SzekspirOFF – opisy wydarzeń

21. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski

SzekspirOFF – opisy wydarzeń, 21. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, 28 lipca – 6 sierpnia 2017


KING'S MEN, Polska
„Jak nam się podoba"
28 lipca, 14:00, 29 lipca, 12:00, 30 lipca, 14:00, 31 lipca, 15:00 (40 min)
scena przed Teatrem w Oknie
wstęp wolny
prezentacja pozakonkursowa

Do Szekspira, tym razem, podchodzimy z przymrużeniem oka. Na warsztat wzięliśmy tekst Jeremiego Przybory i jego interpretacje Hamleta oraz skecz „Romee i Julia" kabaretu Potem.
Lalki, które wykorzystujemy, to pacynki. Ich nowoczesna kubistyczna forma pozwala na niekonwencjonalną animację.
King's Men to grupa studentów III roku Wydziału Lalkarskiego PWST w Krakowie
Filii we Wrocławiu.

___

Theatrum Post Artem, Polska
„Tytus – Najokrutniejsza tragikomedia"
28 lipca, 17:00 (50 min)
Królewska Fabryka Karabinów
Bilety: 10 zł
Spektakl przeznaczony wyłącznie dla widzów dorosłych.
prezentacja konkursowa

Spektakl powstał w roku akademickim 2016/2017 w ramach egzaminu z przedmiotu reżyseria i praca z aktorem w PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie.
„Tytus – Najokrutniejsza tragikomedia" to spektakl zrealizowany w oparciu o biografię i dzieła Williama Szekspira, w szczególności „Najżałośniejszą Rzymską Tragedię Titusa Andronicusa", składający się z cyklu wariacji na temat kultu okrucieństwa, od wieków niezmiennie obecnego w zachodniej kulturze. Jak wskazuje tytuł, prezentowane treści nie są pozbawione potężnego ładunku komicznego i zdrowej dozy dystansu.
„W spektaklu żadnemu zwierzęciu nie dzieje się krzywda. Uzurpowany perfomans wymagał od nas uboju jednej żywej kury, stało się to pod opieką weterynaryjną i zgodnie z polskim prawem. Rosół, spożywany na scenie (a później także przez widzów po spektaklu), został ugotowany z tego zwierzęcia".
Theatrum Post Artem

Reżyseria: Radosław Maciąg
Obsada: Joanna Pocica, Michał Pawlik, Mateusz Smoliński, Jakub Guszkowski, Bartłomiej Wiater, Stanisław Linowski, Michał Sikorski, Daniel Antoniewicz, Kacper Lech
___

Jewgienij Malinowskiy
„Szekspir narowisty czyli Hamlet oczami Wysockiego"
28 lipca, 21:00 (60 min)
Dziedziniec GTS
Bilety: 10 zł
prezentacja konkursowa

Dla mnie Wysocki to Hamlet XX wieku, a Hamlet w swoim wieku był Wysockim. Każdy z nich w swoim czasie zmagał się z podobnymi dylematami, obaj mówili o tym samym i każdy z nich swoim językiem, ale w podobny sposób, z podobną energią, pasją i bezkompromisowością. Z tym, że Hamlet ze szpadą w ręku, a Wysocki z gitarą. Rola Wysockiego (Hamlet) nie była nauczona przez aktora, była przeżyta przez całe życie poety, także w jego pieśniach. – mówi autor.
Evgen Malinowskiy śpiewa po rosyjsku i po polsku, akompaniując sobie na gitarze akustycznej. Komentarze i didaskalia w języku polskim, poprzedzające każdy utwór, stanowią nieodłączny element jego koncertów. Każdy recital to niezapomniany wieczór, pełen nostalgii, naznaczony odrobiną filozoficznej zadumy, ale niepozbawiony poczucia humoru i nutki ironii.
Występuje: Evgen Malinowskiy
___

STANDBY STUDIO, Polska
„Hamlet. Miłość"
29 lipca, 15:00, (1h 20 min)
Sala Teatralna UG
wstęp wolny
prezentacja konkursowa

