Stare pomysły nie pomogły

"Filozof wiejski" - reż: J. Stokalska - Warszawska Opera Kameralna

"Filozof wiejski" to nowy spektakl, ale przyrządzony według reguł obowiązujących od lat w Warszawskiej Operze Kameralnej.

W innych teatrach szaleje nowoczesność, a tu spektakle mają wdzięk starego bibelotu. Lubimy popatrzeć na takie cacka, ale nawet cenne przedmioty należy czasem oczyścić z kurzu. 

Jitka Stokalska wyreżyserowała "Filozofa wiejskiego" jak wiele innych komedii w WOK. Znów oglądamy popisy mimów, zabawne napisy informujące o miejscu zdarzeń i pojawiające się niespodziewanie na scenie przedmioty, które powinny wywoływać uśmiech widza. Kto pierwszy raz wybierze się do tego teatru, być może obejrzy to z przyjemnością. Stałym bywalcom odebrano jednak element zaskoczenia.

A przecież to XVIII-wieczne dziełko weneckie zasługuje na coś więcej. Baldassare Galuppi należał do czołowych kompozytorów swej epoki. W "Filozofie wiejskim" dał dowody zmysłu teatralnego i inwencji melodycznej. Umiejętnie przeplótł kunsztowne arie postaci stanu wyższego z prostymi piosenkami śpiewanymi przez tytułowego wieśniaka i jego siostrzenicę.

"Filozof wiejski" wyrasta ponad schemat XVIII-wiecznej opery komicznej także dzięki tekstowi Carlo Goldoniego. Tymczasem w przedstawieniu wiele zabawnych sytuacji zostało niewykorzystanych, a postaci zaledwie naszkicowano.

To wina nie tylko reżyserki, ale i wykonawców. Ten rodzaj zabawy teatralnej jest obcy wokalnej młodzieży z WOK, a pokoleniowe różnice wśród aktorów są nazbyt widoczne.

Przedstawienie ratują doświadczeni soliści. Krzysztof Kur za pomocą kilku pomysłów potrafi stworzyć zabawny epizod w roli notariusza. Andrzej Klimczak jak zwykle sprawdza się jako wystrychnięty na dudka podstarzały zalotnik, a Marzanna Rudnicka jako pokojówka Lesbina ma tyle wdzięku, stylowej muzykalności i młodzieńczej witalności, że powinna się tym podzielić z innymi. Także z dyrygentem Tadeuszem Karolakiem. Spektakl z pewnością by na tym zyskał.

Jacek Marczyński
Zycie Warszawy
4 stycznia 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia