Spotkajmy się na "Meeting Point"

36. Krakowskie Reminiscencje Teatralne

4 października, dwa dni przed inauguracją 36 Krakowskich Reminiscencji Teatralnych, w Pawilonie Wyspiańskiego odbyła się konferencja prasowa. Organizatorzy i goście specjalni tegorocznej edycji festiwalu omówili, w myśl hasła towarzyszącego przedsięwzięciu, najważniejsze punktu tego przecięcia

Stronę organizacyjną reprezentowały: dyrektor KRT Magda Grudzińska i jego zastępca Anna Lewanowicz, natomiast w gronie uczestników znalazły się takie osobistości, jak: Nini Palavandishvili, kuratorka projektu "Artistic City Trips", Mary Ann DeVlieg – sekretarz generalna grupy IETM, Tom Etchells, współzałożyciela Forced Entartainment, a także Wojtek Ziemilski, reżyser, który na początek festiwalu przygotował premierę „Prologu”. 
Jak twierdzi sam artysta – nie lubi interaktywnego teatru, jednak założenie „Prologu” przewiduje konfrontację z publicznością. Spektakl zostanie odegrany kilkanaście razy w czasie trwania festiwalu, jednorazowo dla około piętnastu osób. Projekt ten został przygotowany w koprodukcji z Teatrem Ochoty z Warszawy.

Specjalnie na potrzeby festiwalu powstała szczególna wystawa: Tim Etchells zaprezentuje publiczności "From Afar/Z oddali”. Ekspozycja jest owocem podróży brata Tima, Marka Etchellsa, do sześciu stolic państw Partnerstwa Wschodniego. Dotyka ona specyfiki każdego z nich, ma za zadanie przybliżyć je do UE.

Nini Palavandishvili omówiła "Artistic City Trips”. Kuratorka z Tbilisi zaprosiła na zwiedzanie grodu Kraka oczami gości zagranicznych. Podczas czterech dni zostanie przeprowadzonych sześć wycieczek.

Mary Ann DeVlieg zaprezentowała ideę IETM – po trzydziestu sezonach działalności grupa po raz pierwszy spotyka się w Polsce. Z tej racji zostały zaplanowane m.in. sesje warsztatowe. W wydarzeniach tych bierze udział ok. 470 uczestników, 15% pochodzi z Polski.

Wyjątkowość tej edycji Krakowskich Reminiscencji Teatralnych polega przede wszystkim na terminie – festiwal, odbywający się zwykle na wiosnę, ma miejsce jesienią. W tym roku jest to nie tylko uczta dla zmysłów. Reminiscencje zostały włączone w program Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, co nadaje całej imprezie wymiar „eventu” politycznego," podniesionego do kwadratu” za sprawą programu Partnerstwa Wschodniego. Dodatkowo, w ramach kongresu sieci IETM (International Network for Contemporary Performing Arts), Kraków gości w tym roku kuratorów i menedżerów sztuk performatywnych. Na festiwalu doświadczyć będzie można wielu odcieni teatru, multikulturowości artystycznej i estetycznej. 
Zatem czekajmy cierpliwie na uroczyste otwarcie festiwalu i spotkajmy się na „Meeting Point”.

Maria Anna Piękoś
Dziennik Teatralny Kraków
6 października 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...