Jeden z najczęściej adaptowanych utworów literackich na świecie. Doskonale utkana opowieść o duńskim księciu, który mierzy się ze światem, własnym szaleństwem oraz miłością. Okrutna gra, podczas której pękają mury racjonalnego świata i przekroczone zostają wszelkie granice. „Hamlet" to wielowymiarowa sztuka, która nigdy nie wyjdzie z mody, bo któż nie zadał sobie nigdy pytania: „Być albo nie być"?
„Dopiero wtedy, kiedy udało się uzyskać formułę, która nie wyrządzała krzywdy oryginałowi, można było przejść do własnej inscenizacji. Podczas pracy nad spektaklem próbowaliśmy znaleźć ten właściwy balans pomiędzy naszymi chorymi wizjami, a tym, co chciał przekazać autor. Zapraszam na słodko-gorzki spektakl o miłości. Uprzedzam jednak, że nie przyszliśmy o niej rozmawiać, ale się o nią kłócić".
Jan Orszulak
Scenariusz i reżyseria: Jan Orszulak
Asystent reżysera: Dominik Gałązka
Mistrz oświetlenia: Łukasz Sztejna

Obsada: Dominik Gałązka, Tomasz Maciejewski, Katarzyna Malec, Maria Dworzecka, Jagoda Kondziołka
___

Piotr Mateusz Wach
„Ryszard. Ciało z gniewu"
29 lipca, 19:00, 30 lipca, 17:00, (45min)
Teatr w Oknie
Bilety: 15 zł
prezentacja pozakonkursowa

„Ryszard Wacha, inaczej niż u Szekspira, nie jest archetypicznym ucieleśnieniem zła, ale potworem i szaleńcem, który sam wtłacza się w kalectwo. Garb jest tutaj przedłużeniem wewnętrznej monstrualności, efektem końcowym przepoczwarzania się w tyrana. (...) Tancerz nieustannie balansuje na granicy pojęć i emocji. Pokazuje wściekły gniew podszyty subtelnością, odgrywa zwierzę w człowieku, ale także drzemiący w bestii, zasmucony brakiem miłości stłumiony głos ludzkiego „ja". Co istotne, jego Ryszard pozostaje niemy. Gniew nie mieści się w rzeczywistości języka".
Alicja Muller, „Shakespeare Daily" 2015 nr 4

Performance taneczny / koncepcja, choreografia, wykonanie: Piotr Mateusz Wach
Muzyka: Bartosz Zaskórski
Video: Przemek Jeżmirski
___

WYDZIAŁ AKTORSKI STT W WARSZAWIE
„Usta Szekspira"
29 lipca, 20:00, (45min)
Dziedziniec GTS
Bilety: 5 zł
prezentacja konkursowa

„Usta Szekspira" są opowieściami o różnych odcieniach miłości – od nieśmiałych marzeń czy pragnień po pożądanie i nieokiełznane namiętności. Mówią o samym uczuciu, ale także o smutku, zwątpieniu, wreszcie cierpieniu związanym z niepokojem i nieodwzajemnionymi uczuciami, które towarzyszą nam, kiedy nie kochamy szczęśliwie.
Mimo przeciwności losu w sonetach zachowana zostaje wiara w „mądrość miłości" jako doświadczenia, które nas czyni piękniejszymi ludźmi.
Kiedy słowami miłości mówią do nas młodzi ludzie, ich entuzjazm i temperatura uczuć sprawiają, że musimy temu nastrojowi ulec choćby na chwilę, nawet tak krótką jak zdarzenie sceniczne.

Scenariusz i reżyseria: Andrzej Malec
Opieka artystyczna: Renata Dymnej, Piotra Hanuszkiewicz
Asystentki reżysera: Anna Burzyńska, Marta Goguła

Obsada: Anna Burzyńska, Joanna Chrząszcz, Natalia Dedo, Marta Goguła, Filip Grycmacher, Zuzanna Kochanek, Jagoda Małyszek, Sandra Obrębska, Magdalena Parda, Ewa Pietrzak, Aleksandra Rogowska, Izabela Szemetiuk, Ida Trzcińska, Malwina Woźniak, Aleksandra Zielińska

___

Hands-On Hamlet
30 lipca, 12:00, 12:30, 13:00, 14:00, 14:30, 15:00, 15:30, 16:00, 16:30, (20 min)
Sala Archeo, Gdański Teatr Szekspirowski
bilety: 10 zł
prezentacja konkursowa

