Studio Śpiewu Modalnego

Zajęcia „Śpiew modalny. Podróż w dźwięku”

I sesja Studia Śpiewu Modalnego pod nazwą „Śpiew modalny. Podróż w dźwięku” to zaproszenie do współpracy dla wszystkich chcących popracować nad swoim naturalnym głosem oraz pogłębić umiejętności śpiewu modalnego.

Zajęcia odbywać się będą od 4 do 7 czerwca w Studiu Na Grobli. Poprowadzi je Aram Kerovpyan, mistrz śpiewu w ormiańskiej katedrze w Paryżu, który zawitał do Wrocławia, by współtworzyć spektakl „Armine, Sister" wrocławskiego Teatru ZAR. To właśnie podczas realizacji projektu „Armine, Sister" powstał pomysł stworzenia Studia Śpiewu Modalnego. Podstawą pracy Studia są ormiańskie pieśni liturgiczne. Ich nauka rozpoczyna się od śpiewania burdonu oraz interwałów nieujętych w równomiernie temperowanym systemie.

Trening i techniki wokalne śpiewu modalnego wypracowano w latach 2011–2013 podczas warsztatów organizowanych w Instytucie Grotowskiego w ramach seminarium praktycznego VoicEncounters. Obecnie Studio organizuje sesje otwarte dla nowych członków zainteresowanych systematycznym przyswajaniem pieśni i pogłębianiem umiejętności śpiewu modalnego. Poszukiwania Studia skupiają się na pracy wokalnej pomagającej w znalezieniu naturalnego głosu, w którego wydobywanie zaangażowane jest całe ciało oraz pracy modalnej, która zaczyna się od odkrywania naturalnych interwałów, zapomnianych we współczesnym środowisku miejskim. Uczestnicy sesji nauczą się postrzegać melodię w kontekście modalnym, umiejscawiając ją w środowisku dźwiękowym, a nie jako szereg następujących po sobie nut lub motywów. Dzięki temu będą mieli możliwość odkrywania różnych rodzajów interwałów i składających się z nich skal modalnych. W takim kontekście przekazywane będą pieśni o stosunkowo niewielkiej ilości tekstu.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 20 maja 2014 na adres Magdaleny Mądrej: magda@grotowski-institute.art.pl.
Sesja odbywać się będzie w języku angielskim, karta zgłoszenia oraz informacje dotyczące warunków uczestnictwa dostępne są na stronie:
http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1684

Aram Kerovpyan urodził się w Stambule. Doktor muzykologii, jako chłopiec odbył naukę śpiewu liturgicznego w Kościele ormiańskim. Uczył się gry na kanunie i studiował system muzyczny Bliskiego Wschodu u mistrza Saadeddina Öktenaia. W 1977 roku przeprowadził się do Paryża, gdzie całkowicie poświęcił się muzyce, grając z wieloma muzykami z Bliskiego Wschodu. W 1980 roku dołączył do Ensemble de Musique Arménienne, który później zmienił nazwę na Kotchnak. Od tamtej pory głównym obszarem jego badań stała się muzyka ormiańska, szczególnie system modalnych skal pieśni liturgicznych. W 1985 roku założył zespół ormiańskich pieśni liturgicznych Akn. Równolegle z pracą muzyka uczestniczy w konferencjach i seminariach, prowadzi wykłady w Europie i Ameryce Północnej, a także regularnie publikuje artykuły i prace na temat teorii ormiańskiej muzyki modalnej. Od 1990 roku pełni funkcję mistrza śpiewu w ormiańskiej katedrze w Paryżu. Uczestniczy w projekcie Teatru ZAR „Armine, Sister".

(-)
Materiały Instytutu
12 maja 2014

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia