Studenckie "być albo nie być"
5. Studencki Ogólnopolski Festiwal Teatralny KontestacjePrzed nami kolejna, piąta już odsłona Studenckiego Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Kontestacje. Poza grupami zaproszonymi po raz pierwszy widzowie będą mieli oka-zję przypomnieć sobie artystów, którzy prezentowali swoje dokonaniajuż podczas pierwszej edycji festiwalu.
Organizatorom Kontestacji po raz kolejny nie zabrakło odwagi i kreatywności w doborze spektakli. Pierwszy dzień, paradoksalnie, zaczniemy od "Odpoczywania". Sztuka w reżyserii Pawła Passiniego powstała ze współpracy dwu formacji - neTTheatre i Chorea Od czasu premiery w 2007 r. zdążyła zdobyć uznanie publiczności i krytyków, którzy docenili zarówno wybór Wyspiańskiego jako głównego jej tematu, jak i nowatorskie podejście do formy przedstawienia. "Odpoczywanie" było bowiem pierwszym spektaklem neTTheatre, który możnabyłooglądać na żywo w internecie.
Bardzo na czasie zaprezentuje się Studencki Teatr Alter z Drohobyczaze spektaklem "Schulzland". Wzwiązku z ostatnią premierą "Nocy wielkiego sezonu" w Teatrze im. Osterwy będzie todoskonałaokazja, by porównać dwie całkowicie odmienne wizje twórczości Schulza. Intrygująco zapowiada się również niecodzienny projekt Teatru Napięcie. Ciekawość budzi sam fakt, że przed wejściem na salę widzowie będą musieli podpisać "oświadczenie zgody". Na co? Za odpowiedź niech wystarczy informacja, iż fonię spektaklu usłyszymy przez słuchawkL.. Poza oryginalną formą podania dźwięku twórcy na całej linii zrezygnowali ze sztuki prostej, łatwej i przyjemnej, biorąc na warsztat tekst Andrzeja Sosnowskiego "Konwój Opera". Ten gęsty od znaczeń utwór, skomponowanym kształt chaotycznego monologu wewnętrznego, nie należy do przystępnych. Pozostaje nam tylko czekać na wyniki tego eksperymentu.
Ecce Homo, teatr będący gościem Kontestacji po raz kolejny, tym razem postara się oczarować nas "Don Juanem" o kpiącym spojrzeniu i ironicznym uśmieszku. Spektakl bezwzględnie obnaża rysy napozornie nieskazitelnym wizerunku współczesnego człowieka, wskazuje palcem jego słabość oraz wyśmiewa przywiązanie do tego, co materialne i doczesne.
Między przedstawieniami o poważnej problematyce lub trudnej wodbio-rze formie widzowie będą mieli możliwość odetchnięcia i artystycznego rozluźnienia. Wystarczy wybrać się na jeden z koncertów granych w ramach festiwalu lub zaangażować się w "Przygody pana Ch. W. de Prącie" Teatrzyku Kukiełkowego Kuby Kaprala.
Lubelski akcent wydarzenia odnajdziemy m. in. w spektaklach Teatru Panopticum i Teatru Bocznego. Warto również zainteresować się warsztatami: "Gra ciała" autorstwa Teatru Wadzenie oraz "Jąkanie kontestacyjne" prowadzonymi przez Pawła Korbusa, związanego ze Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea.
Program Kontestacji z roku na rok zaskakuje świeżościąi umiejętnym unikaniem banału. Z wielu tegorocznych propozycji warto wybrać coś dla siebie. Dodatkowym atutem niech będzie fakt, że choć sztuka wysoka, ceny -studenckie.