Ponownie sztuka przejmuje inicjatywę, forsując empiryczny potencjał wszechogarniających środków masowego przekazu i umieszczając doświadczającego w pozycji pośrednika w fikcyjnym świecie zwiększonego poczucia niezależności. Widz zostaje włączony do kalejdoskopu Hamletów. Pytanie, jak być moralnym podmiotem i w jaki sposób człowiek jest zdeterminowany przez przekonania kulturowe, staje się kluczowe w każdej podróży. To jest Hamlet XXI wieku.
Koncepcja i reżyseria: Eric Joris we współpracy z Marijn Alexander de Jong (Urland)
Dramaturgia: Robin Nelson, Aneta Mancewicz & Chiel Kattenbelt
Performerzy: Thomas Dudkiewicz, Bram van der Kelen, Koen van Kaam, Jesse van der Heijden, Paulette Smit, Nadia Babke & Robin Nelson
Muzyka: Tomas Loos
Technika: Koen Goossens
Grafika komputerowa: Emmanuel Tomozei
Produkcja: CREW
Praktykant: Jesse Van Der Heijden

CREW jest finansowany z funduszy strukturalnych przez rząd Flamandzki i Komisję Wspólnoty Flamandzkiej.

___

Policealne Studium Aktorskie im. A. Sewruka przy Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie
„Stracone zachody miłości"
30 lipca, 19:00, (1h 40min)
Scena Malarnia Teatru Wybrzeże
Bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

„Stracone zachody miłości" to komedia dość zagadkowa. Złożona ze scen, skeczy, monologów tylko ramowo i umownie połączona jest wątłą w sumie fabułą. Niektórych epizodów nie powstydziłyby się najlepsze programy Monthy Pythona, skala ekwilibrystyki języka, dowcipu, refleksu jest fascynująca. Teatr doprowadzony do absurdu, swobodny i totalny, wzruszający i wulgarny.
A jednak już tytuł wprowadza, jak na komediowy gatunek, niepokojące półcienie. Jest w nim strata i żal po niespełnionych, niezrealizowanych staraniach.
Stracone zachody miłości to triumf nieokiełznanego teatru, żartu, który nie zna granic, poezji silniejszej niż życie. A smutek, jaki pozostaje na wargach w cieniu nadchodzącego wieczoru, nadaje tej komedii zdumiewającej refleksji.

Przekład: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Iwo Vedral
Scenografia: Tomasz Brzeziński
Muzyka: Jakub Orłowski

Spektakl dyplomowy studentów IV roku Studium Aktorskiego
Występują: Julia Chętkowska, Joanna Graczyk, Anna Maria Kosik, Alicja Piątek, Piotr Dębowski, Kamil Drężek, Jędrzej Fulara, Radosław Jamroż

___

PAPAHEMA
„Poskromienie złośnicy"
31 lipca, 17:00, (1h 40min)
Scena Malarnia Teatru Wybrzeże
Bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

Spektakl zrealizowany w ramach festiwalu Wschód Kultury/Inny Wymiar.
Spektakl prezentowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Białegostoku, Województwa Podlaskiego oraz Fundacji Wspólnota Gdańska.

Ta gorzka komedia o wyrabianiu w kobiecie nawyku uległości wobec swojego pana i małżonka w wykonaniu Teatru PAPAHEMA to mieszanka konwencji teatru elżbietańskiego z teatrem współczesnym, aktorstwa dramatycznego z wykorzystaniem formy, dowcipu z refleksją na temat przypisywanych nam na co dzień ról i prób wymykania się im. Pod klasycznym kostiumem, trzymającym ciało w ryzach, kryje się współczesna wrażliwość młodych twórców. Wyczulenie na zagadnienia partnerstwa, relacji i płci daje o sobie znać, demaskując sztywną konwencję. Najbardziej szowinistyczna sztuka Szekspira nabiera w tej interpretacji nowych znaczeń, staje się migotliwa, stawia pytania zamiast udzielać odpowiedzi w patriarchalnym tonie, daje widzowi możliwość wyboru.
Przekład: Stanisław Barańczak
Opieka artystyczna: Sylwia Janowicz-Dobrowolska
Scenografia: Sylwia Maciejewska
Muzyka: Natasza Topor
Choreografia: Anna Sawicka-Hodun
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Obsada: Małgorzata Patryn-Gurłacz, Katarzyna Pietruska, Helena Radzikowska, Przemysław Bollin, Filip Gurłacz / Patryk Ołdziejewski, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel, Piotr Wiktorko

