Światy Równoległe Reminiscencji

38. Krakowskie Reminiscencje Teatralne

- Fakt istnienia społeczeństwa zależy od ludzkich działań, a struktury społeczne są ze swej natury zmienne. To, jaką formę przyjmują, wynika z ludzkich zachowań oraz konsekwencji tych wcześniejszych - mówi dyrektor festiwalu, Anna Lewanowicz. -

Podczas tegorocznych Krakowskich Reminiscencji Teatralnych zarysujemy kilka obszarów, w których ujawniają się napięcia pomiędzy siłami organizującymi życie społeczne. Rekompozycja form współistnienia najlepiej widoczna jest w ekstremalnych sytuacjach wojen, rewolucji, katastrof, prowokując do zapytania o warunki konstytuowania się nowych porządków. Jaki wpływ ma na nie jednostkowe działanie? Kto - i co - inicjuje powstawanie grup albo doprowadza do ich rozkładu?"

Temat Przewodni 38. RMNSC.

Światy równoległe to tegoroczny temat przewodni Krakowskich Reminiscjencji Teatralnych. Ujęte w programie festiwalu wydarzenia odnoszą się przede wszystkim do różnych poziomów rzeczywistości społecznej, eksplorując zarówno odległe obszary geograficzne, jak i najbliższą przestrzeń. Tak się stanie m.in. poprzez wiodący projekt RMNSC., 100% KRAKÓW, który na podstawie danych statystycznych odda oficjalny obraz społeczeństwa Krakowa, ale jednocześnie - dzięki zaangażowaniu jego reprezentantów - ukaże subiektywny wizerunek miasta.

Żywa Reakcja Łańcuchowa

Kluczowym projektem 38. RMNSC. jest 100% KRAKÓW realizowany przez kultowy kolektyw teatralny Rimini Protokoll. Podobne przedsięwzięcia odbyły się już m.in. w Berlinie, Londynie czy Melbourne - czas na Kraków! 100% KRAKÓW to artystyczny koncept angażujący lokalną społeczność. Projekt powstaje w oparciu o dotyczące Krakowa dane statystyczne pochodzące z oficjalnych badań. W spektaklu uczestniczy stu Krakowian, a każdy z nich jest reprezentantem konkretnej grupy mieszkańców miasta. Scenariusz spektaklu tworzony jest w dynamicznym procesie, dając w efekcie złożony obraz - Krakowa znanego i nieznanego zarazem. 140 dni poszukiwań, 100 opowieści, 3 spektakle, 1 miasto - 100% KRAKÓW!

Spektakle Polityczne, Taneczne Metafory, Projekty z Użyciem Najnowszych Technologii I...

W programie festiwalu również, wymieniając jedynie kilka ze znakomitych postaci: An Kaler (kreśląca, bez moralizowania i bez anegdot, taneczny portret naszej współczesności w spektaklu Insignificant Others (looking sideways)[na zdjęciu], Milo Rau / Institute for Political Murder (z wielce aktualnym spektaklem Hate Radio obnażającym mechanizmy kreowania i zakłamywania rzeczywistości na podstawie historii i opowieści tych, którzy przetrwali ludobójczy konflikt Hutu i Tutsi w Rwandzie), Monika Strzępka i Paweł Demirski (RE//MIX Dario Fo przesłał instrukcje w prześmiewczej formie stawia pytania o fundamenty obecnej polskiej polityki kulturalnej), Philippe Blanchard (który jako pierwszy choreograf gościnny rezydencji Dance Moves Cities wraz z jej uczestnikami zaprezentuje efekty przeprowadzonego w sierpniu laboratorium), Rabih Mroué (w wykładzie performatywnym The Pixelated Revolution, sięgając po autentyczne filmy i fotografie, nie koncentruje się wyłącznie na konflikcie syryjskich rebeliantów i cywilów z wojskiem, ale odsłania nowe strategie uwiecznienia przemocy i okrucieństwa wojny), Anka Herbut, która wraz z kilkunastoma artystami z Polski, Łotwy, Włoch i Niemiec poprowadzi artystyczne spacery (Artistic City Trips) po Krakowie i Nowym Sączu, tworząc alternatywne mapy tych miast czy Jan Fabre, w którego monodramie Drugs kept me alive bohater uosabia posuniętą do skrajności fasynację życiem - niemal na śmierć. To także trzeba zobaczyć podczas tegorocznych, 38. Krakowskich Reminiscencji Teatralnych!

Organizatorem Krakowskich Reminiscencji Teatralnych jest zespół managerów kultury i teatrologów, działający pod przewodnictwem Anny Lewanowicz, dyrektor festiwalu, w strukturach aktywnego na polskiej scenie muzycznej i artystycznej Stowarzyszenia "Rotunda".

Harmonogram 38. edycji Krakowskich Reminiscencji Teatralnych oraz informacje o biletach - już wkrótce!

(-)
Materiał Festiwalu
24 sierpnia 2013

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...