Święto głosu we Wrocławiu

Seminarium praktyczne VoicEncounters

Już dzisiaj (23 maja) rusza długo wyczekiwana, majowa edycja VoicEncounters „Odzyskiwanie głosu”. Będzie to cykl wydarzeń poświęconych refleksji na temat ludzkiego głosu i jego obecności w kulturze. Z tej okazji do Wrocławia przyjadą artyści z całego świata reprezentujący muzyczne tradycje Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu.

We wrocławskim Instytucie Grotowskiego odbędą się wyjątkowe koncerty, a także spotkania i warsztaty z zaproszonymi gośćmi. Podczas czterech dni wydarzeń odbywać będą się warsztaty (aż pięć sesji warsztatowych z naszymi gośćmi), spotkania oraz niezwykłe koncerty.
Na szczególną uwagę zasługują koncerty tradycyjnej muzyki kurdyjskiej w wykonaniu Dengbesza Kazo; pieśni perskich, które zaprezentują siostry Vahdat (które po islamskiej rewolucji w 1979 roku otrzymały zakaz publicznego śpiewania w Iranie) oraz tradycyjnych monodycznych śpiewów ormiańskich w wykonaniu kantorów z Istambułu oraz Paryża.
W Instytucie im. Jerzego Grotowskiego rozpocznie się wyjątkowe seminarium praktyczne, poświęcone refleksji na temat ludzkiego głosu i jego obecności w kulturze. W VoicEncounters wezmą udział wybitni muzycy z całego świata reprezentujący muzyczne tradycje Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu. We wrocławskim Instytucie Grotowskiego odbędą się wyjątkowe koncerty, a także spotkania i warsztaty z zaproszonymi gośćmi.
VoicEncounters „Odzyskiwanie głosu" to seminarium praktyczne organizowane przez Teatr ZAR, które łączy się fundamentalną zmianą kierunku pracy zespołu. Jego kolejna edycja rozpocznie się w czwartek (23 maja) i potrwa do niedzieli (26 maja). Tym razem w centrum zainteresowania artystów znalazły się anatolijskie tradycje monodyczne. W programie majowego seminarium zaplanowano koncerty, spotkania oraz liczne warsztaty z wybitnymi muzykami reprezentującymi różne tradycje muzyczne Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu. Wszystkie wydarzenia odbędą się w Studiu Na Grobli.
Seminarium jest nie tylko okazją do podzielenia się dotychczasowymi poszukiwaniami, ale przede wszystkim do przedstawienia konstelacji artystów zaproszonych do współrealizacji nowego spektaklu Teatru ZAR, którego premierę zaplanowano na listopad 2013 roku. W ramach VoicEncounters odbędzie się aż pięć sesji warsztatowych związanych z różnymi tradycjami wokalnymi. Codziennie między godziną 10.00 a 17.00 uczestnicy będą pracować z zaproszonymi śpiewakami i muzykami z całego świata nad śpiewem modalnym.
Po sesjach warsztatowych, o godzinie 18.00, odbywać będą się spotkania przybliżające tradycje wokalne, z których wywodzą się artyści. Pierwszym z nich będzie czwartkowa prezentacja Teatru ZAR. Artyści zaprezentują materiał muzyczny oraz założenia związane z nową domeną sztuki Witness/Action, w której realizują swój najnowszy projekt, „Armine, Sister". W piątek (24 maja) zaplanowano spotkanie poświęcone fenomenowi modalności w muzyce ormiańskiej, w którym uczestniczyć będą ormiańscy śpiewacy – Aram Kerovpyan z Paryża oraz Murat İçlinalça ze Stambułu. W sobotę (25 maja) o pneumatyce aktora i konstytuowaniu obecności głosem opowie Jarosław Fret, lider Teatru ZAR. Ostatnia, niedzielna prezentacja poświęcona będzie modalnym tradycjom wokalnym: kurdyjskim, ormiańskim i perskim.
Każdy dzień VoicEncounters zakończy niezwykły koncert. W czwartek o godz. 20.00 wystąpi Dengbesz Kazo – śpiewak z Wan. Dengbesze to członkowie społeczności kurdyjskiej, którzy w formie recytacji prezentują opowieści z życia kurdyjskich wiosek i miast. Po zamachu wojskowym w 1980 roku zakazano używania języka kurdyjskiego, odbierając głos dengbeszom, których wiele pieśni odeszło w niepamięć. Koncert będzie niezwykłą okazją, aby usłyszeć tradycyjną muzykę kurdyjską – zarówno w formie znanych pieśni, jak i własnych kompozycji artysty.
W piątek (24 maja) zaplanowano koncert pieśni polifonicznych Teatru ZAR, podczas którego zaprezentowane zostaną utwory z tradycji gruzińskiej, swańskiej, korsykańskiej i sardyńskiej, stanowiące podsumowanie dziesięcioletniej pracy Teatru ZAR nad tryptykiem „Ewangelie dzieciństwa". Materiał został zebrany i opracowany przez zespół podczas wieloletnich wypraw badawczych i osobistych eksploracji twórców. Antropologiczny aspekt twórczości Teatru ZAR został doceniony podczas ubiegłorocznych obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru w Paryżu, które zespół uświetnił swoim występem.
W sobotę (25 maja) o godz. 20.00 odbędzie się koncert tradycyjnej muzyki perskiej w wykonaniu Mahsy i Marjan Vahdat. Szczególny nacisk w ich występach położony jest na improwizację i ornamentację – partie wokalne są często udekorowane przez „tahrir" (podobny do jodłowania). W repertuarze znajdują się tradycyjne pieśni perskie, jak również regionalne i folkowe pieśni z Iranu oraz własne kompozycje artystek.
Seminarium VoicEncounters zamknie koncert „Kolumny", który odbędzie się w niedzielę (26 maja). Podczas niego na jednej scenie wystąpią aktorzy wrocławskiego Teatru ZAR, Aram, Virginia i Vahan Kerovpyanowie oraz Murat İçlinalça – kantor z kościoła św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule. Na program złożą się tradycyjne ormiańskie śpiewy liturgiczne, jednogłosowe pieśni z towarzyszeniem burdonu. Podczas koncertu wykonawcy zaprezentują wyniki pracy eksperymentalnej będącej owocem dwóch lat „zanurzania się" w świecie muzyki modalnej.
Seminarium VoicEncounters poświęcone tradycjom wokalnym Anatolii, Iranu i Azji Mniejszej potrwa do niedzieli (26 maja). Każdy dzień do godziny 17.00 wypełnią warsztaty. Codziennie o 18.00 zaplanowano spotkania, o 20.00 natomiast koncerty. Wszystkie wydarzenia odbywać będą się w Studiu Na Grobli (ul. Na Grobli 30/32). Na spotkania i koncerty wstęp wolny.
Więcej informacji o programie na www.grotowski-institute.art.pl.

 

(-)
Materiały Teatru
23 maja 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...