___

III rok Wydziału Aktorskiego PWST im. L. Solskiego w Krakowie
„Szekspir czy buty?"
31 lipca, 21:00, (60min)
Teatr w Oknie
Bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

Spektakl według „Straconych Zachodów Miłości" Williama Szekspira.
Szekspir czy buty? Rafael czy nafta? Jakiego wyboru dziś dokonamy? Historie czterech sławnych mężów, którzy przysięgają poświęcić się nauce i stronić od kobiet i czterech pięknych dam, które skutecznie im w tym przeszkadzają, w wyniku naszych poszukiwań zaczęła obrastać w szereg otorbień i cytatów z innych dzieł Szekspira. Mówić, żeby zakryć. Przekręty, wykręty, zakrzywione linie. Stracone zachody miłości.
Tłumaczenie: Stanisław Barańczak
Reżyseria / Opieka pedagogiczna: Grzegorz Mielczarek
Asystent: Łukasz Szczepanowski

Występują studenci III r. Wydziału Aktorskiego:
Księżniczka / Żakineta: Katarzyna Nejman
Rozalina / Holofernes: Dominika Handzlik
Maria / Ćma: Kamila Janik
Katarzyna / Nataniel: Emma Giegżno
Król Ferdynand: Antoni Sałaj
Biron: Patryk Michalak
Longeville / Boyet: Dawid Chudy
Dumaine / Don Armado: Mikołaj Kubacki
Bania: Michał Pawlik
Cep / Ćma: Magdalena Fennig
Ćma: Magdalena Osińska

___

TEATR SPECJALNIE NA TĘ OKAZJĘ
„Gburlet"
1 sierpnia, 15:00 i 15:30, 2 sierpnia, 14:00 i 14:30, (10min)
scena przed Teatrem w Oknie
wstęp wolny
prezentacja pozakonkursowa

Teatralna miniatura, w której Jeremi Przybora streścił, czyli „spłycił i skrócił", Szekspirowskiego „Hamleta". Przewrotnie, jak to bywa w twórczości Mistrza Przybory, tragedia staje się komedią.
Reżyseria: Piotr Kosewski
Obsada: Karolina Arczewska, Paulina Wojtowicz, Piotr Kosewski, Dawid Pelowski, Paweł Pochyluk

___

Mateusz Ławniczak, Polska
„Pieśni szekspirowskie"
1 sierpnia, 17:00, (45min)
Teatr w Oknie
Bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

Mateusz Ławniczak jako jeden z nielicznych w Europie wykonuje angielskie pieśni przełomu XVI i XVII wieku pełniąc jednocześnie rolę wokalisty i lutnisty. Ten sposób wykonania jest odtworzeniem żywej w Renesansie, a dziś stopniowo wypieranej przez rosnącą specjalizację, idei wszechstronnego wykształcenia.
Mateusz Ławniczak jest muzykiem otwartym, starającym się dochować wierności tradycji muzycznej przy jednoczesnym kształtowaniu indywidualnej interpretacji. Sposób jego śpiewu jest świadomym wyborem, do pewnego stopnia zbieżnym z poglądem Johna Pottera, autora książki Tenor: History of a Voice, który twierdzi, że przedromantyczny sposób śpiewu bardziej stawia na wyrazistość tekstu i indywidualność brzmienia niż na idealne odtworzenie typu głosu.
Gitara/lutnia, śpiew: Mateusz Ławniczak
___

Csiky Gergely Hungarian State Theatre in Timisoara, Rumunia
„7/7 The Dance of Life in Seven Steps"

1 sierpnia, 21:00, (50 min)
Scena Malarnia Teatru Wybrzeże
bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

