Tajemna magia legend

"Krabat" - 1. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy

Goszczący na tegorocznym festiwalu "Forma" spektakl, stworzony przez niemiecką grupę Figurentheater Wilde & Vogel i polską Grupę Coincidentia, był nie lada niespodzianką. Artyści za pomocą bardzo prostych środków, opowiedzieli starą, łużycką legendę o Krabacie, pełną magii, symboli i grozy. Stworzyli niepowtarzalny klimat, który w niemal hipnotyzujący sposób wciągnął w siebie widza, nie pozostawił go obojętnym na prawdy zawarte w prostej historii o przyjaźni, samotności i miłości.

Krabat po wojnie zostaje sam. Jego nowym domem staje się stary młyn, a nową rodziną jedenastu młynarczyków i Mistrz, który pozornie przygotowuje wszystkich do przyszłego rzemiosła. Jednak zastana przez sierotę rzeczywistość z czasem zdecydowanie wykracza poza swoje realne ramy. Bowiem Krabat nie znalazł się wśród zwykłych parobków, tylko poprzez oddanie się pod opiekę Mistrzowi, po wyrażeniu chęci uczenia się „innych rzeczy”, wciągnięty zostaje do tajemnego zgrupowania, swoistej szkoły czarnej magii. Surowość reguł, kary cielesne, Śmierć zabierająca co rok jednego z młynarczyków – to tylko część niebezpieczeństw z jakimi musi zmierzyć się Krabat. 

Spektakl jest niesamowicie symboliczny i mistyczny. Bardzo wyraźne jest w nim znaczenie okręgu, wyrażająca się poprzez koło młyńskie, widziane jako cień w tle, i symbolizujące krąg śmierci samych młynarczyków, bowiem na miejsce każdego oddanego Śmierci, Mistrz przyjmuje kolejnego chłopca. Mistycyzm objawia się praktycznie w każdym obrazie. Woda spływająca z góry, zwiastuje przyszłe oczyszczenie i zwycięstwo nad złem. Aktorzy stając w kręgu niejednokrotnie przywołują kształt pentagramu. Samo przedstawienie zaczyna się jak rytuał - aktorzy wyraźnie podkreślają swoje „wejście w role”, rozpoczęcie czegoś, co niejako może być sakralne, śpiewaną wspólnie pieśnią. Umiejętne działanie światłem i cieniem, symbol, doskonały ruch sceniczny i animacja przedmiotu, niepokojąca muzyka na żywo – to środki wyrazu przypominające o tajemnej magii legend.

Aktorzy tworzący spektakl eksperymentują z teatrem formy, na równi stawiając maskę, lalkę i samego, żywego aktora. Na scenie, w trakcie trwania całego przedstawienia, widoczna jest również Charlotte Wilde, tworząca za pomocą skrzypiec, przesterów czy darcia papieru, transową muzykę. Mimo tak licznych elementów, mogących wydawać się na pierwszy rzut oka niewspółgrającymi, przedstawienie jest spójne i trzyma w napięciu, od jego rytualnego rozpoczęcia po, nie mniej symboliczne, jego zakończenie.

„Krabat” to prawdziwy majstersztyk. Przejmuje, hipnotyzuje, zaskakuje. Dzięki działaniom artystów z Figurentheater Wilde & Vogel i Grupy Coincidentia, widz mógł przenieść się w świat tak dawno zapomniany w dzisiejszym, racjonalnym świecie. W świat magii i mocy prawdziwych, szczerych uczuć.

"Krabat"
Reżyseria i opracowanie tekstu: Christiane Zanger
Występują: Paweł Chomczyk, Florian Feisel, Dagmara Sowa, Michael Vogel
Muzyka na żywo: Charlotte Wilde
Scenografia i lalki: Michael Vogel
Asystent reżysera: Heiko Klandt
Produkcja: Figurentheater Wilde & Vogel oraz Grupa Coincidentia we współpracy z FITZ! Zentrum für Figurentheater (Stuttgart) i Lindenfels Westflügel (Leipzig)

Karolina Skrzyńska
Dziennik Teatralny Kraków
26 listopada 2010

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...