Szekspir kameralnie

"Hamlet" - reż. Waldemar Modestowicz - Teatr Polskiego Radia

W świąteczną niedzielę 24 kwietnia Teatr Polskiego Radia zaprasza na premierę "Hamleta" (Program I, godz.21.05). To dzieło Szekspira z rzadka gości na antenie - ostatnia premiera miała miejsce jesienią roku 1985. W słuchowisku w adaptacji i reżyserii Zdzisława Dąbrowskiego jako Hamlet wystąpił wtedy Andrzej Ferenc

Tym razem adaptacji dzieła do ram 90minutowego słuchowiska podjął się Waldemar Modestowicz, jeden z najbardziej doświadczonych reżyserów radiowego teatru, który ma duże doświadczenie w radiofonizacji klasycznych tekstów dramatycznych.

"Zamierzałem zrealizować słuchowisko dla współczesnego słuchacza - mówi reżyser - wybrałem więc do adaptacji tłumaczenie Stanisława Barańczaka, wierne Szekspirowi, poetyckie, proste i zrozumiałe. Ograniczenie czasowe całości spowodowało oczywiście konieczność dużych skrótów, ale zależało mi na zachowaniu piękna, logiki, konstrukcji dramatu i ciągłości akcji. Ze względów radiowych ograniczyłem jednak inscenizacyjny rozmach i liczbę postaci: całość jest bardziej kameralna. Urozmaiciłem też przestrzeń akustyczną dramatu, przenosząc niektóre sceny w plener i różnicując wnętrza, a także wykorzystałem w monologach charakterystyczną dla słuchowiska formę monologu wewnętrznego."

W obsadzie, jak zwykle w radiowych spektaklach, najbardziej wyraziści aktorzy z kilku pokoleń. Hamleta gra Marcin Hycnar, Ofelię - Karolina Gruszka, Parę królewską - Krzysztof Gosztyła i Halina Skoczyńska, Ducha króla Hamleta - Piotr Fronczewski, usłyszymy także m.in. Henryka Talara (znakomicie zagrał Aktora) i Stanisława Brudnego (Grabarz).

Powstał spektakl radiowy, który nie nuży, choć jest jednym z dłuższych słuchowisk nagrywanych w ostatnich latach. Jego najważniejszą cechą jest pokazanie emocjonalności dramatu dziejącego się między bohaterami. Nie śledzimy zimnej opowieści o politycznej grze pochłaniającej jej uczestników, nie jest to też opowieść o Hamlecie - intelektualiście, czy Hamlecie - ofierze skrywanych zahamowań i kompleksów. Nie znajdujemy tu żadnego radykalnego tzw. konceptu reżyserskiego. Akcja wyłania się z wnikliwie przeczytanego tekstu. Jeśli by spróbować zamknąć opinię o tym nagraniu w kilku określeniach, to można powiedzieć, że jesteśmy świadkami zderzenia autentyczności Hamleta(etycznej, biologicznej - każdej) z konwenansem, który umożliwia życie społeczne. Do natury tego konwenansu może należeć także zbrodnia. Hamlet dojrzewa do odkrycia tej prawdy - i dlatego musi zginąć.

Ważną rolę w słuchowisku odgrywa też muzyka specjalnie napisana przez Piotra Mossa. To powrót do dobrej tradycji radiowego teatru. Zabrzmi ona po raz pierwszy w wersji surround, gdyż w takiej technologii zrealizował "Hamleta" Andrzej Brzoska. Teatr Polskiego Radia od kilku lat nadaje raz w miesiącu słuchowiska kodowane w systemie Dolby ProLogic II, które mogą być odbierane w bogatszej niż zwykle dźwiękowej postaci przez posiadaczy zestawów kina domowego.

(-)
Materiały Organizatorów
20 kwietnia 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...