A jeśli Szekspir byłby kobietą, dziś, na scenie światowej?
7/7 odczytuje na nowo słynny monolog Jacques'a ze sztuki „Jak wam się podoba" z punktu widzenia kobiety, zmuszonej do występowania na scenie współczesnego świata. Z takiej perspektywy delikatna zasłona tańca i teatru fizycznego w niewerbalny sposób przedstawia historię, komponując na nowo siedem etapów życia współczesnej kobiety, od dzieciństwa do starości.
Role naprawdę istnieją. Są takie, które gramy, ponieważ tego chcemy, lub ponieważ są nam narzucone przez wymogi bezustannie zmieniającego się społeczeństwa. Pozwalamy sobie żyć z pytaniem: Gdzie jesteśmy? W tych rolach czy poza nimi? A może jesteśmy sumą tych ról bądź istotami ludzkimi za nimi skrytymi?
Choreografia: Baczó Tünde;
Kompozycja i muzyka na żywo: Cári Tibor
Projekcje wideo: Balázs Klára
Scenografia: Albert Alpár
Dramaturgia: Simona Donici

Spektakl prezentowany dzięki wsparciu finansowemu Rumuńskiego Instytutu Kultury.

___

Parrabbola & begin begin, Wielka Brytania
„Feast: Women's Appetite for Shakespeare"
1 sierpnia, 22:30, 2 sierpnia, 20:30, (60min)
Dziedziniec Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Bilety: 10 zł
prezentacja konkursowa

Matki, córki, kochanki, przywódczynie. Sześć postaci wykreowanych przez Szekspira, sześć kobiet różnej narodowości, sześć historii zadziwiających nas do dziś. Ale cóż one robią gdy nie są obecne w swoich sztukach? Są na przyjęciu obiadowym. I choć może nie są najznakomitszymi kucharkami ani najwybitniejszymi myślicielkami, to cokolwiek czynią, robią to z pasją. Do czego doprowadzi to tym razem? Być może wszystko wyjaśni się przy deserze. Przybywajcie zatem panie i panowie, spijemy to całe zło!

Tekst: Olivia Negrean
Reżyseria: Philip Parr
Wykonanie: Charlotte Coletta, Evelyn Lockley, Hannah Lucas, Marie Rabe, Olivia Negrean, Sara Barison.

___

POZNAŃSKA FUNDACJA ARTYSTYCZNA, Polska
„Hamlet"
2 sierpnia, 17:00, (50min)
Teatr w Oknie
bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

Stwarzam świat, w którym poruszam się jako Hamlet. I żeby go wykreować używam obrazu i słowa. Podczas spektaklu tworzę malunki, które czasami pchają akcje do przodu, a czasem są komentarzem do sytuacji. Jestem sam na scenie i sam kreuję postaci: główną Hamleta, człowieka wędrującego po świecie. Ale wcielam się też w Klaudiusza, Gertrudę, Poloniusza, Ofelię, Leartesa i Horacego.
Występuje: Bartosz Budny
___

Małgorzata Kowalska, Polska
„Frances"
2 sierpnia, 20:30, (60min)
Teatr w Oknie
Bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

Frances – aktorka z przełomu lat 30. i 40. XX wieku, gwiazda Hollywood, geniusz, piękność, niesamowity temperament, gdy jest u szczytu kariery, spotyka ją wiele porażek. Rozpada się nagle jej romans ze znanym dramatopisarzem. Przez rosnące problemy z alkoholem i amfetaminą popada w konflikt z prawem. W efekcie jej matka uznaje ją za niepoczytalną i chorą psychicznie. Przejmuje opiekę prawną nad Frances i umieszcza ją w szpitalu psychiatrycznym na ponad sześć lat. Frances jest bita, głodzona , karmiona zatrutym jedzeniem, zmuszana do jedzenia nieczystości, gwałcona, poddawana elektrowstrząsom, terapii insulinowej, wielogodzinnej hydroterapii, a niektóre źródła donoszą, że przeprowadzono jej także zabieg lobotomii. Ale czy Ona rzeczywiście była chora?
To jest właśnie ten moment jej życia, który zainspirował mnie do napisania mojej „Frances"; jej czas na rozliczenie się z duchami przeszłości, wspomnieniami i wydarzeniami. Przez życie Frances; w tym, co przeżyła; w tym, co ją spotkało, przemówiłam ja. Moja izolacja, moja choroba, moja ambicja i poszukiwanie profesjonalizmu zmaterializowały się w postaci Frances. Pokochałam Ją. Pokochałam Jej walkę, Jej upór, Jej niezłomność, Jej bezkompromisowość, Jej oddanie, Jej siłę.
Nad projektem opiekę objął reżyser Tomasz Leszczyński (Wyróżnienie na 14. Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramów za spektakl „+1").
Scenografią i kostiumami zajęła się młoda, niezwykle uzdolniona i ambitna studentka ASP w Warszawie, Karolina Łucja Bramowicz.
Monodram powstał dzięki wsparciu Festiwalu MonoArt w Oleśnicy.
Otrzymał Nagrodę Dziennikarzy: „... w uznaniu dużej skali aktorskiej ekspresji dla oddania różnych aspektów skomplikowanej i pełnej sprzeczności postaci bohaterki ..."
Reżyseria: Tomasz Leszczyński
Scenariusz: Małgorzata Kowalska i Tomasz Leszczyński
Scenografia i kostiumy: Karolina Łucja Bramowicz
Muzyka: Olga Podgaiskaja
Produkcja: Festiwal MONO ART w Oleśnicy
Autorzy zdjęć: Jolanta Byliniak, Aleksandra Salamon, Jarosław Kozłowski, Robert Baliński
Za pomoc w realizacji projekcji dziękujemy: Adam Andrzejewski, Adam Dąbrowski, Radosław Pietruczuk

