypcach ojciec, odkrył i zaczął podsycać pasję muzyczną syna. Paradoksalnie to właśnie w tym mieście również, pół wieku temu rozpoczął się renesans popularności twórczości Vivaldiego. Pierwszy nauczyciel Giuliano w Konserwatorium Weneckim – Luigi Ferro – był solistą w zespole Scuola Veneziana Orchestra, który w 1947 założył Angelo Ephrikian, by wykonywać muzykę Vivaldiego. Następnie Ferro grał w Virtuosi di Roma, w którym to zespole z kolei Carmignola miał zostać solistą w okresie 1970-78, zastępując Ferro również na stanowisku nauczyciela w Wenecji. Kariera Carmignoli rozpoczęła się na dobre w 1973, gdy zdobył nagrodę na międzynarodowym konkursie im. Paganiniego w Genui. Po ukończeniu kursów mistrzowskich u Nathana Milsteina, Franco Gulli i Henryka Szerynga, zaczął wykonywać największe dzieła skrzypcowe XIX i XX wieku pod batutami takich znamienitych dyrygentów jak Claudio Abbado, Eliahu Inbal, Peter Maag i Giuseppe Sinopoli. W jego wykonaniu, między innymi, zabrzmiała włoska premiera Koncertu skrzypcowego Henri Dutilleux. Giuliano Carmignola koncertem w 2001 roku w nowojorskim Lincoln Center podbił serca tamtejszej publiczności i krytyków, a jego interpretacje dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta sprawiły, że stał się częstym goście za Atlantykiem. Pozycję wybitnego znawcy mozartowskiej literatury skrzypcowej ugruntował trzyletnia trasa koncertowa wraz z Claudio Abbado i Orchestra Mozart. Artysta mozartowskie dzieła wykonywał również równolegle z słynną The Academy of Ancient Music. Niezliczone koncerty, wspaniałe albumy, wirtuozowskie interpretacje, w tym również w myśl zasad wykonawstwa historycznie poinformowanego, uczyniły z Carmignoli artystę pożądanego przez menagerów światowych festiwali. Wielu uznaje go za skrzypka kompletnego, pod tym względem najwybitniejszego obecnie wśród wirtuozów tego instrumentu. Carmignola posiada dwa instrumenty: nadzwyczajny Floreno Guidantus z 1739 oraz XVIII-wieczny instrument anonimowego lutnika będący wcześniej w posiadaniu ś.p. Angelo Ephrikiana, który również pochodził z Treviso i odkrywał jedne z pierwszych manuskryptów Vivaldiego, jakie ujrzały światło dzienne po II wojnie światowej.

Festiwal Mozartowski to tradycyjnie liczne prezentacje operowe w teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej. W tym roku zostaną wystawione: „Wesele Figara", „Cosi fan tutte", „Czarodziejski Flet", „Łaskawość Tytusa" i „Uprowadzenie z seraju".

W świątyniach Stolicy rozbrzmiewać będzie mozartowska muzyka oratoryjna: „Requiem", Msza c-moll i Msza koronacyjna. Nie zabraknie również kameralistyki, zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej.

W tym roku, obok 11 lokalizacji w których prezentowana będzie muzyka Mozarta, na festiwalowej mapie pojawia się nowe miejsce - Teatr Scena u zbiegu Krakowskiego Przedmieścia i Placu Zamkowego. Będą tam prezentowane m.in. pozycje adresowane do najmłodszych melomanów, znajdzie się tam również festiwalowy punkt informacyjny.

W czasie Festiwalu nie zabraknie koncertów w duchu wykonawstwa historycznie poinformowanego. Na fortepianie z epoki zagrają Hubert Rutkowski i Sijia Ma (z towarzyszenie MACV – Zamek Królewski w Warszawie 5 lipca), a specjaliści od instrumentów dawnych z Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, wykonają prawdziwą mozartowską perłę – Gran Partitę na instrumenty dęte (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, 30 czerwca). Po tym koncercie odbędzie się we foyer spotkanie z instrumentalistami, w czasie którego będzie można poznać tajniki dawnych instrumentów dętych.

Festiwal zwieńczy Gala finałowa w Teatrze Polskim (14 lipca) z udziałem solistów: Joanny Freszel (sopran), Joanny Moskowicz (sopran), Iryny Zhytynskiej (mezzosopran), Jana Jakuba Monowida (kontratenor), Krystiana Adama Krzeszowiaka (tenor) i Artura Jandy (bas-baryton). Wystąpi też Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, zagra Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, a koncert poprowadzi dyrygent Marcin Sompoliński.

Piotr Iwicki
Materiał Opery
2 czerwca 2018

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...