Świat magii i fantazji Wojciecha Jerzego Hasa
"Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia..." - aut. Iwona Grodź - Wydawnictwo Universitas w KrakowieW setną rocznicę urodzin Wojciecha Jerzego Hasa, która to stała się powodem, dla którego Senat RP ustanowił rok 2025 „Rokiem Wojciecha Jerzego Hasa", warto przypomnieć, wydaną pięć lat temu, książkę Iwony Grodź „Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia..." Wydarzeniem inaugurującym tegoroczne obchody było otwarcie wystawy „Has – terytoria czasu i przestrzeni" przygotowanej przez Narodowe Centrum Kultury we współpracy z Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi.
Rok 2025 – Rokiem Wojciecha Jerzego Hasa
Iwona Grodź zaprasza czytelników do „świata magii i fantazji" stworzonego przez Wojciecha Jerzego Hasa, nazywanego „Mistrzem ruchomych obrazów". I warto go poznać.
W Części I „Praobrazy... Kilka uwag o duchowej genealogii Wojciecha Hasa", w Rozdziale „Daleki od świata jak koty. Świat prozy i rysunków Brunona Schulza", spotykamy się z rozważaniami na temat jego rysunków i słów. Wojciech Has zafascynowany był jego twórczością. Czytamy m. in. o tym, jak dorożka stała się wręcz obsesyjnie powracającym motywem, który zadomowił się nie tylko w rysunkach, ale w prozie Schulza. Bardzo ciekawie czyta się o tym, dlaczego dominująca w jego twórczości plastycznej jak i w prozie postać kobiety, ulegająca nieustannym deformacjom i metamorfozom, stała się równie ważna w filmach Wojciecha Jerzego Hasa. I dlaczego plastyczny świat Schulza, pełen zmysłów, zapachów, kształtów, świateł stał się inspiracją dla tego wybitnego reżysera? I dlaczego autorka jeden z podrozdziałów zatytułowała „Has Schulzem podszyty..."? Czy nie po to, by niezwykłą wizualność opowiadań Schulza odkryć w filmach Hasa?
Część II „Białe plamy... kilka uwag o słowach i obrazach" zawiera rozważania po części kontynuujące temat niezwykłej wizualności w filmach Hasa, skupiające się na plastycznym wymiarze obrazu filmowego. Autorka omawia rolę światła, barwy oraz dekoracje wnętrz, z ich architekturą oraz rekwizytami, które były ważnymi elementami świata przedstawionego, budowanego na planie filmowym przez Wojciecha Jerzego Hasa. Podkreśla także wyjątkową malarskość w filmach mistrza, na przykładzie w „Sanatorium pod klepsydrą". Bardzo interesujące dla czytelnika są szczegółowe opisy autorki procesu powstawania tego filmu. Obrazują one przede wszystkim warsztat twórczy reżysera.
„Przyczynki, uzupełnienia, addycje" to tytuł Części III, w której Iwona Grodź pisze m. in. o niezrealizowanym filmie według powieści „Czerwone tarcze" Jarosława Iwaszkiewicza, o pracy nad filmowy scenariuszem. – „Po przeczytaniu powieści, a także scenariusza Hasa, odbiorca ma wrażenie, że zarówno pisarz, jak i reżyser nie mają ambicji zrekonstruowania procesu dziejowego. Pragną natomiast oddać sens owej walki, podróży, wewnętrznych zmagań, wskazując, że tak naprawdę czas nie ma znaczenia" – napisała autorka. Niestety, na skutek ówczesnych realiów PRL-u, cenzura nie dopuściła do realizacji filmu... Wojciech Jerzy Has nie był człowiekiem kompromisów. Dlatego warto tu wspomnieć o tym, że „Sanatorium pod klepsydrą" zostało uznane jako film „sztuka dla sztuki" i wycofane z festiwalu w Cannes. – Wszystkie pomysły, które reżyser chciał zrealizować po roku 1973, również spotykały się z niezrozumieniem" – pisze Iwona Grodź.
Sporo miejsca w tej części zajmuje charakterystyka sylwetki Jerzego Skarżyńskiego, malarza, scenografa filmowego i teatralnego, projektującego scenografię w filmach Hasa. Dopełnieniem jest rozmowa Iwony Grodź z Jerzym Skarżyńskim o jego wyjątkowej, wybitnej sztuce malarskiej i scenograficznej. A przede wszystkim o wieloletniej współpracy obu artystów, w której wiele miejsca zajmuje fascynacja Hasa surrealizmem.
I ostatnia Część „Następcy...?", w której autorka zastanawia się nad wybitnymi mistrzami kina oraz ich następcami, „którzy mogliby się równać z nimi pod względem kunsztu realizatorskiego". W kontekście dzieł Wojciecha Jerzego Hasa, bliskich jego wizji, do najczęściej wymienianych osób należą – Dorota Kędzierzawska (typowy dla Hasa nastrój) i jej film „Diabły, diabły... z roku 1999, cała twórczość Lecha Majewskiego, Sławomir Kryński (filmowe kolaże na bazie wizji Hasa) z filmem „Księga wielkich życzeń" i Małgorzata Szumowska z pierwszymi swoimi filmami.
- „Twórczość filmowa Wojciecha Hasa przywodzi na myśl „osobliwa mozaikę", która jest metaforą odsyłająca do zbioru połączonych ze sobą różnokolorowych kostek, pisze w „Zakończeniu" Iwona Grodź. – W takim podejściu ważne jest podkreślenie bogactwa możliwych inspiracji, nawiązań, kontynuacji natury filozoficznej, kulturowej, literackiej, ikonograficznej czy muzycznej, obecnych w twórczości tego reżysera.
Dla czytelnika rozważania, informacje, wnioski i przemyślenia nad filmami Wojciecha Jerzego Hasa, a przede wszystkim doskonała znajomość jego warsztatu twórczego, umiejętne i jasne skojarzenia, nawiązania do odległych pojęć ze sztuki, różne asocjacje, są niezapomnianą podróżą w świat tego wybitnego twórcy, do którego zaprasza prof. Iwona Grodź. Autorka imponuje w szczegółowej analizie źródeł, z których zrodziła się fascynacja Hasa nadrealizmem. Odsłania niemal wszystkie tajemnice jego pracy nad filmem. Daje czytelnikowi klucz do rozwiązania, odczytania wszystkich symboli zawartych w dziełach Mistrza, uznanego za jednego z najwybitniejszych twórców światowego kina.
__
"Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia..." - Iwona Grodź; Projekt okładki i stron tytułowych – Sepielak; Wydawnictwo – UNIVERSITAS; Rok wydania – 2020; Liczba stron – 368; Format – 150 x 235 mm; Oprawa - miękka ze skrzydełkami; ISBN 978-83-242-3612-1; ISBN E-book 978-83-242-6433-9.