Obsada:
Frances: Małgorzata Kowalska, Prowadzący: Robert Buczyński

___

Piotr Mateusz Wach, Polska
„Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza"
3 sierpnia, 17:00, (30min)
Scena Teatru BOTO | Sopot
Bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

Tekst na podstawie: „Juliusza Cezara" Williama Szekspira (w przekładzie Leona Urlicha); „O wojnie galijskiej" Gajusza Juliusza Cezara, „O wojnie domowej" Gajusza Juliusza Cezara, „Gajusz Juliusz Cezar" Aleksandra Krawczuka
Spektakl dla widzów 18+, zawiera elementy nagości.
Gajusz Juliusz Cezar to wielka postać historyczna, która stała się inspiracją niezliczonych artystów. Przedstawiany jako genialny strateg, dyktator, literat czy kochanek, otoczony jest zawsze mroczną atmosferą tajemnicy, zdrady i śmierci. Przewrotnie jednak Szekspir sztukę zatytułowaną jego imieniem nie poświęcił jemu, a problematyce władzy, lojalności oraz wewnętrznej walki pomiędzy patriotyzmem a przyjaźnią.
Piotr Mateusz Wach, podążając tropem spektaklu „Ryszard. Ciało z gniewu" postanawia zmierzyć się z kolejnym legendarnym, szekspirowskim bohaterem.
Inspirując się japońskim tańcem nutō, artysta poświęca swoje ciało, aby wykreować skomplikowany konstrukt psychologiczny postaci wielkiego rzymskiego wodza, przedstawiając go w sytuacji skrajnej i ostatecznej.

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Piotr Mateusz Wach
Grafika: Leonardo Grillo
___

Lucy Sosnowska, Magdalena Koleśnik, Tomasz Madej, Kosma Szyman, Robert Buczyński
„HAMLETMASZYNA reenactment"
3 sierpnia, 19:00, (60 min)
Scena Teatru BOTO | Sopot
Bilety: 15 zł

Jedyne wyjście to przekroczenie. Jedyne przekroczenie to świadomość. Jedyna świadomość to dostrzeżenie i zanegowanie. Jedyna możliwość to zmiana. Jedyna możliwość zmiany to władza. Jedyna władza to wyobraźnia. Jedyna władza wyobraźni to wstrząs i niewygoda. Rewolucja.
„Hamletmaszyna" Heinera Müllera podejmuje działanie poprzez słowo, z pełną wiarą w możliwość zmiany – pod warunkiem uświadomienia sobie jej potrzeby. „Moje myśli to rany w moim mózgu. Mój mózg to jedna wielka blizna. Chcę być maszyną. Ramiona do chwytania nogi do chodzenia żadnego bólu żadnej myśli". Powiada Hamlet, powiada Aktor grający Hamleta u Müllera. Przedziwna to jednak maszyna, która tyle czuje.

Obsada: Lucy Sosnowska, Magdalena Koleśnik, Tomasz Madej, Kosma Szyman, Robert Buczyński
___

Tanya Roberts-Bator i studenci London Metropolitan University
„Wiele hałasu o nic"
powarsztatowy pokaz spektaklu

3 sierpnia (czwartek), 17:00
Sala Widowiskowa GAK – Stacja Orunia
wstęp wolny
___

Natalia Orkisz / PWST Kraków, Polska
„O nic"
4 sierpnia, 15:00, (1h 10 min)
Królewska Fabryka Karabinów
Bilety: 10 zł
prezentacja konkursowa

W 1596 roku zmarł syn Szekspira – Hamnet. Z oczywistych względów żałobę w twórczości Mistrza ze Stratfordu bada się zazwyczaj w Hamlecie. Tymczasem w dwa lata po śmierci syna Szekspir pisze komedię Wiele hałasu o nic.
Hero – imię jak brak imienia. Hero – bohaterka, wokół której wszystko się kręci, a jednak ona sama niewiele mówi. Za to bardzo wiele mają do powiedzenia o niej wszyscy naokoło. Dziewczyna bez imienia i bez głosu. Do tego stopnia Szekspir zrobił z niej „nieobecną", że w ramach intrygi wszystkim każe udawać, że Hero zmarła. I oto w piątym akcie Leonato wygłasza poruszającą mowę żałobną jako ojciec, który stracił córkę. Wygłasza ją do swojego brata, który wie, tak samo dobrze jak jej ojciec, że Hero żyje. Przypuszczamy, że Hero rzeczywiście już nie ma. Badamy o czym jest ta „komedia".

Reżyseria, adaptacja, opracowanie muzyczne: Natalia Orkisz
Scenografia: Stefania Jabłońska

Obsada:
Leonato: Roman Gancarczyk
Don Pedro: Marcin Sztendel
Claudio: Marcin Urbanke
Beatrycze: Dominika Handzlik
Benedick: Kacper Lech
Hero: Grażyna Sobocińska
Borachio: Przemysław Kowalski

___

Divadlo Kontra, Słowacja
„Hamlet"

4 sierpnia, 17:00 i 21:15, (1 h 20 min)
Teatr w Oknie
Bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

Spektakl nagrodzony Nagrodą Główną Jury na Przeglądzie Teatrów Nietradycyjnych Kopriva 2012 w Czechach, gdzie obydwaj wykonawcy zdobyli również Główne Nagrody Aktorskie.
Nasz Hamlet to człowiek, który stracił zaufania do świata. Kpi z autorytetów, demaskuje kłamstwa, nie wierzy w dobro i piękno, jest opętany śmiercią. Próbuje i nie potrafi odnaleźć swojego miejsca w świecie, w którym przestały istnieć jakiekolwiek wartości – pozostał tylko wszechogarniający smutek.
Hamlet to każdy z nas. Każdy, kto wątpi i szuka. W naszym spektaklu Hamleta gra dwóch aktorów: każdy smutek ma inny odcień, każdy cierpi i wątpi inaczej.
Ci sami dwaj aktorzy wcielają się we wszystkie pozostałe role.

Adaptacja, reżyseria, scenografia i kostiumy: Klaudyna Rozhin
Przekład: Zora Jesenská
Obsada: Peter Čižmár, Andrej Palko
___

Divadlo Kontra, Słowacja
„Macbeth"
5 sierpnia, 15:00 i 18:00, (55min)
Teatr w Oknie
Bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

Nagroda dla Najlepszego Aktora na Międzynarodowym Festiwalu Monodramów ALBAMONO 2017 w Albanii oraz Nagroda Rady Miejskiej Wrocławia na festiwalu WROSTJA 2015 we Wrocławiu.
W naszym spektaklu nie ma króla Duncana, nie ma Banqua, Macduffa, nie ma nawet Lady Makbet. Jest tylko tytułowy bohater. Człowiek, który cierpi. Cierpi, bo identyfikuje się ze stworzonym przez jego umysł fałszywym ego i jego historią. Czy rzeczywiście jest mordercą, czy też zdarzenia, które odgrywa są tylko projekcją jego umysłu? Cierpienie stwarza jednak możliwość przebudzenia. Czy mu się uda? Czy miecz przetnie iluzję? Czy Makbet wyzwoli się z władzy umysłu, zamieni opór na akceptację i odnajdzie swoje prawdziwe „ja" – Istnienie? Adaptacja inspirowana naukami Eckharta Tolle'a, przede wszystkim książką „Potęga teraźniejszości".

Przekład: Zora Jesenska
Adaptacja, scenografia i reżyseria: Klaudyna Rozhin
Występuje: Peter Čižmár
___

„Hejt Show" – Kazio Sponge, Polska
5 sierpnia, 18:30, (50 min)
Scena Teatru BOTO | Sopot
6 sierpnia, 15:30 i 19:00, (50 min)
scena przed Teatrem w Oknie
wstęp wolny
Prezentacja pozakonkursowa

Kazio Sponge – gaduła, bywalec, celebryta, cwaniak i podrywacz w gąbkowym ciele. Członek honorowy polskiej loży szyderców. W wolnym czasie zajmuje się etymologią. Najmniejszy recenzent życia teatralnego w Polsce. Po raz czwarty na Festiwalu Szekspirowskim.
Tym razem w swoim stand-up Hejt Show przejedzie Szekspira słownym buldożerem. Zobacz Szekspira oczami bezkompromisowego sześciolatka, który nie przebiera w słowach. Kazio Sponge to więcej niż lalka.
Za swoje gadulstwo otrzymał m.in. Nagrodę Kulturalną „Gazety Wyborczej – Wrocław" WARTO 2016, a także wyróżnienia na 8. Festiwalu Komedii „Szpak" w Szczecinie, 44. Międzynarodowym Kampusie Artystycznym FAMA w Świnoujściu oraz 20. Mazurskim Lecie Kabaretowym „Mulatka" w Ełku.

Występuje: Kazio Sponge
Mama Kazia: Anna Makowska-Kowalczyk
___

Teatr Strefa Otwarta, Polska
„Bez - senność"
5 sierpnia, 20:00, (60 min)
Scena Teatru BOTO | Sopot
Bilety: 15 zł
prezentacja konkursowa

Namiętność. Intryga. Zazdrość. Przeznaczenie. Sen nocy letniej to historia o miłości wielu par. Miłości czystej, niemożliwej, dzikiej, pięknej. Miłości ponad wszystko. Zdarzenia mają naturę snów i marzeń. Najsprzeczniejsze żywioły schodzą się tu i ocierają. Widma zjawiają się i nikną, groza rozwiewa się śmiechem, miłość przeistacza w złudzenie.
Dwójka aktorów wciela się w 11 postaci, by ukazać moc teatralnej metamorfozy. Widzowie mają szansę polemiki z aktorami. Mogą wpływać na kształt i rozwój akcji. Interakcje z widownią zainspirowane teatrem szekspirowskim są nieodłączną częścią działalności Teatru Strefa Otwarta.
Spektakl jest wynikiem współpracy Teatru Strefa Otwarta z Teatrem Rozrywki w ramach rezydencji artystycznej szóstej edycji Obserwatorium Artystycznego Entrée.

Scenariusz: Anna Rakowska I Piotr Misztela
Reżyseria: Anna Rakowska I Piotr Misztela
Scenografia: Lidia Kanclerz
Ruch Sceniczny: Maciej Cierzniak
Obsada:
Hermia; Demetriusz; Tytania; Hipolita; Puk: Anna Rakowska
Lizander; Helena; Oberon; Tezeusz; Puk; Osioł: Piotr Misztela

___

Teatr Ochoty, Polska
„Makbet/Garderoba"
6 sierpnia, 13:00, 13:45, 14:30, 16:30, 17:15, 18:00, (30 min)
Teatr w Oknie
Bilety: 15 zł
prezentacja pozakonkursowa

Pora wyłożyć karty na stół. Teatr to niebezpieczna gra, w której stawką może być rola, sława, a nawet... życie.
Spektakl uchyla drzwi do garderoby i pozwala zajrzeć za kulisy. Podglądana od kuchni sztuka niebezpiecznie oddala się od artystycznych ideałów, coraz bardziej przypominając sportową rywalizację albo pole bitwy. Tylko czy będą wygrani?
Scenariusz spektaklu powstał na kanwie tekstu Alicji Kobielarz, finalistki czwartej edycji konkursu POLOWANIE NA MOTYLE dla młodych dramaturgów.

Reżyseria: Igor Gorzkowski
Scenariusz: Alicja Kobielarz
Scenografia i kostiumy: Magdalena Dąbrowska
Koordynacja produkcji: Olga Stefańska
Asystent reżysera: Alicja Kobielarz
Obsada: Cymorek, Janusz Nowicki

 

Magdalena Hajdysz
Materiał organizatora
1 sierpnia 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...